Så j##la fel helg att få RROD på krysslådan *uppdaterad*|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Så j##la fel helg att få RROD på krysslådan *uppdaterad*
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 24, 2008 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde jag tillhörde en av de få innehavare av äldre xbox360-enheter som var skonade från the Red Ring of Death, men av kvällen att döma är tyvärr fallet inte så. :arg:

Ville bara poängtera vilken fenomenalt kass timing för min enhet att bete sig så här.
Fable 2, Dead Space, Saints Row 2, och nästa vecka Fallout 3...................

Och jag som redan nu är helt förälskad i NHL09 och behöver en dos varje dag för att känna att jag lever.... Wääääääääää. Jag vill gråta som min 4-månaders son. Det känns jävligt orättvist på något sätt.

Nåja.
Jag fyllde in en sån där Online Console Repair Order... Någon här som haft erfarenhet av det som ni vill berätta om?

########
Uppdatering
########

Tänkte bara berätta hur det hade gått med hela reparations-scenariot.
Jag felanmälde via webben, fick inom några timmar e-post med servicekod, instruktioner och elektronisk avi för ivägskickning av konsolen.
Man blev ombedd att paketera sjäv, vilket gjorde att jag ringde till supporten för tips om hur jag bäst skyddar paketet mot skada.

UPS kom sedan och hämtade paketet på jobbet, det gick att via hemsida spåra paketet och hela serviceärendet.
Efter två veckor ringer ett paketbud och frågar vart jag vill få paketet returnerat.

Öppnar paketet och ser att där ligger ett brev som berättar att jag fått min konsol utbytt till en ny (tillverkad i aug -08) för att snabba upp serviceärendet (det märks att MS inte är fattiga) plus ett 1-månaders Live Guld-kort.

Oerhört smidig och positivt garanti-process må jag säga. Glatt överraskad.
Det är vanlig att basha MS i våra communities, men detta ärende sköttes galant från deras sida. 🙂

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1206152
October 24, 2008 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det inte någon lösning på detta? har för mig att någon hade lindat in den i nån våt handduk eller nåt sånt kul så hade den funkat sen..

Gamblor
Member
Medlem
1206153
October 24, 2008 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Finns det inte någon lösning på detta? har för mig att någon hade lindat in den i nån våt handduk eller nåt sånt kul så hade den funkat sen..

Det har ju funkat för vissa men det är ingen permanent fix.

Leffex
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1206158
October 24, 2008 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns inget permanent där du inte behöver öppna burken (o voida garantin)

det som händer som gör RROD är att chippet blir för varmt och böjs av en sak som sitter under kylaren. Finns mycket fixar där man byter den (titta på youtube) som funkar, men gör du det förlorar du garantin du hade på den.

Towel tricket funkar ganska bra, lyckades få ut 2-3 månader av användande från första RROD tills den var helt död och att jag blev tvungen att skicka in.

Sålde mitt 360 efter jag fick tillbaka den andra gången eftersom jag blev så förbannad men nu måste jag köpa ett nytt eftersom jag måste ha Fable och Star ocean 4 >_< EDIT: Tog 4-6 veckor för att få dom utbytta (4 veckor andra gången). Har läst att det har blivit lite bättre med supporten senaste året, läst om folk som fått tillbaka sina inom ett par veckor men du får helt enkelt hålla tummarna.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1206173
October 25, 2008 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Mja, det trodde min bror med ganska länge men så kom den ändå. Dock så är MS support riktigt bra, det ska de ha all heder för.

Förstår fortfarande inte hur man MS kunde lansera Xbox 360 med så genomgående usel kvalité.

//Andreas

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1206188
October 25, 2008 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor: Därför spelar man på PC 😉

Gamblor
Member
Medlem
1206191
October 25, 2008 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Mja, det trodde min bror med ganska länge men så kom den ändå. Dock så är MS support riktigt bra, det ska de ha all heder för.

Förstår fortfarande inte hur man MS kunde lansera Xbox 360 med så genomgående usel kvalité.

//Andreas

Verkar gå rätt smidigt hittills.

Och jag förstår inte heller hur MS tillät designen av krysslådan vara så skör.

Gamblor
Member
Medlem
1206192
October 25, 2008 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

hymer wrote: Gamblor: Därför spelar man på PC 😉

wink

Det är mindre bök med spelandet på konsoler, generellt. Allting bara funkar, och på äldre dagar är det något jag verkligen uppskattar. (väl medveten om ironin av detta uttalande).

Andreas Galistel
Member
Medlem
1206197
October 25, 2008 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: wink

Det är mindre bök med spelandet på konsoler, generellt. Allting bara funkar, och på äldre dagar är det något jag verkligen uppskattar. (väl medveten om ironin av detta uttalande).

:roflmao:

//Andreas

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1206204
October 25, 2008 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

om man köper en ny 360 idag, finns det risk för RROD eller är det fixat nu? jag har inte vågat köpa någon 360 av denna anledning (jag har köpt spel till den men ingen konsol 😀 )

det närmsta det du beskriver jag kan minnas har hänt mig var ute på landet då moderkortet till en P120 dog så att jag inte kunde spela mer, mitt ute i en skog utan dator wäääääää

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1206231
October 25, 2008 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, problemet är väl lindrigareb men inte borta pga MS inkompetens.
När de minskade storleken på kretsen så värmen blev mindre.
Så tyckte de att minska storleken på kylflänsen var en bra ide samtidigt (ytterligare kostads besparing gissar jag på).

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1206240
October 25, 2008 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: om man köper en ny 360 idag, finns det risk för RROD eller är det fixat nu? jag har inte vågat köpa någon 360 av denna anledning (jag har köpt spel till den men ingen konsol 😀 )

det närmsta det du beskriver jag kan minnas har hänt mig var ute på landet då moderkortet till en P120 dog så att jag inte kunde spela mer, mitt ute i en skog utan dator wäääääää

Vad jag vet så är det väl ganska säkert att köra Falcon (tillverkade efter Juni 2008), då denna är 65nm cpu. Alla nya konsoller du nu köper i affär är Falcon.

Dock är det ingen garanti.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1206265
October 25, 2008 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Mja, det trodde min bror med ganska länge men så kom den ändå. Dock så är MS support riktigt bra, det ska de ha all heder för.

//Andreas

Det är ju inte allt för ovanligt att PS3or lägger av bara sådär heller. Dock inte lika vanligt som xboxen... men som du säger är iaf MS support klockren och det är inget tjafs när man drabbas av den ökända ringen.

Surt gamblor, jag fasar för att detta ska hända när gow2 kommer hem i brevlådan. Då vill jag lova att min box kommer åkta ut från balkongen direkt!

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1206273
October 26, 2008 - 1:49 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: wink

Det är mindre bök med spelandet på konsoler, generellt. Allting bara funkar,

Hoh, du sköt dig själv i foten? 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
1206278
October 26, 2008 - 6:35 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Nja, problemet är väl lindrigareb men inte borta pga MS inkompetens.
När de minskade storleken på kretsen så värmen blev mindre.
Så tyckte de att minska storleken på kylflänsen var en bra ide samtidigt (ytterligare kostads besparing gissar jag på).

Problemet är ju att värmen minskar inte så mycket när man krymper en krets, dock minskar strömförbrukningen. Du får ju så klart en mindre värmeutveckling totalt, men den ska ju också lämna kärnan från en mindre yta så värmen per ytenhet blir ändå ganska likvärdig i regel.

//Andreas

Gamblor
Member
Medlem
1206379
October 27, 2008 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Hoh, du sköt dig själv i foten? 🙂

🙂

När det går sönder går det sönder rejält.

Men man skall inte klaga på 1.5 års felfritt användande. Under den här tiden har jag sluppit bekymra mig över hårdvarukrav, spelinställningar, drivrutiner och uppgraderingar.
Har kunnat spela över 15 spel precis på det sätt som de var tänkt att spelas i en skön fåtölj framför storbilds-tv. Och det har kostat mig en bråkdel av vad samma upplevelse skulle ha kostat på PC.

Malkovic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
1206386
October 27, 2008 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Väldigt enkelt att laga RROD förövrigt, läste någonstans att felet uppstod på grund av dålig kontakt mellan kylfläns och cpun.

Så jag bytte kylpasta och fixade nya skruvhål till kylaren , nya skruvar och sedan dess har det fungerat hur bra som helst. Det jobbiga är att ta isär skiten...

Gamblor
Member
Medlem
1206608
October 29, 2008 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har UPS kommit och hämtat min konsol på jobbet, alldeles gratis och relativt bekymmersfritt. De sa att de skulle komma på måndagen, men efter att ha ringt och påminnt dem på tisdagen vart paketet hämtat på onsdagen.

Då återstår det att vänta och se hur lång tid reparationen tar.

Man vill ju gärna ha tillbaka konsolen nu. Det är nästan så man frestas att köpa en arcade-version och trycka in den gamla hårddisken.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 20
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL