November 26, 2003
Kommer det någonsin släppas spel som använder denna standard? Me thinks not. Varför inte? Jo, därför att speltillverkarna inte kan tjäna lika mycket om de gör ett spel som bara fullt ut kan utnyttjas på den ena plattformen(Nvidia i motsats till ATI). Därför kommer spel bara att släppas som kan köras med lika fint utseende på bägge plattformar.
ATI och Nvidia verkar inte förstå att standarder som är specifika för den ena plattformen aldrig kommer utnyttjas av speltillverkare därför att de inte tjänar tillräckligt på att släppa spel med finesser som inte alla kan dra nytta av.
January 15, 2004
ATi och XGI och sannolikt även S3 kommer att släppa GPU:er (eller VPU om man föredran den forkortningen) med stöd för SM 3.0 så det kommer användarbasen kommer att vara bredare än om det bara hade varit en tillverkare.
Det finns fortfarande en ganska stor bas av DX7 hårdvara där ute (bland annat integrerade grafikchip och GeForce4 MX). Skulle speltillverkare se till att sänka sig till den nivån för att det inte ska finnas finesser som inte alla kan använa?
Jag tror tvärtemot att köparna av spelen vill ha finesser som utnyttjar deras grafikkort till max. Dom skulle inte alls bli glada över att ha sketen grafik bara för att det ska se likadant ut på moster Agdas dator med intregrerad grafik som är 5 år gamal.
November 26, 2003
Absolut, det vill väl alla, ha spel som utnyttjar korten till max. Men min teori är att en standard måste bli accepterad och använd av alla (i det här fallet två) dominerande hårdvarutillverkare för att speltillverkarna ska börja designa spel för den. Om ATI också hakar på blir ju bilden en annan förstås, precis som du säger.
August 8, 2003
Jo far cry använder det! Och ATI kommer ha det i deras nya graffekort R520 som kommer 2005!
http://www.megagames.com/news/.....er30.shtml
Sen har jag sett en lista någonstans om vilka framtida spel som har detta men kommer inte ihåg var den var!
Och detta står på Nvidias hemsida!
"More than a dozen Windows games currently in development, as well as key game engine technologies including Unreal® Engine 3 from Epic Games, are expected to take advantage of Shader Model 3.0’s Pixel Shader 3.0 and Vertex Shader 3.0 specification in order to reach new levels of cinematic quality never before seen in 3D games."
Och det e en pressrealese från 4 maj så mer kan ju ha hänt!
Så killen som börja denna tråd kan ju ha lite mer koll innan han börjar skriva!!!
1 Guest(s)