Rollspelet neverwinter nights!!|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rollspelet neverwinter nights!!
fammo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 25, 2004 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Varför har dom gjort neverwinter nights så tråkigt det är ju exakt likadant över internet?? När det finns online spel ska det vara lite mer omgjort tycker jag! 😛

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
605328
April 25, 2004 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Meningen med NWN multiplayer är ju att man ska hjälpas åt med samma saker som man gjorde i singleplayer, så blir det lite roligare när man har sällskap.

rippz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 347
605463
April 25, 2004 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Exakt, samma sak med diablo2..

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
605528
April 25, 2004 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

shlumpen wrote: Meningen med NWN multiplayer är ju att man ska hjälpas åt med samma saker som man gjorde i singleplayer, så blir det lite roligare när man har sällskap.

Kan ens NWN bli roligt? :S

Mer värdelöst Multiplayer får man leta efter.

!Xabbu
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
605590
April 25, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Omman gillar att syssla med rollspel så är NWN ett av dom bästa spelen att syssla med det på. Med över 20.000 olika modar att ladda ner och lika många hak packs så tar aldrig storyn slut. Och servrar med många dm's kan bli hur roligt som helst.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
605702
April 25, 2004 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

!Xabbu wrote: Omman gillar att syssla med rollspel så är NWN ett av dom bästa spelen att syssla med det på. Med över 20.000 olika modar att ladda ner och lika många hak packs så tar aldrig storyn slut. Och servrar med många dm's kan bli hur roligt som helst.

Hellre Morrowind i så fall.

NWN är ett attans AD&D-hopkok utan själ. Det suger i grund och botten, det är därför det är så attans tråkigt.

Karisma för att kasta magier, någon? 🙄

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
605715
April 25, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote: [quote=!Xabbu]Omman gillar att syssla med rollspel så är NWN ett av dom bästa spelen att syssla med det på. Med över 20.000 olika modar att ladda ner och lika många hak packs så tar aldrig storyn slut. Och servrar med många dm's kan bli hur roligt som helst.

Hellre Morrowind i så fall.

NWN är ett attans AD&D-hopkok utan själ. Det suger i grund och botten, det är därför det är så attans tråkigt.

Karisma för att kasta magier, någon? 🙄

Det där är ju helt och hållet en smaksak. Enligt mig så var Morrowind så jäkla trist att jag gav upp det efter ett par dagar. NWN får duga eftersom Baldurs Gate och Icewind Dales eventuella uppföljare verkar utebli.
Och vad är det nu för fel att en viss magi baseras på charisma? Det är ju den enda sortens magi man kan se i verkligheten?

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
608565
April 29, 2004 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det där är ju helt och hållet en smaksak. Enligt mig så var Morrowind så jäkla trist att jag gav upp det efter ett par dagar. NWN får duga eftersom Baldurs Gate och Icewind Dales eventuella uppföljare verkar utebli.
Och vad är det nu för fel att en viss magi baseras på charisma? Det är ju den enda sortens magi man kan se i verkligheten?

Jag tror att de som dissar Morrowind har missat tjusningen med spelet. Jag avskydde det också till en början men kände alltid ett sug efter det då jag ej hade det på hårddisken.
Jag installerade säkert spelet över 10 ggr för att typ 20 minuter senare ta bort det igen.
Jag köpte även Goty-exet när det kom, och det låg och skräpade på mitt datorbord i säkert en månad innan jag ens installerade det för en en "första" gång.

Senast jag hade det installerat provade jag med lite populära moddar till. Först då fick jag en rättvis bild av hur bra spelet egentligen var.
I mitt tycke är det nästan i samma klass som Baldur's Gate-serien.
Dock är det inte lika involverande story, och musiken är inte i närheten av BG-lirens underbara melodier, men men. Det finns så många andra aspekter av spelet som väger upp dessa 'brister'.

Angående att värdet i karisma utgör grund för sorcerer's magier/kastförmåga i NWN:

"Det är ju den enda sortens magi man kan se i verkligheten?"

Vad jag har lärt mig av år av rollspelande (Traditionella papper och penna) så bidrar bara högre värden i karisma till rollpersonens utstrålning (I vissa fall även utseende), det har INGET att göra med hur bra man ser/hör (Förstår inte riktigt vad du är ute efter i meningen ovan)

Antar att det finns någon beskrivande text i NWN om det du nämner. Klistra gärna om så är fallet.

denstore
Member
Medlem
608980
April 29, 2004 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote:

Angående att värdet i karisma utgör grund för sorcerer's magier/kastförmåga i NWN:

"Det är ju den enda sortens magi man kan se i verkligheten?"

Vad jag har lärt mig av år av rollspelande (Traditionella papper och penna) så bidrar bara högre värden i karisma till rollpersonens utstrålning (I vissa fall även utseende), det har INGET att göra med hur bra man ser/hör (Förstår inte riktigt vad du är ute efter i meningen ovan)

Antar att det finns någon beskrivande text i NWN om det du nämner. Klistra gärna om så är fallet.

Vem fasen har påstått att man skulle se eller höra bättre för att man har högre karisma? Du verkar inte ha lärt dig så mycket alls av ditt rollspelande.
Karismabaserad magi är ju den enda magin som man skulle kunna säga finns här, i det verkliga livet. Rockartister har det, såväl som vissa politiker. Karisma är det självklara attributet för t.ex. en Bard. Om du inte har förstått det under ditt rollspelande antar jag att du har hållit dig till fighterklasserna...

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
609021
April 29, 2004 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyckte inte heller morrowind va någon hit, men älskar BG serien och har spelat igenom dem alla.
NWN var sådär men för mycket hack n slash för min del det var även ice wind dale.
BG serien är de bästa rollspelen jag spelat.
Även falout är bra men tycker bättre om medeltida temat i BG serien.

denstore
Member
Medlem
609028
April 29, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Tyckte inte heller morrowind va någon hit, men älskar BG serien och har spelat igenom dem alla.
NWN var sådär men för mycket hack n slash för min del det var även ice wind dale.
BG serien är de bästa rollspelen jag spelat.
Även falout är bra men tycker bättre om medeltida temat i BG serien.

Instämmer till fullo. Det enda som kom i närheten var ju Torment.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
609145
April 29, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker personligen att NWM var bland de BÄSTA rollspelen! Har inte hittat något spel med fler möjligheter förutom Deus ex... fast iof har Deus ex mindre värld.

Fast inte ens i KoToR kunde man ju köra en
"No I wont help you save your children, but I will kill you, you children, the gaurds, the hobos, and your little cute puppy to... Just for asking!"
Jag menar, I kotor kunde man säga att man ville, men man blev stoppad av de "snälla" I partyt.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
609151
April 29, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Vem fasen har påstått att man skulle se eller höra bättre för att man har högre karisma? Du verkar inte ha lärt dig så mycket alls av ditt rollspelande.
Karismabaserad magi är ju den enda magin som man skulle kunna säga finns här, i det verkliga livet. Rockartister har det, såväl som vissa politiker. Karisma är det självklara attributet för t.ex. en Bard. Om du inte har förstått det under ditt rollspelande antar jag att du har hållit dig till fighterklasserna...

Eller så har vi helt enkelt inte spelat samma rollspel.

Blev lite fel där i min text ovan. Observera att jag skrev den natten mot idag. Och, tro mig, jag var trött.

Det jag talar om är såklart grundvärdet "Perception", som återfinns i ett antal (obskyra) rollspel. Att jag nämnde att karisma inte hade något att göra med hur bra man vare sig ser eller hör beror på att jag tolkade din mening lite fel. Jag är ledsen för det ... 🙄

Återigen kommer du in på en massa AD&D-regler då du nämner "Barder" och deras s.k "magier". Vidare drar du in din argumentation i det "riktiga" livet. Vilket f.ö. inte är det minsta relevant.

Vi snackar väl fortfarande om huruvida grundvärdet KAR utgör grund för kastförmåga/memorering m.m i NWN? - Så för guds skull, stärk dina uttalanden med fakta innan du indirekt antyder att jag skulle vara okunnig.
I själva verket är det faktiskt så, hur otroligt det än låter för dig, att det finns en uppsjö andra regelsystem och spel utöver AD&D. Förvisso är detta gamla fossil till spel det första som Amerikanarna kunde spotta upp som verkligen blev något. Ändock, trots alla otaliga tillägg och speluppdateringar har det under årens lopp publicerats mängder av riktigt bra spel vid sidan av AD&D. Du kanske har hört talas om Drakar&Demoner till exempel?
I vilket fall känns det inte relevant att diskutera sådan spelkultur med dig så låt oss gå vidare.
Trots att jag förstår vad du syftar på kan jag tyvärr inte hålla med dig. Klart att en god personlig karaktär och utstrålning kan påverka människor, om detta råder föga tvivel. Ändock är det ju på den nivån det håller sig rakt igenom; det handlar om retorik och närbesläktade färdigheter. En social kompetens är något som ger oss en interpersonell länk till andra, och givetvis håller med dig på denna punkt.
Om vi däremot ska prata om något så abstrakt som magi och besvärjelser blir det desto svårare.
Det gäller att vi lär oss att skilja på dessa ting, skilja på spel och verklighet. Nu när vi lever i en värld där New Age och andra trosläror har spridit sig någorlunda är det kanske svårt att förstå att det än idag kan vara svårt att se denna skillnad. Nåväl, låt oss återvända till magin och dess definition.
Jag är inte helt säker på hur man ser på denna kraft i AD&D-systemet, ändå känns det föga troligt att Karisma skulle ligga som grund för en utövare av denna. Klart att en Bard kan trollbinda med sina hymner och melodier men det behöver inte nödvändigtvis handla om samma magiska band som en besvärjare använder sig av. Där handlar det om just det yrket säger oss; besvärjelser.
Att kunna se den osynliga fundamentala kraft som genomsyrar hela det dödliga planet och använda besvärjelser för att nyttja och förändra dessa kraftflöden för att få inverkan på spelets ”verklighet”.
Visst att sorcerers är födda med denna länk till kraftplanet men jag tvivlar på att en god social kompetens /utstrålning skulle ge dem en ökad chans att använda den magiska kraften.
Troligtvis skulle ett starkt psyke och god viljekraft (INT) hjälpa vår stackars sorcerer men hans goda interpersonella förmågor bör vi nog skilja från detta.

Det kan tänkas att jag har fel och jag förbehåller mig rätten att ändra på det här om det visar sig att jag blandat ihop det här med något av de andra otal system jag lirat under årens lopp.

Klistra gärna vad som står om Karisma i NWN så att vi kan fortsätta diskussionen på ett moget vis.

-Tack på förhand

denstore
Member
Medlem
609216
April 29, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote:
Eller så har vi helt enkelt inte spelat samma rollspel.

Blev lite fel där i min text ovan. Observera att jag skrev den natten mot idag. Och, tro mig, jag var trött.

Det jag talar om är såklart grundvärdet "Perception", som återfinns i ett antal (obskyra) rollspel. Att jag nämnde att karisma inte hade något att göra med hur bra man vare sig ser eller hör beror på att jag tolkade din mening lite fel. Jag är ledsen för det ... 🙄

(Klipper en massa dravel.)

Klistra gärna vad som står om Karisma i NWN så att vi kan fortsätta diskussionen på ett moget vis.

-Tack på förhand

Det var ju du som började gnälla om AD&D´s regler. Inte jag. Och sen fortsatte du med att börja prata om karismas vara eller inte vara för magianvändning i rollspel. Och sedan misstolkar du vad jag skriver, och försöker göra dig till en auktoritet i ämnet rollspel genom att säga att du har lärt dig detta genom "år av rollspelande". Tror du att du är ensam om det på forumet? Det finns säkert folk som har spelat mer än dig.
Vad det överhuvudtaget har med NWN att göra går mig helt förbi, och att du också propsar på att Morrowwind skulle vara ett bra spel fastän du tyckte det var kasst från början hjälper ju inte upp din logik heller.
Och att du avslutar med att vi kan börja diskutera regeltolkningar på ett moget vis bara för att man klistrar in något om karisma, visar ju bara på hur stött du blir över att någon säger emot dig. Släpp nätet och kom in i matchen.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
609288
April 29, 2004 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Det var ju du som började gnälla om AD&D´s regler. Inte jag. Och sen fortsatte du med att börja prata om karismas vara eller inte vara för magianvändning i rollspel. Och sedan misstolkar du vad jag skriver, och försöker göra dig till en auktoritet i ämnet rollspel genom att säga att du har lärt dig detta genom "år av rollspelande". Tror du att du är ensam om det på forumet? Det finns säkert folk som har spelat mer än dig.
Vad det överhuvudtaget har med NWN att göra går mig helt förbi, och att du också propsar på att Morrowwind skulle vara ett bra spel fastän du tyckte det var kasst från början hjälper ju inte upp din logik heller.
Och att du avslutar med att vi kan börja diskutera regeltolkningar på ett moget vis bara för att man klistrar in något om karisma, visar ju bara på hur stött du blir över att någon säger emot dig. Släpp nätet och kom in i matchen.

Vadan detta?
För det första är det inte dravel jag skriver, snarare argumentation/redogörelse för min ståndpunkt.
Och var i texten utnämner jag mig själv till en auktoritet inom ämnet?
Det enda jag påpekade var att jag spelat mycket traditionellt rollspel. Därav bygger mina åsikter och argumentation på erfarenhet. Är det så svårt att förstå?

Kom inte och säg att jag ska formulera mig annorlunda gällande det här, vem som helst kan förstå vad jag var ute efter.

Den, som du så fint uttrycker det, bör "släppa nätet och komma in i matchen" är nog snarare du;
Du undviker att svara direkt på vad jag skriver och tar istället till något som kan liknas vid personangrepp.
Vad detta beror på kan jag endast spekulera i. Men något säger mig att du inte är så påläst inom ämnet. Därav försöker du "kringgå" den ursprungliga diskussionen.

Angående att jag ville att du skulle klistra in de redogörande fakta beträffande grundvärdet Karisma från NWN;

Ja, vad ska man säga? - Något som backar upp din argumentation kanske? (Som för övrigt faller på sig själv. Det gjorde jag klart för dig genom mitt "dravel").

EDIT: Förlåt om jag dessutom blev stött. Visste inte att inskränkade av reaktioner var tidsenligt.

denstore
Member
Medlem
609326
April 29, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote:
Vadan detta?
För det första är det inte dravel jag skriver, snarare argumentation/redogörelse för min ståndpunkt.
Och var i texten utnämner jag mig själv till en auktoritet inom ämnet?
Det enda jag påpekade var att jag spelat mycket traditionellt rollspel. Därav bygger mina åsikter och argumentation på erfarenhet. Är det så svårt att förstå?

Kom inte och säg att jag ska formulera mig annorlunda gällande det här, vem som helst kan förstå vad jag var ute efter.

Den, som du så fint uttrycker det, bör "släppa nätet och komma in i matchen" är nog snarare du;
Du undviker att svara direkt på vad jag skriver och tar istället till något som kan liknas vid personangrepp.
Vad detta beror på kan jag endast spekulera i. Men något säger mig att du inte är så påläst inom ämnet. Därav försöker du "kringgå" den ursprungliga diskussionen.

Angående att jag ville att du skulle klistra in de redogörande fakta beträffande grundvärdet Karisma från NWN;

Ja, vad ska man säga? - Något som backar upp din argumentation kanske? (Som för övrigt faller på sig själv. Det gjorde jag klart för dig genom mitt "dravel").

Varför skall det klistras in något överhuvudtaget om karisma i denna tråden? Det var du som sade att NWN var dåligt, på grund av att det var baserat på AD&D. Sen försökte du belägga detta genom att hänvisa till det felaktiga i att AD&D baserar en viss typ av spellcasting på Charisma.
Det jag gjorde var att svara på just det. Att vissa kanske tycker att det är helt naturligt att karisma kan vara lika användbart som t.ex. intelligens i magi-sammanhang.
Men självklart försöker du vända det till att fastän det var du som missuppfattade mitt inlägg, så vet du bättre, på grund av dina erfarenheter i P&P-rollspel. Jag kontrar med att det nog finns andra som har minst lika mycket erfarenhet av rollspel. Själv har jag bara spelat i 23 år, men det kanske finns någon annan här som har spelat mer än mig. Jag har väl spelat och gamemastrat ett femtiotal olika spel, varav AD&D är ett. Jag skall inte säga att jag kan reglerna för detta spelet bättre än någon annan, men jag har en hyffsad överblick av det systemet.
Anledningen att jag skrev dravel var att du började prata om din uppfattning om hur magi fungerar, som om det vore gängse uppfattning. Magi finns inte, och därför kan ingen säga hur det fungerar eller ej. På det sättet skulle egentligen Strength vara det primära attributet för en spellcaster. Det är ingen som vet något om magi, nämligen. Nu har Gary Gygax bestämt och hans efterträdare tolkat det så här, och i och med att NWN är ett AD&D-spel, så är det ju bara att acceptera. Neverwinter Nights är ett ganska kul spel i alla fall. Att börja blanda in realism i ett datorrollspel i fantasymiljö känns som en ganska naiv inställning.
Den erfarenheten jag har fått av mina tusentals timmar med rollspel, är att regeltolkande som går till överdrift, bara sår split mellan spelarna, och den roliga rollspelskänslan försvinner. Att försöka skapa en realism med ett överdrivet avancerat regelsystem gör bara spelet långsamt och tråkigt, och öppnar upp för personer som börjar ifrågasätta allt som gamemastern säger.
Jag unviker inte alls att svara direkt, men det är du som flyttar ämnet från topic. Den här tråden skulle handlat om varför NWN inte var annorlunda online än vad det är offline. Den skulle inte handlat om hur man tolkar AD&D. Det var du som drog igång den debatten. Så allvarligt talat, vill du diskutera AD&Ds regler, så finns det massvis av forum för det. Eller så kan du skicka ett PM.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
609343
April 29, 2004 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Så allvarligt talat, vill du diskutera AD&Ds regler, så finns det massvis av forum för det. Eller så kan du skicka ett PM.

Och därmed slår vi spiken i kistan.

Vi kan sitta och älta det här fram och tillbaka i evigheter, dock är jag mer eller mindre tillfredsställd med det svar du just gav.
Jag tänker inte göra någon kovändning gällande min inställning till vad vi först diskuterade. Desvärre känns det som om du kommer hugga så fort jag skriver något "olämpligt" (den här tråden spirar av feltolkningar). Av den anledningen drar jag mig ur den här ... "diskussionen" (?) 😕 innan du på något vis tappar tålamodet.

Ber för övrigt trådskaparen om ursäkt för att jag solkade ner tråden med mitt dravel.

Nå, denstore, PM:a mig gärna och delge mig din tolkning av magisystemen och dess grundattributer. Jag fortsätter gärna att prata om det här 8)

/ Mvh

Malaco
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
609365
April 29, 2004 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån av er som har spelat Temple of elemental evil? Och i så fall, är det bra?

!Xabbu
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
609584
April 30, 2004 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Shinji du kan gå och bli politiker = Du är förj*vlig, ljuger, vrider och vänder på allting för att få den tolkningen som gör dig bäst... Go for it 👿

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
610290
May 1, 2004 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

!Xabbu wrote: Shinji du kan gå och bli politiker = Du är förj*vlig, ljuger, vrider och vänder på allting för att få den tolkningen som gör dig bäst... Go for it 👿

I didn't see that one coming.

Är du kompis med "denstore" månne?

Du får gärna precisera ditt inlägg. Vad är det jag vrider och vänder på för att "få den tolkning som gör mig bäst"?'

Jag kunde bry mig mindre 🙄

EDIT: Och politikerna här i landet ljuger, vrider och vänder på allting också?
Det var nytt. Vad sägs om att du läser på lite, mognar och kommer tillbaka om en sisådär tre år så att vi kan föra en konstruktiv dialog?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 241
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL