October 12, 2002
October 7, 2002
oxygenial wrote: Jupp, det är också olagligt att cracka spelet eftersom du inte har rätt att ändra på innehållet utan tillverkarens tillstånd!
Det beror på vilket licensavtal man har. Om tillverkaren i sitt licensavtal uttryckligen förbjuder dig att förändra mjukvaran, då får du inte cracka. Annars är det fritt fram, finns ingen lag som förbjuder dig att göra det.
July 18, 2001
det är inte olagligt att cracka ett spel som man har! Läste i en datortidning för ett tag sen och där tipsade de om att man skulle cracka spel som diablo2 för cd skivan kunde pajja i cdläsaren när den används konstant..
ladda hem spel som man har vet jag däremot inte nått om..
July 17, 2002
-roo- wrote: [quote=oxygenial]Jupp, det är också olagligt att cracka spelet eftersom du inte har rätt att ändra på innehållet utan tillverkarens tillstånd!
Du ändrar ju aldrig på innehållet.
Genom att ta bort skydden som känner av om skivan sitter i eller inte så modifierar du mjukvarukoden i spelet.
Som tidigare sagts så finns det ingen lag för om man får eller inte får cracka spel, såvida det inte uttryckligen står att man inte får det i licensavtalet som följer med alla programvaror (vilket är fallet i 99%).
Jag tycker vi låter diskussionen avlutas med det här konstaterandet.
November 26, 2002
Jag vet att det är tillåtet att skapa backupskivor på spel man äger.
jag tror att det är okej att tanka spel som man äger originalet och cdnyckeln till, det är ju egentligen ingen piratkopia. Men han som laddar upp den bryter nog mot lagen. Jag bara spekulerar nu, så ta det med en nypa salt.
December 25, 2000
Öwall wrote: Jag vet att det är tillåtet att skapa backupskivor på spel man äger.
jag tror att det är okej att tanka spel som man äger originalet och cdnyckeln till, det är ju egentligen ingen piratkopia. Men han som laddar upp den bryter nog mot lagen. Jag bara spekulerar nu, så ta det med en nypa salt.
Det kan diskuteras, lagen säger att man får skapa en säkerhetskopia om det är nödvändigt för produktens funktion. Dock tolkar t.ex. APB det som att man inte får skapa en bakup för att inte riskera repa orginalet.
November 26, 2002
ViU wrote: [quote=Öwall]Jag vet att det är tillåtet att skapa backupskivor på spel man äger.
Det kan diskuteras, lagen säger att man får skapa en säkerhetskopia om det är nödvändigt för produktens funktion. Dock tolkar t.ex. APB det som att man inte får skapa en bakup för att inte riskera repa orginalet.
men APB är fundamentalister 🙂
De skulle ju hävda att jag inte fick kopiera mina Diablokaraktärers save-filer...
1 Guest(s)