August 9, 2001
Är detta en kandidat till 2004 års bästa FPS-lir?
Vi kan redan nu räkna bort Half-Life 2 som blir det mest överhypade spelet någonsin har skådats. Jag ska kanske inte döma ut det så här på förhand men av det jag har spelat i Alpha versionen av HL2 så var det en ren besvikelse grafikmässigt. Inte alls så imponerande som man hade hoppats på då när man laddade hem videoklippen tagna från E3-mässan för en tid sen.
Ett spel som jag mer tror på är S.T.A.L.K.E.R. - Oblivion Lost. De flesta känner väl till spelet vid det här laget så någon nämre presentation behövs inte här om inte så kan ni läsa en förhandstitt på Megagames hemsida och för den delen glöm inte att kika in deras bildgalleri.
🙂
Det finns all anledning att hurra om man sitter med ett nV35/nV36 baserat grafikkort.
Kan det tänka sig att S.T.A.L.K.E.R. är nVidias motsvarighet till ATis HL 2?
July 20, 2003
McKinley wrote: Är detta en kandidat till 2004 års bästa FPS-lir?
Vi kan redan nu räkna bort Half-Life 2 som blir det mest överhypade spelet någonsin har skådats. Jag ska kanske inte döma ut det så här på förhand men av det jag har spelat i Alpha versionen av HL2 så var det en ren besvikelse grafikmässigt. Inte alls så imponerande som man hade hoppats på då när man laddade hem videoklippen tagna från E3-mässan för en tid sen.Ett spel som jag mer tror på är S.T.A.L.K.E.R. - Oblivion Lost. De flesta känner väl till spelet vid det här laget så någon nämre presentation behövs inte här om inte så kan ni läsa en förhandstitt på Megagames hemsida och för den delen glöm inte att kika in deras bildgalleri.
🙂
Det finns all anledning att hurra om man sitter med ett nV3x baserat grafikkort.
Kan det tänka sig att S.T.A.L.K.E.R. är nVidias motsvarighet till ATis HL 2?
Tror du på fullaste allvar att den skarpa versionen av HL-2 inte kommer vara förbättrad jämfört med Alpha-versionen?Tillåt mig småle...
December 2, 2001
MrWolf wrote: Tror du på fullaste allvar att den skarpa versionen av HL-2 inte kommer vara förbättrad jämfört med Alpha-versionen?Tillåt mig småle...
Instämmer till fullo. Halflife 2 kommer definitivt att ha väldigt bra kvalité på grafik. Anledningen till den dåliga kvalitén på Alpha'n kanske var att dom inte tagit med hela motorn?
August 9, 2001
MrWolf wrote:
Tror du på fullaste allvar att den skarpa versionen av HL-2 inte kommer vara förbättrad jämfört med Alpha-versionen?Tillåt mig småle...
Varsågod och småle du, så sitter jag sedan och småler åt dig när du inser att grafiken från
alphan inte kommer att skilja sig avsevärt när den "skarpa" versionen väl kommer ut.
November 15, 2002
Om du inte har ett grafikkort med hårdvarustöd för DX9, så är det inte så konstigt att du ej får så imponerande grafik.
Ang. Stalker!
Tror inte att det kommer att spela någon större roll om man kör spelet på ett GFFX eller Radeon. Radeon är dessutom fortfarande klart mycket bättre än FX när det kommer till DX9 och det lär ju knappast vara någon nackdel i STALKER (kör med DX9-grafik). Tomb Radier ingick också i nvidias spelprogram och det ger usel spelprestanda på samtliga FX-kort.
August 9, 2001
miloheke wrote: Om du inte har ett grafikkort med hårdvarustöd för DX9, så är det inte så konstigt att du ej får så imponerande grafik.
Ang. Stalker!
Tror inte att det kommer att spela någon större roll om man kör spelet på ett GFFX eller Radeon. Radeon är dessutom fortfarande klart mycket bättre än FX när det kommer till DX9 och det lär ju knappast vara någon nackdel i STALKER (kör med DX9-grafik). Tomb Radier ingick också i nvidias spelprogram och det ger usel spelprestanda på samtliga FX-kort.
Ehummm... så du utgår från att jag har ett GeForce 4 Ti4x00 eller ett ATi RADEON 8500??
Jag har både RADEON 9700 PRO och GeForce FX 5900 ULTRA om det intresserar dig.
Det märks att du inte har läst så värst mycket om S.T.A.L.K.E.R.
Enligt speltillverkaren så kommer spelet att flyta på bättre med ett nV35/36/nV38 baserad grafikkort än sina motsvarigheter från ATi,
just därför att spelet byggs upp kring GeForce FX-serien som innebär att den kommer utnyttja korten optimalt.
November 15, 2002
McKinley wrote:
Ehummm... så du utgår från att jag har ett GeForce 4 Ti4x00 eller ett ATi RADEON 8500??
Jag har både RADEON 9700 PRO och GeForce FX 5900 ULTRA om det intresserar dig.Det märks att du inte har läst så värst mycket om S.T.A.L.K.E.R.
Enligt speltillverkaren så kommer spelet att flyta på bättre med ett nV35/36/nV38 baserad grafikkort än sina motsvarigheter från ATi,
just därför att spelet byggs upp kring GeForce FX-serien som innebär att den kommer utnyttja korten optimalt.
*SUCK*
1. Jag skrev OM där för att jag menade OM du inte har ett grafikkort med hårdvarustöd för DX9. Detta innebär att jag inte trodde ett skit om ditt/dina grafikkort. Det hela var snarare en sakupplysning. Vidare kan man fråga sig vad det finns för mening att ladda ner en pissig version av HL2. En version som förövrigt någon snorig liten pubisunge har snott.
2. Jag är väl medveten om att STALKER ska vara speciellt optimerat för nvidias FX-serie (liksom Tomb Raider skulle vara). Frågan är bara vad detta i praktiken innebär. Som det ser ut nu måste nämligen samtliga speltillverkare, som valt att använda sig av DX9-shaders, lägga ner mycket tid på att göra sina spel speciellt optimerade/anpassade för FX-serien (specifika spellägen där bildkvalitén emellanåt får ge vika). Man har tex. enbart i fallet Halflife 2 fått lägga ner 5gg så mycket tid, dvs i förhållande till andra grafikkortstillverkare. Det hela beror på att FX-serien har stora problem med det nya DX9-gränssnittet. Vidare har även ATI:s kort en bättre arkitektur än nvidias. ATI:s fördelar ligger bla. i att man har 8 pixelpipelines samt att man har en klart vassare Vertex Shaders-enhet. VS-enheten är extremt viktig när det kommer till spel som hanterar mer avancerade Shaders, tex. Doom3. HL2 och med största sannolikhet även STALKER. För övrigt har jag på senare tid inte kunnat läsa något om att spelet skulle funka bättre på FX-serien, det står iaf. inte så vitt jag kan se på deras hemsida. Det ända man får fram på nvidias hemsida, är att STALKER är med i deras såkallade "ment to be played"-program (samma som TombRaider).
August 9, 2001
miloheke wrote: 1. Jag skrev OM där för att jag menade OM du inte har ett grafikkort med hårdvarustöd för DX9. Detta innebär att jag inte trodde ett skit om ditt/dina grafikkort. Det hela var snarare en sakupplysning. Vidare kan man fråga sig vad det finns för mening att ladda ner en pissig version av HL2. En version som förövrigt någon snorig liten pubisunge har snott.
2. Jag är väl medveten om att STALKER ska vara speciellt optimerat för nvidias FX-serie (liksom Tomb Raider skulle vara). Frågan är bara vad detta i praktiken innebär. Som det ser ut nu måste nämligen samtliga speltillverkare, som valt att använda sig av DX9-shaders, lägga ner mycket tid på att göra sina spel speciellt optimerade/anpassade för FX-serien (specifika spellägen där bildkvalitén emellanåt får ge vika). Man har tex. enbart i fallet Halflife 2 fått lägga ner 5gg så mycket tid, dvs i förhållande till andra grafikkortstillverkare. Det hela beror på att FX-serien har stora problem med det nya DX9-gränssnittet. Vidare har även ATI:s kort en bättre arkitektur än nvidias. ATI:s fördelar ligger bla. i att man har 8 pixelpipelines samt att man har en klart vassare Vertex Shaders-enhet. VS-enheten är extremt viktig när det kommer till spel som hanterar mer avancerade Shaders, tex. Doom3. HL2 och med största sannolikhet även STALKER. För övrigt har jag på senare tid inte kunnat läsa något om att spelet skulle funka bättre på FX-serien, det står iaf. inte så vitt jag kan se på deras hemsida. Det ända man får fram på nvidias hemsida, är att STALKER är med i deras såkallade "ment to be played"-program (samma som TombRaider).
Så du visste från början att den här pissiga versionen av HL 2 skulle vara så pissig eller har du detta som någon vana att ladda hem pissiga versioner.
Jag visste då inte att den skulle vara så illa och det tror inte jag att du visste heller.
Hur som helst så¨var skitet verkligen inget att ha ändå...
När det gäller S.T.A.L.K.E.R så står det inte något på speltillverkarens hemsida eller på nVidias hemsida men i intervjuer så kan man bl.a läsa om vad utvecklingsteamets ledare hade att säga om det här.
Jag skall försöka hitta intervjun och ge länken till de personer som är intresserad av att läsa den.
October 22, 2001
McKinley FX serien kassa resultat beror faktiskt mest på deras dåliga stöd för Dx9. Vill man ha ett snyggt spel idag så använder man Dx9 effekter. En sak som används mycket är shaders 2.0, FX5900 ligger där på samma prestanda som ett 9600Pro. Så man kan optimera spel för Nvidia men om man ska få bättre fps i dagsläget på ett Nvidia kort än ATI innebär att man tar bort Dx9 grafikfunktioner=fulare spel än man kunde ha fått. Så optimera spel för FX serien i Dx9 spel innebär samma sak som Nvidia drivrutiner. Tycker de är synd att man får fulare grafik än man kunde ha fått med allt inbyggt i grafikmotorn.
Sen gällandes HL2s grafik så tippar jag att antingen du har fel eller alla speltidningar, spelziter, osv har fel och du rätt? Kanske du som hade kassa inställningar, dator, eller kanske bara rent allmännt borde torka av din bildskärm från all skit?
January 11, 2006
Såg ingen direkt officiell stalkertråd på forumet så jag använder mig av denna, känns onödigt att starta en till.
Nu verkar iallafall som att vi får se stalker i år, till hösten det vill säga. http://www.stalker-game.se har fått bekräftat av THQ att det ska släppas i oktober, det roliga är ifall man kollar på THQ egna sida så står det att det redan är ute, hehe...stört!
Den 25 Februari ska det vara något slags konvent för stalker i ryssland som antagligen också kommer att vara startskottet för deras pr-kampanj, som sen ska hålla på i 6-8 månader innan man får se spelet. Enligt Oleg V. Yavorsky, GSC PR-manager så ska vi få se ett demo efter ca 2-3 månader in på reklamkampanjen. Så ifall vi har tur så får vi se ett demo i slutet av sommaren.
EDIT: Kanske borde byta titel på tråden till: "Stalker - Shadows of Chernobyl" det var ju ganska längesedan dom ändrade titeln, lol.
January 11, 2006
N1ko wrote: Vad kommer s.t.a.l.k.e.r att kräva?
Jag har Geforce 6800 Ultra, AMD 3200+, 1024 mb.. hur kommer det gå på min dator sig?
Jag tror nog att det kommer flyta alldeles utmärkt på din dator, nu vet jag ju inte hur mycket spelet kommer att kräva med maxinställningarna och så, men med tanke på hur lång tid dom har haft på sig så borde spelet bli ganska väl-optimerat.
Det finns en tråd i det svenska stalkerforumet där systemkraven diskuteras, ska kolla ifall jag hittar länken. Annars kan du ju gå in på sidan och söka själv. Jag postade länken till sidan i mitt ovanstående inlägg.
1 Guest(s)