Spel för dyra?|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spel för dyra?
NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 2, 2002 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

"Självklart!!" är den spontana reaktionen hos varje konsument som inte är allergisk mot pengar och känner en kliande lust att slänga dem i sjön.

Men frågan är egentligen om det perspektivet även delas av spelutvecklarna. Det finns nämligen en (liten, kan ju nämnas) grupp spelutvecklare som tycker att spelindustrin har satt för hög generell prisnivå på spel, och att detta påverkar deras intäkter negativt.

"WTF!! Ger inte högre priser mer klirr i kistan!?" resonerar den spontane vidare. Nja, om ett pris på 500 kronor skrämmer iväg 8 av 10 (som gärna skulle köpa spelet för 250 kr) från att köpa spelet, så blir spelbolagens förlust iom prishöjningen en jäkla massa bucks (liten mattegåta, vem lyckas räkna ut det? Priser att vinna - 1a: ett årsförbrukning navelludd - 2a: inget, du kopierar ju bara ettans svar, din fuskis!!).

Så med andra ord kan girighet straffa sig, och därför vill dudsen bakom FairPlay kampanjen (http://www.fairplay-campaign.c.....front2.htm) att ingen tjackar några spel mellan 1 och 9 december (precis när det normalt är värsta ruschen efter dem). Liten protestaktion alltså.

Nå, till de två (jag är optimist) människor som läst så här långt av mitt morgonhurtiga inlägg, så tänkte jag fråga om ni tror att sån här aktivism verkligen går hem hos storbolagen? Jag menar, måste gamers ut på gatan och kasta brandbomber för att bli tagna på allvar, eller räcker det med att hålla på pengarna några dagar, i en passiv demonstration? Och vore inte det en syn för gudarna - tusentals gamers maskerade i värsta CS-stuk, kastandes stenar och brandbomber med sina uppumpade musarmar 😀

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
227968
December 2, 2002 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att Fairplay kommer påverka intäkterna nästan över huvud taget.

För det första får väldigt få människor reda på att Fairplay existerar som idé.
För det andra är det fel typ av människor som får reda på att Fairplay finns eftersom man nästan uteslutande hör om Fairplay genom hård-/mjukvarurelaterade internetsidor, och där surfar inga julklappsköpande föräldrar utan mest piratkopierande ungdomar.
För det tredje så får det antagligen ingen genomslagskraft bland konsumenter av flera orsaker. Vi har sett det förut. Det kanske fungerade på 70- och 80-talet, men idag behövs tydligen två veckors häxjaktkampanj genom aggresiva medier som Expressen och Aftonbladet i kombination med daglig smutskastning i TV för att det verkligen ska ta fart. (läs Jan O Karlsson...)

Jolt Cola
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
227980
December 2, 2002 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

jag tycker det inte bara är spel industrin som har alldeles för höga priser, kolla bara på cd skivor, fan vissa DVD skivor med samma låtar + ett par musikvideos ligger ungefär lika med cd skivor i pris, helt sjukt tycker jag...
vem fan vill betala nästan 200 för en cd skiva (ironmaidens senaste samlings cd kostar 199:- där jag bor) eller 700kr för ett spel som kanske är kul eller som man klarar på en helg?

tycker dom borde vakna upp och satsa på att sälja många billiga cdskivor/spel osv. och inte några få dyra...

sen om det blir någon reaktion på fairplay, nja tveksam, är nog inte så många som kommer att veta om det eller bry sig... men man kan ju hoppas att några stora tidningar runtom i välden börjar fråga spel tillverkarna varför dom är så dyra...

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
228005
December 2, 2002 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Om spelen låg på 250-350kr så skulle jag köpa betydligt fler spel, det är därför jag nog har mer best by för 149kr än jag har fullprisspel =) Har ändå 2 förbokningar på min meritlista, Empire Earth (som "bara" kostade ynka 349kr) å Renegade (449 ruskiga kr om jag inte minns fel men klart värt det i multiplay). Men det bästa var nog Caesar 3 å Farao tillsammans för 99kr på Game i Luleå =) Enda nackdelen är att de är på svenska men det är väl smällar man får ta.

Crille3000
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
228115
December 2, 2002 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man jämnför en dvd och spel så skiljer det en väldig massa på priset men vilket kostar mest att göra..... Att spela in en film eller göra ett spel...... Sagan om ringen kostade ju en massa att spela in...

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
228143
December 2, 2002 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller fullkomligt med. Som det är nu köper jag oerhört få spel per år, spelar inte så mycket iofs, men ändå. Runt 300 skulle vara överkomligt.
Nej, protestaktioner som t ex fairplays har nog ingen större påverkan prissättningen, fast det är ju bra att några gör något iaf.
Sen har vi ju problemet med piratkopiering. Jag tror det är många som hellre skulle vilja gå ut och köpa en orginalcd men som inte tycker det är värt det p g a det skyhöga priset. Om spelföretagen och filmbolagen och musiktillverkarna verkligen vill komma till rätta med den olaga kopieringen tror jag att de har två vägar att gå. 1) Skapa ett ogenomträngligt kopieringdsskydd. 2) Sänk priserna på produkterna.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
228189
December 2, 2002 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Filmerna kostar massor att göra ja, men några få spel har budgetar på över en halv miljard 😮 Skulle tippa på att nästan alla större spel ligger på budgetar över 100 miljoner. Bara att köra en 30sek reklam på bästa tid i TV4 kostar 100.000-300.000, eller gjorde det innan de började köra mer reklam, vet inte vad det ligger på nu. Spel ska ju ha röster (ca 10.000/h) å många har motion capture å sån utrustning kostar mängder per dygn å hyra. Sen har vi ju t ex licenser för maya som går på över 100.000. En programmerare kostar väl halvmiljonen/år minst. Marknadsföring i alla länder är ju inte så billigt heller.

Dessutom så går filmer på biografer över hela världen innan de kommer som hyr DVD/VHS å sen slutligen som köp DVD/VHS sen kommer ju TV rättigheter på det + spelrättigheter å leksaker/afficher/etc. Filmer mjölkas ur ordentligt innan de dör i glömska. Spel säljs nått år innan de blir budget å sen går det inte att få tag på effter ett tag.

Men jag tycker att musik/film/spel är för dyrt, det beror ju på att alla höjer för att ta igen förlusterna av piratkopiering å då piratkopieras det mer å så höjer de igen osv.

Crille3000
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
228220
December 2, 2002 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

"Dead Glory" du har helt rätt med att folk bränner för att det är för dyra priser. Det blir en ond cirkel.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
229202
December 4, 2002 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle kunna tänka mig att köpa spel för runt 250 spän, iof inte dyrare men 250 neroåt iaf.

sen så köper jag aldrig spel eftersom väldigt få spel funkar på min dator av nån mysko anledning. och då är det inte värt o lägga 500 spän helt i onödan när man får 2000kr i månaden och leva på.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 70
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL