December 31, 2001
Ringde just till telia och självklart sa dem att felet låg hemma hoss mig och sa till mig att testa att leta upp första tele jacket som jag redan har och att jag inte ska ha någon förlängningskabel mellan jacket och modemet.
Denna setup som jag sitter i nu har jag använt i 4-5 år så här är då fanimej inte felet, jag hatar telia!!!!
September 11, 2002
LuckyLuke wrote: Dock har jag hört att man kan ta bort någon ping-filter med BBB, som gör det bättre. - Har inte prövat själv än.... =>
Det existerar inga "pingfilter". Elektriska och optiska signaler färdas inte oändligt snabbt. Det tar ett visst tag för signaler att färdas en viss sträcka. För varje enhet som signalerna färdas igenom och som hanterar signalerna på något sätt (switchar, routrar och så vidare) inträffar också fördröjningar eftersom paket och frames hanteras på olika vis. Det innebär att det här inte är något som går att påverka hemifrån. Inga "filter" som man kan få bort genom att utföra några hemliga operationer hemifrån alltså.
Om operatören kör någon form av traffic shaping så är det mycket troligt att ping-tider hamnar i köer som inte får prioritet. Om nätet är belastat kan det därför inträffa att ping-tiderna ökar. Men att ping-tider är höga behöver inte alls betyda att andra typer av trafik har lika höga fördröjningar mellan två punkter. Det innebär att ping-tider inte alltid är ett bra sätt för att mäta fördröjningar i nätverk.
July 14, 2004
Jappse wrote: jag har telia 8/1 @7/1 och jag pingar för de mesta i cs då,, typ 5.. annars brukar de röra sig om 0-25
HAHAHA har du 5-25 i ping i cs har du fett fel rates gubben 🙂 min polare
du SKA inte pinga under 15 med rätt rates. då orsakar de att framerates sackar efter osv.
September 11, 2002
Nomic wrote: [quote=Jappse]jag har telia 8/1 @7/1 och jag pingar för de mesta i cs då,, typ 5.. annars brukar de röra sig om 0-25
HAHAHA har du 5-25 i ping i cs har du fett fel rates gubben 🙂 min polare
du SKA inte pinga under 15 med rätt rates. då orsakar de att framerates sackar efter osv.
Hmm.. bevisa det genom att förklara exakt varför eller länka till någon artikel eller dylikt som förklarar hur det skulle gå till och vad det beror på
July 14, 2004
jappse självklart kan du ha under 15 ping men om du har rätt rates så borde du ha ungefär 15 ping med tanke på överförelse hastighet osv. rätt logiskt egentligen 🙂 sen beror de ju självklart på vad man har för lina men du hade ju Felia och då ska du på en 100 Mbit server inte pinga mindre än 10-15, skadar ju inte med lite ms heller ^^
September 11, 2002
Nomic wrote: jappse självklart kan du ha under 15 ping men om du har rätt rates så borde du ha ungefär 15 ping med tanke på överförelse hastighet osv. rätt logiskt egentligen 🙂 sen beror de ju självklart på vad man har för lina men du hade ju Felia och då ska du på en 100 Mbit server inte pinga mindre än 10-15, skadar ju inte med lite ms heller ^^
Jag antar att du menar bandbredd när du skriver "rates"? Eller?
Pingtider har inget med bandbredd att göra. Det tar lika lång tid för ett ping att färdas igenom kablarna oavsett om man har 100Mbit eller 56Kbit. Bandbredden påverkar inte hur snabbt data förflyttas genom kablarna, bara i hur hög takt en enhet kan överföra bitar till mediumet som används. Elektriska och optiska signaler färdas ju lika snabbt genom kabeln oavsett vilken bandbredd som används.
Det som spelar roll är däremot hur långt signalerna måste färdas, hur många enheter som utför operationer på signalerna som de måste passera, om det finns några enheter som kör traffic shaping, och om det eventuellt uppstår trafikstockningar någonstans på vägen.
Just nu sitter jag till exempel med en modemuppkoppling. Om jag pingar min default gateway som jag har tagit emot via DHCP från min ISP så får jag pingtider som är lägre än 1ms:
petter@slack:/etc/samba$ ping 213.116.247.198
PING 213.116.247.198 (213.116.247.198) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 213.116.247.198: icmp_seq=1 ttl=128 time=0.275 ms
64 bytes from 213.116.247.198: icmp_seq=2 ttl=128 time=0.267 ms
64 bytes from 213.116.247.198: icmp_seq=3 ttl=128 time=0.268 ms
64 bytes from 213.116.247.198: icmp_seq=4 ttl=128 time=0.266 ms
Pingar jag däremot en webserver i USA får jag betydligt längre rundtider för ping:
petter@slack:/etc/samba$ ping www.tomshardware.com
PING www.tomshardware.com (66.39.107.248) 56(84) bytes of data.
64 bytes from www17.tomshardware.com (66.39.107.248): icmp_seq=1 ttl=49 time=293 ms
64 bytes from www17.tomshardware.com (66.39.107.248): icmp_seq=2 ttl=49 time=283 ms
64 bytes from www17.tomshardware.com (66.39.107.248): icmp_seq=3 ttl=49 time=268 ms
64 bytes from www17.tomshardware.com (66.39.107.248): icmp_seq=4 ttl=49 time=267 ms
Det har alltså inget att göra med bandbredden. Observera alltså att trots att jag har modem så kan jag få lika låga pingtider som om jag hade haft en 100/100Mbit full duplex fiberuppkoppling.
July 14, 2004
mm, bar-code det där stämmer, men vi snackar om pingen i cs, och den kan du påverka totalt via Rates. till exempel sätter jag rate : 1000 så får jag runt 100 ping, sätter jag istället rate 25000 så hoppar min ping ner till 20-35 beroende på vilken server. finns ju oerhört många olika rates o sätta i cs, orkar inte gå in på dom nu, för jag antar att du missat att det hade med cs att göra för du kom med helt andra antaganden?
September 11, 2002
Det där kan förklara en hel del, men då gäller det också att all information kommer fram. Var inte direkt en särskilt komplett förklaring du gav, Nomic.. för dem som jag själv som aldrig har hört talas om Rates behövs det mer än ditt första inlägg för att förstå vad du pratar om.
Till er med dåliga "pingtider" i CS:
Efter att ha sökt runt lite efter det Nomic pratade om så har jag stött på en hel del förklarande sidor. De flesta som pysslar med att manuellt sätta "rates" i CS vet inte ett endaste dyft om vad de gör. "Ping" i CS baseras inte över huvud taget på resultatet från ICMP echo och ICMP echo-reply (ping och pingsvar). Det visade resultatet i spelet baseras istället på hur lång tid det tar för vanliga paket att färdas fram och tillbaka till servern.
CS använder i första hand tre variabler för att avgöra hur snabbt data ska skickas ut från klienter och tas emot av klienter. Som default är dessa variabler inställda på hastigheter som motsvarar en modemuppkoppling på 56kpbs. Det gör att man med hjälp av dessa tre variabler kan bestämma hur snabbt data ska skickas till och från servern.
Eftersom man kan påverka hur snabbt och hur ofta data ska skickas och tas emot från servern så påverkar det också "pingtiderna". Med pingtider menas alltså inte vilken fördröjning det är till servern i allmänhet, utan istället menas vilken fördröjning det är på alla paket till och från servern.
För att få mer information om hur man kan ställa in "rates" i CS kan ni söka efter följande sträng i google: "counter-strike" rate cl_updaterate cl_cmdrate. För att få information om vad det verkligen innebär (om man är intresserad) så krävs det att man letar efter svaren ett tag eftersom de flesta som förändrar rates inte riktigt vet vad de gör 🙂
Det kan vara bra att göra det eftersom det egentligen inte räcker med att sätta ett bestämt värde och sen vara nöjd med det. Istället bör man också kika på exakt hur varje server man ansluter mot är konfigurerad för att sätta rates manuellt för varje server man ansluter till. Ganska omständigt alltså...
Det här gör i alla fall att man till viss del kan påverka fördröjningar i trafik mellan server och klient i CS.
Hoppas det där gav lite i alla fall
July 14, 2004
Bar-Code wrote: Det där kan förklara en hel del, men då gäller det också att all information kommer fram. Var inte direkt en särskilt komplett förklaring du gav, Nomic.. för dem som jag själv som aldrig har hört talas om Rates behövs det mer än ditt första inlägg för att förstå vad du pratar om.
Till er med dåliga "pingtider" i CS:
Efter att ha sökt runt lite efter det Nomic pratade om så har jag stött på en hel del förklarande sidor. De flesta som pysslar med att manuellt sätta "rates" i CS vet inte ett endaste dyft om vad de gör. "Ping" i CS baseras inte över huvud taget på resultatet från ICMP echo och ICMP echo-reply (ping och pingsvar). Det visade resultatet i spelet baseras istället på hur lång tid det tar för vanliga paket att färdas fram och tillbaka till servern.CS använder i första hand tre variabler för att avgöra hur snabbt data ska skickas ut från klienter och tas emot av klienter. Som default är dessa variabler inställda på hastigheter som motsvarar en modemuppkoppling på 56kpbs. Det gör att man med hjälp av dessa tre variabler kan bestämma hur snabbt data ska skickas till och från servern.
Eftersom man kan påverka hur snabbt och hur ofta data ska skickas och tas emot från servern så påverkar det också "pingtiderna". Med pingtider menas alltså inte vilken fördröjning det är till servern i allmänhet, utan istället menas vilken fördröjning det är på alla paket till och från servern.För att få mer information om hur man kan ställa in "rates" i CS kan ni söka efter följande sträng i google: "counter-strike" rate cl_updaterate cl_cmdrate. För att få information om vad det verkligen innebär (om man är intresserad) så krävs det att man letar efter svaren ett tag eftersom de flesta som förändrar rates inte riktigt vet vad de gör 🙂
Det kan vara bra att göra det eftersom det egentligen inte räcker med att sätta ett bestämt värde och sen vara nöjd med det. Istället bör man också kika på exakt hur varje server man ansluter mot är konfigurerad för att sätta rates manuellt för varje server man ansluter till. Ganska omständigt alltså...Det här gör i alla fall att man till viss del kan påverka fördröjningar i trafik mellan server och klient i CS.
Hoppas det där gav lite i alla fall
bra svar bar-code hade gett er det där extremt långa svaret men jag orkar helt enkelt inte för jag är en fet lat lineage2 spelare :D,men tack bar-code för att göra detta klart för dom som inte kan. varit en soft diskussion bar-code :D, jag antog att alla visste att pingen i cs inte beräknades utifrån traditionella "ping" kommandot :bgrin: my bad 🙂 , men extremt långt svar ^^ fick nästan huvevärk när jag såg det ^^
September 11, 2002
Nomic wrote: bra svar bar-code hade gett er det där extremt långa svaret men jag orkar helt enkelt inte för jag är en fet lat lineage2 spelare :D,men tack bar-code för att göra detta klart för dom som inte kan. varit en soft diskussion bar-code :D, jag antog att alla visste att pingen i cs inte beräknades utifrån traditionella "ping" kommandot :bgrin: my bad 🙂 , men extremt långt svar ^^ fick nästan huvevärk när jag såg det ^^
Hehe, nä jag hade aldrig hört talas om "rates". Visste ju att det går att ställa in vilken bandbredd man har i GUI:et, men inget annat. Bra att du fick in mig på rätt spår 🙂
2 Guest(s)