Samtidigt kommer vi försöka fräscha valet av speltitlar, fokuset är ganska brett men tanken är att försöka i den mån det går satsa på speltitlar som är krävande för grafikkort men givetvis även populära bland er spelare. De spel som helt enkelt kan väga in mest när du ska köpa ett nytt grafikkort. Vi har redan en hel del titlar som känns klara och mer eller mindre uppenbara, som exempelvis Battlefield 3 som vi redan har i våra tester men även årets spel Skyrim.
Men viktigast av allt är egentligen vad Ni, våra läsare, tycker. Tanken är att ni här i forumet kan komma med både egna förslag och lägga lite röster på vilka titlar ni tycker vi ska ta med. Finns inte titlarna i pollen så skriv dem gärna i forumstråden så vi kan få lite nya tips om vad som skulle vara intressant.
Vi kan inte lova något ännu, men alla förslag tas i beaktning, tack på förhand! 🙂
OBS! Battlefield 3 och Skyrim är redan spikade och därför inte med i listan, pollen har en begränsning på 10 alternativ därför detta upplägg.
Tekniknörd som gillar att träna.
June 3, 2011
May 22, 2003
Det var ett fruktansvärt dåligt utbud av spel. Alla dessa spel är "lätta" vad det gäller GPU användning. Ev. att Guild Wars 2 är lite tyngre, men det vet vi inte än. Så det är enda som ens går att rösta på. De andra är ju inte värda att köra test på ens när DirectX 9.0 var inne.
November 30, 2010
Zelloxy;1277224 wrote: Det var ett fruktansvärt dåligt utbud av spel. Alla dessa spel är "lätta" vad det gäller GPU användning. Ev. att Guild Wars 2 är lite tyngre, men det vet vi inte än. Så det är enda som ens går att rösta på. De andra är ju inte värda att köra test på ens när DirectX 9.0 var inne.
Så alternativet "Andra titlar (ge förslag i tråden)" är helt uteslutet för dig då? 😉
February 9, 2012
3dmark2011 är säkert också redan spikat - men ja skulle uppskatta extra om ni även tog med antingen 3dmark06 eller vantage också.
Jag spelar inte så mycket längre, men det är helt klart intressant med titlar som kan utnyttja DirectX 11.
GTA 5 har ju inte släppts ännu, men det hade varit ett väldigt intressant spel.
Sen en sak jag undrat är varför PhysiX tester aldrig är med i grafikkortsrecensioner. Vissa kanske tycker att det är "fusk", men det kan ändå vara intressant att veta om PhysiX har någon edge vs. vanliga DirectX 11 GPGPU beräkningar.
October 14, 2007
Har själv ibland funderat över vad som vore intressant i grafikkortstester..
kommit fram till följande:
3 stycken spel enbart för att testa grafikprestanda. Dvs riktig tungdrivna spel i jätteupplösning och grafikinställningar på max. Detta istället för 3dmark eller Unigine Heaven, som tillverkarna optimerar sina drivrutiner för (resultat före bildkvalité). För att verkligen se grafikkortens potential, skruva upp processor frekvensen till 4Ghz+.
5 populära spel. Allså spelen som majoriteten är intresserade av, och faktiskt spelar. Battlefied 3, Call of Duty, Starcraft II, World of Warcraft, Diablo m.m. Testa med vanlig upplösning, dvs som folk hemma kan köra. 1920x1080 eller liknande. Processorn i standardfrekvens för skapa en verklighetsbaserad bild av prestandan.
Effektförbrukning & Ljudnivå: använd ett av de tungdrivna spelen för mätningarna.
Voleyro;1277222 wrote: Jag hoppas att ni kan alltid ange World of Warcraft, ett aktivt spel är alltid värt och ha på listan ändå tycker jag.
Det är med i pollen och är kanske egentligen den mest intressanta titeln av de alla pga dess enorma spelarbas. Problemet här är kontinuerliga uppdateringar som vi inte kan styra över samt en relativt dåligt kodad/trasslig grafikmotor. Men vi ska nog i alla fall se ifall vi kan köra några wow-tester också.
Viking1962;1277223 wrote: Metro 2033 är ju ganska tungdrivet
Metro2033 ligger ganska bra till också då det är så pass lättestat, men det känns inte fullt så aktuellt längre så får se om det ersätts av en annan titel.
Zelloxy;1277224 wrote: Det var ett fruktansvärt dåligt utbud av spel. Alla dessa spel är "lätta" vad det gäller GPU användning. Ev. att Guild Wars 2 är lite tyngre, men det vet vi inte än. Så det är enda som ens går att rösta på. De andra är ju inte värda att köra test på ens när DirectX 9.0 var inne.
Det blir ju lite smaken som baken här, vi hade säkert det dubbla vi hade velat ta med i pollen men tyvärr kan man bara ha 10 alternativ. Du har rätt i att det finns ett par DX9-klassade titlar, men det kommer en gräns där spelets popularitet är viktigare än belastningen. Det bästa är om vi kan ha en balans mellan dem.
Kan vi visa att man inte behöver köpa ett grafikkort för 3000 spänn om man bara ska lira Mass Effect 3 t.ex. så har vi gjort ett viktigt jobb imo.
S0urcerr0R;1277226 wrote: 3dmark2011 är säkert också redan spikat - men ja skulle uppskatta extra om ni även tog med antingen 3dmark06 eller vantage också.
Jag spelar inte så mycket längre, men det är helt klart intressant med titlar som kan utnyttja DirectX 11.
GTA 5 har ju inte släppts ännu, men det hade varit ett väldigt intressant spel.Sen en sak jag undrat är varför PhysiX tester aldrig är med i grafikkortsrecensioner. Vissa kanske tycker att det är "fusk", men det kan ändå vara intressant att veta om PhysiX har någon edge vs. vanliga DirectX 11 GPGPU beräkningar.
3DM11 kommer garanterat med ja, de övriga är desto tveksammare. Det tar enorm tid att få in alla resultat osv i grafer så alla tester vi lägger in ger en rätt stor arbetsbörda i slutändan tyvärr.
Ja GTA5 är klart intressant, vet dock inte när det lanseras?
PhysX skulle kunna vara intressant, men då troligtvis i en separat artikel. Tyvärr är det sällan tid till sånt men vi ska absolut ta med det i beräkningarna!
I övrigt, jättekul med alla röster och åsikter, keep em coming! Det är för er vi kör testerna så hade varit tråkigt om vi valde spel ingen av er var intresserade av.. 😛
Tekniknörd som gillar att träna.
PsynoKhi0;1277227 wrote: Guild Wars 2 (spelet jag är mest intresserad av just nu)
Andra titlar: Något med Unigine för OpenGL 3/4P.S.: trevligt initiativ att ni tar emot förslag
GW2 tycker jag också är intressant, tyvärr vetetusan om det får plats. Eller rättare sagt hunner ut innan testsviten spikas. Insåg att man ännu inte gett något klart lanseringsdatum, så det kanske får bli ett spel för framtida testsviter.
ME4ME;1277228 wrote: Har själv ibland funderat över vad som vore intressant i grafikkortstester..
kommit fram till följande:
3 stycken spel enbart för att testa grafikprestanda. Dvs riktig tungdrivna spel i jätteupplösning och grafikinställningar på max. Detta istället för 3dmark eller Unigine Heaven, som tillverkarna optimerar sina drivrutiner för (resultat före bildkvalité). För att verkligen se grafikkortens potential, skruva upp processor frekvensen till 4Ghz+.
5 populära spel. Allså spelen som majoriteten är intresserade av, och faktiskt spelar. Battlefied 3, Call of Duty, Starcraft II, World of Warcraft, Diablo m.m. Testa med vanlig upplösning, dvs som folk hemma kan köra. 1920x1080 eller liknande. Processorn i standardfrekvens för skapa en verklighetsbaserad bild av prestandan.
Effektförbrukning & Ljudnivå: använd ett av de tungdrivna spelen för mätningarna.
Det är lite så vi resonerat idag, men samtidigt har vi försökt fokusera på spel som varit ganska lättestade för att kunna få lite bredd i testandet. Nu sticker vi ut hakan lite och försker få med mer "svårtestade" spel så risken är att vi går helt in i väggen men hoppas vi kan lösa det och i alla fall ge intressanta resultat.
Detta med upplösningar och inställningar tycker jag för övrigt dikteras rätt mycket av grafikkorten som testas. De kort som kostar 4k+ bör t.ex. testas i 2560x1440 upplösning, medan kort för 3k eller mindre kanske inte är lönt då det knappast är så många som kör dessa dyrare skärmar samt att korten sällan har den prestandan som krävs.
Men i övrigt försöker vi köra förbrukningstester i äkta spel med tung belastning (Metro2033 atm) samt att vi kör våra CPUer i 3,9GHz för att undvika flaskhalsar.
Vi kommer försöka på ett litet specialinslag med Kepler vad gäller energiförbrukningstesterna förresten, får se hur det funkar. Blir rätt tidskrävande men kan vara intressanta siffror med tanke på kortets design. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
September 9, 2009
-Tjalve-;1277229 wrote: 3dmark06 är inte så jätte intressant då nästan alla High-end kort presterar lika. Jag skulle lägga min röst på masseffect 3 tror jag. Annars skulle det vara läckert med nån emulator kanske. Men det är nog mer CPU föresten.
Jag håller med Gustav att 3Dmark06 bör vara helt uteslutet. Det är så sjukt beroende av CPU-prestanda, mer än GPU-prestanda. 3Dmark11 är första 3DMark jag faktiskt känner är en bra indikator när det kommer till verklig prestanda.
I övrigt är mainstream titlar bra att ha, även om de inte är krävande så uppgraderar de flesta efter vad de spelar. Jag ser dock ett problem med MMORPG:n, rätt som det är uppdateras spelet med nya texturer eller optimerad grafikprestanda... Det öppnar upp portarna för någonting som är ett rent helvete att testa. Samma sak kan jag tycka om Diablo III, även till viss mån Starcraft 2 (iaf när Heart of the Swarm anländer).
Kul med all feedback förövrigt, keep it coming!
May 15, 2005
Någon speciell anledning för att ta med Civ5 Tempel? Jag säger inte att du har fel, vi har det med idag, mest nyfiken om det är något speciellt du ser som är nyttigt med det testet eller om du bara gillar spelet?
Det med olika motorer är också något man eftersträvar, men DirectX är ju nästan det enda som används idag, skulle det dyka upp andra alternativ i spännande titlar är det givetvis intressant.
Det där med Eyefinity osv är intressant, vi har skärmar för detta så det skulle mycket väl kunna få plats om vi bara får loss lite extra tid. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
March 29, 2011
March 5, 2002
Birks;1277248 wrote: Först och främst högre upplösningar jag vill se minst 5760*1080 på de kort som stödjer 3 skärmar eller fler.
swtor, Resident Evil: Operation Raccoon City, Max Payne 3.
Jag håller med det om högre upplösningar. Är det mer än ett kort som benchas (eller dual GPU) så måste det ju vara minst 3840x1080 (2 1080p-skärmar i bredd) eller högre upplösning!
1 Guest(s)