July 14, 2004
KheLdaR wrote: Vad ska man göra för att få chansen att ta över rom? Jag vill attackera men när man försöker bryta freden kan man inte klicka i rutan. Jag har skit mycket armeer så jag skulle lätt vinna..
det här beror på att ditt folk INTE tror att du kan ta dom. dom är lojala mot rom, du får kriga, ta över, bygga ut, expandera, kriga som FAN, det får upp lojalitet asmycket.
January 5, 2002
Jag orkar inte köra kampanj så jag sitter och harvar historic battles istället, vilket är rätt intressant. Började med slaget vid Carrhae men fastnade ganska ordentligt. Det tycks helt omöjligt. Fienden har ett perfekt utgångsläge (de omringar min slagordning med beridna bågskyttar vilket tvingar mina legionärer att stå i sköldpadda samtidigt som de kommer ridandes med några skvadroner tungt kavalleri), det går ju inte att göra något åt saken.
Står jag kvar i sköldpadda klarar mina legionärer sig från pilregnet men blir nedridna av fiendens anlöpande tunga kavalleri. Attackerar jag (anfall är bästa försvar) så hinner fiendens pilbågsskyttar decimera mina legionärsgrupper rätt ordentligt innan de får kontakt med det anlöpande kavalleriet.
Nämnas bör att jag har två grupper kavalleri till mitt förfogande. Jag har försökt med en rad olika lösningar, men ingen har fungerat tillfredsställande.
Min slagordning:
Sex kompanier legionärer.
Två skvadroner tungt kavalleri.
Fiendens slagordning:
Runt åtta skvadroner beridna pilbågsskyttar.
Tre eller fyra skvadroner tungt infanteri.
1. Att jaga iväg de beridna pilbågsskyttarna medelst kavalleri så att legionärerna får chansen att strida utan att bli nedgjorda av pilregn.
Fungerade inte så bra, mina två kavallerigrupper står mot fiendes sex eller åtta och hinner därför inte jaga iväg alla på en gång (när man jagat iväg en och vänder för att ge sig på en annan så vänder den första tillbaka in i striden igen).
2. Att rangera upp legionärerna på linje med kavalleriet på flyglarna samtidigt som jag totalt ignorerar pilbågsskyttarna. Infanteriet stannar i sköldpaddeformation tills de ser fienden i vitögat då de stormar an samtidigt som kavalleriet överflyglar fienden.
Låter ju väldigt bra på pappret. Den funkade även i praktiken - åtminstone till en början. Jag lyckades innesluta fiendens tunga kavalleri, men då kom en ny rytteriskvadron från ingenstans samtidigt som de beridna bågskyttarna helt plötsligt fick blanka vapen och stormade an de också. Får försöka den här igen, den kan säkert förfinas. Problemet är bara att det finns en massa pilbågsskyttar kvar när det tunga kavalleriet är nedkämpat, och bågskyttar på häst är förbannat jobbiga om man inte har en massa lätt kavalleri själv.
Någon annan som har något bra förslag? Tänker dock inte kolla forumet på några timmar, vill klara skiten först 😀 Slutligen ber jag om ursäkt för att jag förmodligen använder felaktiga benämningar på enheterna (kompanier och skvadroner (jag vet att skvadroner är större än vad de är i spelet (åtminstone med mina grafikinställningar), men det är lättare att skilja fotfolk från rytteri om man gör så :p), men jag har ingen aning om vad de kallades på romartiden :p
January 5, 2002
Lirade lite till och kom fram till att en modifierad 2:a funkar alldeles utmärkt.
Denna går ut på att man kör en dubbel omfattning á la Cannae. När det fientliga tunga kavalleriet var på väg lät jag infanteriet gå ur sköldpaddeformation och ställa upp i klassisk Cannae-formation. Under tiden detta gjordes passade jag på att jaga iväg åtminstone några av de beridna pilbågsskyttarna. Därefter red jag tillbaka och omfattade det tunga kavalleriet. Inledningsvis höll sig bågskyttarna borta och jag kunde utan större problem spöa rytteriet med mina legionärer.
Kolla BILDEN för att få läsa fortsättningen samt några illustrationer 🙂
Tråkigt nog lyckades jag inte segra, men bättre exempel på "Blod och ära", "Segra eller dö" och att "Kämpa till sista blodsdroppen" finns fan inte 🙂 Nu har jag tröttnat, tala om för mig hur man gör 😀
August 8, 2003
Jozzo wrote: jag har en liten dum fråga 🙂
asså när man rekryterar trupper kommer de ju oftast i 40-60 elr typ 27 gubbar men jag har sett många bilder där det är grupper med typ 160 gubbar? asså jag lyckas inte sätta ihop dom 😀 hur gör man?
Ändra unit-size i grafikinställningarna och skapa ny kampanj, går inte på en som du håller med.
February 25, 2003
mAniAk- wrote: [quote=Jozzo]jag har en liten dum fråga 🙂
asså när man rekryterar trupper kommer de ju oftast i 40-60 elr typ 27 gubbar men jag har sett många bilder där det är grupper med typ 160 gubbar? asså jag lyckas inte sätta ihop dom 😀 hur gör man?
Ändra unit-size i grafikinställningarna och skapa ny kampanj, går inte på en som du håller med.
ah okej 🙂 tack...tur att jag bara spelat 25 år då....
1 Guest(s)