February 11, 2003
Hade långtråkigt igår kväll och som bot på detta tänkte jag man kunna slänga i nåt gammalt spel och köra igenom lite halvseriöst. Lotten föll på Quake 2, som jag har köpt för ca 100 år sen, tänkte det kan jag springa igenom på en kväll. Installerade, började köra, sköt på allt som rörde sig, blev trött, sparade och gick och lade mig. Imorse när jag skulle fortsätta fick jag detta mitt i snoken (i konsolen alltså):
"ERROR: Game error: Readlevel: function pointers have moved
==================
Shutdown Game"
😮 ... 😮 ... 😮 😮 😮
Vad i helv...
Alltså vem... vad... hur... varför... :banghead:
Inte en lite Quake kan man få köra utan krångel :banghead:
Nån vänlig själ som kan räta ut detta frågetecken åt mig?
kör Win Xp Pro, by the way...
February 11, 2003
jajamen, laddade hem en "q2-3.20-x86-full-ctf" från nån av Quake-sidorna. En zip fil som jag extraherade, klistarde in i Quake mappen, svarade "ja" på frågan om att ersätta befintliga filer.
Problemet fanns redan före jag laddade hem 3.20 patchen och är tyvärr kvar efteråt, om jag nu inte installerat på fel sätt, eller nåt. Men hur fan ska man bära sig åt då. Ovanstående zip-fil innehöll ingen installer-fil.
Kan det va nåt register-relaterat, pillar nästan aldrig med registret. Och återigen vill jag understryka att jag nu kör Win Xp. Tidigare körde jag Win 98 och då hade jag inte dessa problem.
February 11, 2003
Ahh, nu är jag lösningen lite närmare. Det är nåt skit med Glide drivisarna. I spelmenyn under video options kan man ju välja vilken 3d driver man vill ha. Finns 3 alt. tror jag, "default openGL" "3dfx OpenGl" och "power... nånting". Jag har hittils kört på "default" alternativet. Men...
Om jag startar spelet och direkt försöker ladda det jag sparat sen tidigare så får jag felmeddelandet ovan: "error, pointers bla bla". Om jag däremot startar spelet men sedan byter Glide drivis (till 3dfx Glide) och efter bytet laddar det sparat sen tidigare, då funkar det som vanligt. 😮
Väl inne i spelet när jag lyckats ladda det jag sparat tidigare kan jag spara och ladda hur som helst, då funkar allt som det ska. Jag kan också nu byta tillbaka till "default OpenGL" utan problem, vilket också ger en klart bättre grafik än "3dfx glide" i mitt fall.
Alltså... 😮
Aja, nu kan jag köra iaf, även om det blir lite bökigt 😕
2 Guest(s)