Spelmarknaden idag?|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spelmarknaden idag?
Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 24, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

"Det var bättre förr" låter ju otroligt lamt att säga men är det inte lite så? Är det bara jag som känner att spelen idag inte "ger" någonting direkt?

Spelindustrin är idag större än filmindustrin (Om man räknar intäkter åtminstonde). Det är en marknad som fötts och växt otroligt snabbt från att rikta sig till en begränsad skara med specialintressen till att vara något för den breda massan.

Spelen har flyttat in i finansvärldens finrum och hollywood. Hur påverkar det spelen och oss spelare, igentligen?

När det gäller film kan man väl med ganska stor säkerhet säga att det finns filmer som alltid hyllas av kritiker, recesenter och "filmälskare" men som oftast anses vara rent ut sagt ganska kassa av den breda skaran. Detta kan vara filmer som "Citizen Kane", "Cykeltjuven" eller "Sånger från andra våningen". "Entusiast-filmer" kan vi kalla dem.

Medans dessa personer ganska ofta även pratar om "Hollywood-film" (Inte med positiv benämning då) som däremot ofta uppskattas av den breda skaran.

Börjar vi se samma utveckling för spelindustrin? Kan vi prata om "entusiast-spel" och "hollywood-spel" ?

Det känns ganska träffande tycker jag. De flesta spel som görs idag känns som kloner med uppgraderad grafik. De känns ytliga och med total avsaknad av innovation. Något så otroligt svårt att definiera, men samtidigt kritiskt för ett spel, nämligen känsla, saknas ofta tycker jag.

"Djup" är även det något som saknas idag; inlärningskurvan är låg och det känns som man bemästrar spelet ganska kvickt. Spel med ordentligt djupt värda att nämna vore väl t ex Counter-Strike och Civilization-spelen.

Ta World Of Warcraft, spelet är enkelt, alla kan nå lvl 60 och en barnunge kan klara av samtliga quests, eftersom dem är likadana och mkt enkla. Den stora massan gillar det och spelet är otroligt populärt. Men för oss som vill ha lite mer djup då, lite mer avancerade spel, som kräver lite, finns det några spel? Kommer det några nya spel?

Systemkraven skjuter ständigt i höjden. Det känns som grafik idag är måttstocken för ett bra spel och att utvecklarna ignorerar nästan allt annat. När kom en ny spelstil senast? En ny genre? När kom något nytt, riktigt inovativt och nyskapande spel?

"Magin" med spel känns borta, jag har nästan helt tappa lusten för att spela. Har funderat på att uppgradera datorn, men varför igentligen? Jag kan göra allt annat på min dator, utom att spela de senaste "monster spelen", som igentligen är samma som alla andra gamla spel, fast med bättre grafik. Är det värt 15-20 000 kronor (Kostnad för ny dator som klarar av "allt" ca?)?

Det känns som att de spel jag kommer vilja spela kommer fungera på datorn ändå, för där ligger inte tyngden på grafik. Utan där har man fokuserat på andra viktiga element.

Vem fan brydde sig om grafiken i Transport Tycoon, Super Mario Bros 3, Civ 1 eller Counter-Strike? Vem brydde sig om grafiken förr?

Uppenbarligen säljer spelen, så de kan inte vara särskilt dåliga. Men finns det en växande grupp vars krav blir ignorerade? Känner du att dagens spel inte ger något? Tycker du det är värt att uppgradera din rigg för något spel idag? Var det bättre förr? Blir spelen bättre eller sämre? Vad är skillnaden på ett bilspel för 5 år sedan och ett bilspel idag? Vad är sillnaden mellan Quake1 och Quake4?

Känner ni att ni får ut någonting av dagens spel? Blir ni lika exalterade över ett nytt spel nu som för 5-10 år sedan?

Och framförallt, känner ni att det är värt ny hårdvara för att spela dessa nya spel? Kände ni att hårdvaruköp för de senaste spelen var motiverade för 5-10 år sedan?

Det får bli ngn av de nya konsolerna för min del. Det får duga, med en sådan kan jag spela det senaste en bra tid framöver mot en bråkdel av vad en PC kommer kosta. Inte för att jag känner något igentligt behov av det, utan snarare för att se iaf jag missar något till en rimlig kostnad.

För de spel som kommer till PC, som man verkligen vill spela, kommer fungera ändå. Eller?

Discuss!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
968443
October 24, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Innovativiteten finns hos de små, men de har inte råd och de stora med pengarna är inte intresserade av det om det inte kan komma dra in stora mängder pengar, vilket de inte tror det gör om det inte är byggt enligt samma tråkiga mall som alla andra, med skillnaden av ännu fetare grafik.

Finns en anledning jag är så försjust i konsoler och Nintendo. De vågar iaf.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
968446
October 24, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är väl att bolagen inser att grafik säljer idag, medans handling och problemlösning inte gör det.
Spelen görs vackra, för då får de oftast bra recensioner, och man ser alltid till att lämna öppningar för uppföljare, då man vill mjölka kon så mycket som möjligt.
Doom3 och Hl2 är väl tydliga exempel på detta.
Klassiska spel, som man kunde lägga ner hundratals timmar förekommer knappt idag. Troligtvis för att speltillverkarna vill att man skall köpa något nytt inom en månad i alla fall.
Oavsett vilken genre som man tittar på, så är spelen kortare. Man vill helt enkelt inte att spelarna skall bli sittande för länge utan att köpa nytt. Inte ens de stora multiplayerspelen kommer undan. Hur många expansionpacks kan man egentligen släppa.
Din jämförelse med film var ganska intressant, även om jag nog menar tvärt om från vad du tycker. Det är just filmer som Citizen Kane som kan jämföras med Civilisation. Quake är att jämföra med Dödligt vapen. Måttligt underhållande, men man kan inte undvika att fråga sig om hur många uppföljare man kan krysta fram.

Hauk
Member
Medlem
968455
October 24, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju just så jag menar; Citizen Kane > Civilization. Transport Tycoon > Cykeltjuven. "elitistspel". Transport Tycoon spelar många fortfarande, inklusive jag själv. Samtidigt som Citizen Kane fortfarande är populär i "elit-kretsar" trots att den är gammal som gatan.

Quake och de nya bondfilmerna vore väl en hyffsad liknelse. En serie likadana hollywood-inspirerade filmer som totalt tappat den ursprungliga "glansen" och "känslan" utan istället är en enda stor serie spinoffs.

Battlefield 2 är ett utmärkt exempel på den nya typen av multiplayer spel. Det har knappt någon inriktning på klanspel´(Dvs för mer inbitna spelare som lirar ett bra tag, övar mkt och föredrar i regel högre svårighetsgrad), iaf du träffar eller inte är slumpmässigt mer eller mindre och man har inte ens fixat de tonvis med buggar som spelet hade när det kom innan man har utannonserat en ny expansion.

Nyckeln är nog som du säger; Man vill mjölka kon längre och sälja fler expansions. Vad tjänar man på att ha en skara som spelar i åratal?

Electronic Arts och dylikt får väl anses vara en ganska stor bov i det hela.

Kommer vi se en framtid där inga nya genrer föds? Ständigt dessa nya FPS-spel som inte tillför några andra nyheter än grafik? Har strategispel förändrats särskilt mycket sedan Command & Conquer?

Ang. Nintendo har du nog lite rätt där, men tyvärr känns det som dem har nischat sig mycket på barnspel med Game Cube. Deras Revolution verkar ju iaf tillföra ngt nytt, inte minst med kontrollen. Fjärrkontrollen som du håller som ett "svärd" borde ju kunna skapa typ.. RPG-FPS etc tycker man. Bara att hoppas mao :/

denstore
Member
Medlem
968487
October 24, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

OK. Jag tyckte du lät lite väl negativ till Citizen Kane.
Men visst är det tyvärr pengarna som styr spelmarknaden idag. Dock så anser jag nog inte att det finns anledning att gnälla på enskilda firmor, som Electronic Arts. De vill ju helt enkelt tjäna pengar, och i och med att vi är dumma som får, så köper vi alla expansioner o.s.v.

När jag tänker tillbaka på alla spel jag har spelat, så är det ju faktiskt ett tiotal som sticker ut. Och alla var sådana jag köpte för surt insparade pengar. Vad vill jag då komma med detta? Jo, mycket av skiten vi får serverat idag, är just beroende på att så många kopierar. Vad finns det för idé att utveckla ett bra rollspel, äventyrsspel eller strategispel, när merparten av användarna kopierar? Och det är kanske inte bara att folk kopierar som bidrar, utan bieffekten av det. Folk skiter ofta i att spela färdigt sina spel. De tankar hem dem, och sedan spelar de ett par banor tills de har tröttnat. Inte direkt något som stimulerar spelutvecklandet.

När det kommer till Nintendos "fjärr"-kontroll, så var jag ganska positiv i början, men blev rätt tveksam till det efter en stund. Jo, visst, man kanske kan fäktas som på riktigt, eller spela tennis, som på riktigt, men vad är det som är kul med det? Då kan man ju gå ut och spela tennis på bakgården istället. Det roliga med datorspel är ju just att man kan ta rollen som hjälte, och göra saker som man inte kan göra på riktigt.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
968501
October 24, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: OK. Jag tyckte du lät lite väl negativ till Citizen Kane.
Men visst är det tyvärr pengarna som styr spelmarknaden idag. Dock så anser jag nog inte att det finns anledning att gnälla på enskilda firmor, som Electronic Arts. De vill ju helt enkelt tjäna pengar, och i och med att vi är dumma som får, så köper vi alla expansioner o.s.v.

När jag tänker tillbaka på alla spel jag har spelat, så är det ju faktiskt ett tiotal som sticker ut. Och alla var sådana jag köpte för surt insparade pengar. Vad vill jag då komma med detta? Jo, mycket av skiten vi får serverat idag, är just beroende på att så många kopierar. Vad finns det för idé att utveckla ett bra rollspel, äventyrsspel eller strategispel, när merparten av användarna kopierar? Och det är kanske inte bara att folk kopierar som bidrar, utan bieffekten av det. Folk skiter ofta i att spela färdigt sina spel. De tankar hem dem, och sedan spelar de ett par banor tills de har tröttnat. Inte direkt något som stimulerar spelutvecklandet.

När det kommer till Nintendos "fjärr"-kontroll, så var jag ganska positiv i början, men blev rätt tveksam till det efter en stund. Jo, visst, man kanske kan fäktas som på riktigt, eller spela tennis, som på riktigt, men vad är det som är kul med det? Då kan man ju gå ut och spela tennis på bakgården istället. Det roliga med datorspel är ju just att man kan ta rollen som hjälte, och göra saker som man inte kan göra på riktigt.

Sant att många piratkopierar idag men jag är ytterst tveksam till att alla de som piratkopierar skulle köpa spel ifall de inte kunde få spelen gratis.

Angående spelutveklingen så tycker jag att det är synd att speltilvärkarna som kommer med intresanta spel och idear blir färre och får mindre plats men jag gör vad jag kan och lägger ut pengarna på spelen och speltilvärkarna jag vill se mer av i framtiden.

Samtidigt tror jag att denna utvekling är annledningen till att MMo marknaden har exploderat på senare år med nya spel då detta är en marknad då spelarna inte har nått vall än att betala om dom vill spela och att oavsätt hur länge dom spelar det så skänar dom pengar på det.

Hauk
Member
Medlem
968507
October 24, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, jag hatar Citizen Kane, den är helt värdelös. men det är inte det min liknelse går ut på; Man brukar beskriva personer som gillar sådana filmer som "kulturelitister" eller dyl. Gäller samma beskrivning på personer som gillar dessa äldre spel med tyngd på andra element än grafik och vill ha lite mer "djup" än bara pang-pang och snygga effekter, och har vi därför en liknande situation inom spelindustrin som filmindustrin?

Har jag gått och blivit en dryg "spelelitist" ?! 😛

Kan man likna Sid Meiers vid Ingmar Bergman?

Jag fattar inte riktigt ditt argument med nintendo kontrollen där denstore. Jag kan tänka mig snarare att den höjer känslan i spelet, när du svingar svärdet på riktigt. Det tillför något nytt till spelvärlden! Tekken skulle bli en annan grej säkert, t ex. Om det nu fanns till nintendo 😛

Jag är fast besluten att piratkopiering inte har något med saken att göra av den enkla anledningen att spelindustrin är större än filmindustrin idag, man tjänar bara mer och mer pengar. Iaf det hade varit mer lönsamt förr hade den inte blivit det.

Piratkopieringen har snarare lyft ut spelandet till en bredare målgrupp och banat väg för denna jätte industri.

Visst skulle det vara bättre för spelarna och bolagen iaf man inte kunde piratkopiera hux flux, men iaf det aldrig hade varit möjligt så skulle inte spelindustrin vara där den är idag.

De flesta spel kräver dessutom köp iaf du skall lira online etc.

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
968508
October 24, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är trött på att spelen ska ständigt ha bättre grafik och bli helt sjukt krävande så att man ständigt måste köpa ny jädrans dator! Själv tycker jag att man kan stanna med utvecklingen av grafik i dagens läge, kolla in F.E.A.R och dagens spel. jag skulle klara mig med den grafiken iallafall 2 år, bara det kommer nya roliga spel.. håller nån med mig eller helt emot?

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
968514
October 24, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Har egentligen bara skummat igenom tråden och är faktiskt inte så insatt...
En del av det jag läst stämmer säkert, men frågan är om vi inte kan se frågan från en annan synvinkel.?
Kan det vara så att vi helt enkelt har blivit bortskämda?
Jag menar, när jag var liten så fanns det typ Asteroids odyl. Grafiken blev ju bättre när maskinerna blev bättre. Man häpnade ju över Zelda tex.

Nu är maskinerna betydligt bättre och grafiken likaså, spelen följer tekniken(eller tvärtom kanske)
Att marknaden handlar om pengar, är ju inget nytt direkt. Allt handlar ju om att tjäna så mycket pengar som möjligt ur en produkt, innan den faller i glömska.
Nåja, nu är jag ingen spelare direkt så jag bryr mig inte så mycket. Men jag tycker att man kan se problemet från två håll.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
968585
October 24, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

N1ko wrote: jag är trött på att spelen ska ständigt ha bättre grafik och bli helt sjukt krävande så att man ständigt måste köpa ny jädrans dator! Själv tycker jag att man kan stanna med utvecklingen av grafik i dagens läge, kolla in F.E.A.R och dagens spel. jag skulle klara mig med den grafiken iallafall 2 år, bara det kommer nya roliga spel.. håller nån med mig eller helt emot?

Tyvärr så är det en spiral som tillverkarna av spel och hårdvara gillar, så det ser inte ut att hända, även om jag håller med dig 😕 😛

Hauk
Member
Medlem
968609
October 24, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, Holetaker, poängen är nog att förr i tiden handlade det mer om att skapa innovativa spel och verkligen tänka till för att lyckas, inte bara ta ett gammalt spel, hotta grafiken och ta fram en ny förpackning.

Jag häpnades inte av Zelda för grafiken, utan för den otroligt trevliga storyn, alla kluriga pussel och hur "belönande" det kändes när man lyckades med något.

Ett riktigt bra spel får gärna kräva utav helvete av mig, men ett riktigt bra spel är inte enbart grafik och ögongodis. Ett riktigt bra spel har många andra komponenter också. Tyvärr är det oftast så med dessa nya krävande spel att det bara är grafik och ögongodis, det andra struntar man i.

Counter-Strike är ett av de absolut bästa spel som någonsin har gjorts, oavsett vad någon här eller någon annanstans säger. Någon hobby nisse tog befintlig grafik, förbättrade ingenting på den nivån, men tillförde en extremt hög inlärningströskel, en otrolig "känsla" i spelet och det kändes något så enormt belönande när man vann en runda, dödade polaren som var bättre etc. Ett otroligt genomtänkt spel. Ingen har lyckats återskapa samma sak sedan dess imho. BF1942 kommer nog närmast, men där är DICE så totalt jävla värdelös som utvecklare att det är nog ganska långt ifrån ändå, men iden och försöket var bra.

Det blir kommersiellt och Valve / Vivendi börjar lägga sig i. Spelet börjar "tweakas" och saker blir bara sämre och sämre... Steam tillkommer. Spinoff som C:Z skapas, mer eller mindre värdelöst. Sedan när man ska göra nästa stora version, nästa häftiga succe, tar man exakt samma spel och uppgraderar grafiken. Det är precis så med allt annat också, samma spel, ny grafik.

F.E.A.R är väl bra, men är det igentligen så mkt mer än bara ännu ett FPS med bättre grafik? HL2 "2" ?.

Med all den datorkraft som finns idag, borde man inte kunna skapa något mer...? Något nytt? Det känns som det sista bra, nyskapande spelet gjordes i slutet på 90-talet / början av 00, de resterande 6 åren har man bara kommit med ny grafik, mer eller mindre.

Fast det är väl klart... spelindustrin lever nog mycket på att inte göra titlar som håller för länge. Spelen kostar ju samma, iaf ngn spelar 1h eller 5 år spelar ingen större roll.

Seriöst, hur ofta hade ni köpt ny dator iaf det inte varit för spel?

denstore
Member
Medlem
968616
October 24, 2005 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Well, jag hatar Citizen Kane, den är helt värdelös. men det är inte det min liknelse går ut på; Man brukar beskriva personer som gillar sådana filmer som "kulturelitister" eller dyl. Gäller samma beskrivning på personer som gillar dessa äldre spel med tyngd på andra element än grafik och vill ha lite mer "djup" än bara pang-pang och snygga effekter, och har vi därför en liknande situation inom spelindustrin som filmindustrin?

Har jag gått och blivit en dryg "spelelitist" ?! 😛

Kan man likna Sid Meiers vid Ingmar Bergman?

Jag fattar inte riktigt ditt argument med nintendo kontrollen där denstore. Jag kan tänka mig snarare att den höjer känslan i spelet, när du svingar svärdet på riktigt. Det tillför något nytt till spelvärlden! Tekken skulle bli en annan grej säkert, t ex. Om det nu fanns till nintendo 😛

Jag är fast besluten att piratkopiering inte har något med saken att göra av den enkla anledningen att spelindustrin är större än filmindustrin idag, man tjänar bara mer och mer pengar. Iaf det hade varit mer lönsamt förr hade den inte blivit det.

Piratkopieringen har snarare lyft ut spelandet till en bredare målgrupp och banat väg för denna jätte industri.

Visst skulle det vara bättre för spelarna och bolagen iaf man inte kunde piratkopiera hux flux, men iaf det aldrig hade varit möjligt så skulle inte spelindustrin vara där den är idag.

De flesta spel kräver dessutom köp iaf du skall lira online etc.

Jag säger inte att piratkopieringen är dåligt för industrin, men jag tror att den är dålig för spelen. Folk har inget tålamod med spel längre. Fan, jag snackar hur ofta som helst med folk som har spelat ett par banor av de senaste titlarna. Det gör man inte om man pröjsar dyra pengar för spelen. Man biter ihop, och spelar färdigt. Oftast blir man då betydligt mer tillfredställd också. Men idag verkar det som att väldigt många tycker att det viktigaste är att ha sett effekterna, och sen är det bra med det.
Inte minst blir jag förvånad när folk säger sig ha spelat igenom en titel på en kväll. Jag vill inte säga att jag är särskilt bra, men t.ex. Farcry tog mig nog en månad att spela igenom. HL2 tog kanske två veckor, och gamla klassiker som Mafia eller MOHAA tog också relativt lång tid. Rollspel som Baldurs Gate satt jag i månader med, och strategispel som Civ, Panzer General eller Steel Panthershar jag nog lagt mer tid på än mina studier.:)

När det kommer till Nintendos kontroll, så är jag tveksam. Jag vill inte själv göra det dubbelmäktiga hugget med baklängestvist. Hela iden med handkontroller med 50-11 knappar är ju att kunna göra magiska kombinationer. Att behöva svinga runt och hoppa själv känns inte som ett lyft för spelandet. Jag vet inte hur många som testade de tidiga Virtual Reality-spelen som fanns på de stora nöjesfälten. De var ju mäkta tråkiga. Varför? Jo, för att hela idén med ett datorspel är att man skall kunna göra omöjliga saker. Att själv behöva ducka bakom en virtuell stenmur känns rätt meningslöst för mig. Då spelar jag hellre paintball.

Förresten anser jag att Citizen Kane är helt jäkla fantastisk. Den har ungefär lika mycket djup som samtlig film under ett års produktion idag. Och det kvittar om det är från Hollywood eller Europa. Citizen Kane är filmhantverk när det är som bäst.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
968632
October 24, 2005 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Counter-Strike är ett av de absolut bästa spel som någonsin har gjorts, oavsett vad någon här eller någon annanstans säger. Någon hobby nisse tog befintlig grafik, förbättrade ingenting på den nivån, men tillförde en extremt hög inlärningströskel, en otrolig "känsla" i spelet och det kändes något så enormt belönande när man vann en runda, dödade polaren som var bättre etc. Ett otroligt genomtänkt spel. Ingen har lyckats återskapa samma sak sedan dess imho. BF1942 kommer nog närmast, men där är DICE så totalt j**la värdelös som utvecklare att det är nog ganska långt ifrån ändå, men iden och försöket var bra.

Det blir kommersiellt och Valve / Vivendi börjar lägga sig i. Spelet börjar "tweakas" och saker blir bara sämre och sämre... Steam tillkommer. Spinoff som C:Z skapas, mer eller mindre värdelöst. Sedan när man ska göra nästa stora version, nästa häftiga succe, tar man exakt samma spel och uppgraderar grafiken. Det är precis så med allt annat också, samma spel, ny grafik.

Det ligger mycket i det du säger. Många klagar på cs och de som spelar det men de flesta av dessa har säkert själva spenderat oändligt med timmar med just cs, inklusive undertecknad. Just när det gäller det spelet har nog communityt skjutit sig själv i foten, eller rättare sagt en liten del av communityt har nog skjutit resten i foten. Men oavsett det så var cs dömt när utvecklarna köptes av valve, långt innan cs:s. Redan då första patchen med "högupplösta" texturer släpptes började det dala eftersom det plötsligt såg annorlunda ut. Det var inte längre cs som man var van vid det. Nåja, nog om cs.

Jag har en känsla av att den allmänna bristen på "känsla" inte enbart är utvecklarnas fel. "Allt" har ju gjorts. Vad mer finns kvar?

Jag minns den tid då man längtade efter bättre och verklighetstrogen grafik. *CHECK*

När quake 2 kom ut kunde man skjuta skallen av monster. När SoF kom ut var det i sig en mindre revolution för skademodellerna. Idag är det vardagsmat. "Verklighetstrogna" effekter *CHECK*

Wolf 3D var sjukt kul. 100 FPS senare känns hela konceptet rätt tafatt. Oj ett monster.. PANG. Ett till.. PANG. PANG-PANG-PANG.. jaha? FPS *CHECK*

Racingspelen tillför inget längre eftersom grafiken och skademodellerna känns ganska fulländade och precis som FPS genren.. när man tappat räkningen mister den känslan. Racing *CHECK*

Rollspel.. 100 nya fetingsvärd, femtioelva nya magier, 1000e mana-poolen, 10000 döda orcer, 50e vändan i molten core. Ni fattar galoppen. RPG *CHECK*

Sportspelen fulländades redan med track n field 2 och fifa 95 till snes imo. *CHECK*

RTS då.. WC2 = wiee, C&C = wiee, SC = wiee, C&C:RA = wiee, C&C: RA2 = wi... C&C: Generals =..... 🙁 Blitzkrieg = :banghead: RTS *CHECK*

Sim City 1 var ju bra.. *CHECK*

Det behövs inte 1000 olika varianter på tetris. Speciellt inte om skillnaderna inte sträcker sig längre än till variation av färger och musik. Detsamma gäller de flesta klassiska pusselspelen. Tetris, brix, snake.. worms 1... need i say more? 😉 *CHECK*

Någon som känner igen sig?

Jag skulle kunna fortsätta. Jag kan inte komma på en enda genre där detta inte stämmer 😡 Det känns som att hela branschen är ganska uttömd och det finns inget som kan ge någon direkt nytändning såvitt jag kan se, speciellt inte när det, precis som Hauk menar på, görs worms 2, armageddon, 3D, fortress. Till och med lemmings drog de med sig i träsket, vilket åtminstone fick mig att tappa sugen att spela originalen också.

Sådär ja nu har man skrivit av sig. Reserverar mig för otydligheter och motsägelser. John Blund är nära wink

denstore
Member
Medlem
968639
October 25, 2005 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote:
Det ligger mycket i det du säger. Många klagar på cs och de som spelar det men de flesta av dessa har säkert själva spenderat oändligt med timmar med just cs, inklusive undertecknad. Just när det gäller det spelet har nog communityt skjutit sig själv i foten, eller rättare sagt en liten del av communityt har nog skjutit resten i foten. Men oavsett det så var cs dömt när utvecklarna köptes av valve, långt innan cs:s. Redan då första patchen med "högupplösta" texturer släpptes började det dala eftersom det plötsligt såg annorlunda ut. Det var inte längre cs som man var van vid det. Nåja, nog om cs.

Jag har en känsla av att den allmänna bristen på "känsla" inte enbart är utvecklarnas fel. "Allt" har ju gjorts. Vad mer finns kvar?

Jag minns den tid då man längtade efter bättre och verklighetstrogen grafik. *CHECK*

När quake 2 kom ut kunde man skjuta skallen av monster. När SoF kom ut var det i sig en mindre revolution för skademodellerna. Idag är det vardagsmat. "Verklighetstrogna" effekter *CHECK*

Wolf 3D var sjukt kul. 100 FPS senare känns hela konceptet rätt tafatt. Oj ett monster.. PANG. Ett till.. PANG. PANG-PANG-PANG.. jaha? FPS *CHECK*

Racingspelen tillför inget längre eftersom grafiken och skademodellerna känns ganska fulländade och precis som FPS genren.. när man tappat räkningen mister den känslan. Racing *CHECK*

Rollspel.. 100 nya fetingsvärd, femtioelva nya magier, 1000e mana-poolen, 10000 döda orcer, 50e vändan i molten core. Ni fattar galoppen. RPG *CHECK*

Sportspelen fulländades redan med track n field 2 och fifa 95 till snes imo. *CHECK*

RTS då.. WC2 = wiee, C&C = wiee, SC = wiee, C&C:RA = wiee, C&C: RA2 = wi... C&C: Generals =..... 🙁 Blitzkrieg = :banghead: RTS *CHECK*

Sim City 1 var ju bra.. *CHECK*

Det behövs inte 1000 olika varianter på tetris. Speciellt inte om skillnaderna inte sträcker sig längre än till variation av färger och musik. Detsamma gäller de flesta klassiska pusselspelen. Tetris, brix, snake.. worms 1... need i say more? 😉 *CHECK*

Någon som känner igen sig?

Jag skulle kunna fortsätta. Jag kan inte komma på en enda genre där detta inte stämmer 😡 Det känns som att hela branschen är ganska uttömd och det finns inget som kan ge någon direkt nytändning såvitt jag kan se, speciellt inte när det, precis som Hauk menar på, görs worms 2, armageddon, 3D, fortress. Till och med lemmings drog de med sig i träsket, vilket åtminstone fick mig att tappa sugen att spela originalen också.

Sådär ja nu har man skrivit av sig. Reserverar mig för otydligheter och motsägelser. John Blund är nära wink

Jag tycker inte alla dina avkryssningar stämmer så värst bra.
Det som är problemet idag är inte att saker redan är gjort. Det skulle vara som att säga att t.ex. kriminalromanen är död, bara för att någon redan har skrivit en bok om ett mord.
Problemet ligger i att man skiter i handlingen idag. T.o.m. du själv verkar ha haft de upplevelserna. I ett bra rollspel t.ex, så skall inte antalet svärd, orcher eller mängden mana vara intressant. Det som skall vara intressant är berättelsen.
FPS:er är likadant. Självklart är grafiken viktig, då många kanske vill att saker och ting skall se snyggt ut idag, men för vissa gamla stofiler, så är fixeringen vid multiplayer jäkligt tråkig. 9 av 10 spel som kommer idag har förbannat tunn och tråkig handling. Jag säger inte att Half-Life var någon story jag hade velat läsa som bok, men fasen vad den var mycket mer rolig än HL2. Farcry var en frisk fläkt, och Mafia var gigantiskt mycket bättre än de flesta FPS:er jag har spelat.
Racing och andra simulatorer kommer alltid att tilltala en viss publik. Många har aldrig varken råd eller möjlighet att köra sådana bilar som förekommer i de spelen, och snackar vi flygplan, så är det få förunnat att få flyga saker som dessa. Det tråkiga är väl att det i stort sett bara satsas på realism i den här genren. Det borde satsas mer på playability, och mindre på perfekt verklighetstrogenhet. Vem orkar flyga i två timmar, för att släppa en fjärt över Berlin, och sedan flyga hem igen?
Bästa flygspelet som har kommit på många år är Wings of War. Ett spel som har satt glädjen i första rummet, och realismen ett par rejäla steg bakom.
Jag spelar inte Sims-spelen, men jag förstår potentialen. Det finns en viss glädje i att kunna göra val annorlunda än vad som görs i verkliga livet. Det är ju det som är kul med spel. Man kan testa en modell utav verkligheten, utan att behöva ta konsekvenserna när det går åt helvete.:)

Så, vad är det då jag menar? Jo, problemet är knappast att saker redan är gjorda, utan att speltillverkarna inte har insett att folk har mer i huvudet än vad som kan uppfattas. Få människor tycker det är särskilt intressant att gå runt och slakta urskiljningslöst i spel. Inte heller är det särskilt roligt att uppleva vardagshändelser. Folk vill ha saker de kan leva sig in i, och uppleva miljöer som de inte kan göra i verkligheten. Tyvärr så sträcker sig speltillverkarnas fantasi till att man skall slå ihjäl någon eller något i en miljö som eventuellt spelaren känner igen. Det blir helt enkelt tråkigt, trots att man har all världens möjlighet att skapa vad som helst.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
968641
October 25, 2005 - 1:06 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag tycker inte alla dina avkryssningar stämmer så värst bra.

Det är förstås väldigt subjektivt 😉 Det är kanske bara så att jag börjar tröttna på att spela.

denstore wrote: Problemet ligger i att man skiter i handlingen idag. T.o.m. du själv verkar ha haft de upplevelserna. I ett bra rollspel t.ex, så skall inte antalet svärd, orcher eller mängden mana vara intressant. Det som skall vara intressant är berättelsen. FPS:er är likadant.

Hur mycket handling hade t.ex. Wolf 3D? Nu var det ju ett tag sen men såvitt jag kan minnas så var det nya och roliga där att gå omkring med en puffra och skjuta nazis, något som inte skulle räcka långt idag. Ändå var det då omåttligt populärt, men publiken tröttnar. Mariospelen har aldrig heller haft någon nämnvärd handling, ändå har de varit bland de mest populära spelen genom tiderna. Detta för att nämna några. Sedan finns det ju t.ex. zeldaspelen, final fantasy som är raka motsatsen. Spel är inte helt beroende av story, utan av "känsla" vare sig den kommer från storyn, omgivningen eller bägge delarna.

Sedan angående att antalet svärd, orcher osv är intressant eller ej. Det har ju varit på väg ditåt sedan MMORPG slog igenom. Döda 100 monster för att levla upp osv. Kör igenom samma instans x antal ggr för att få en bra rustning så att du blir störst och bäst, vilket är målet i t.ex. WoW. Självklart är det mer i MMORPG än bara spelandet, nämligen interaktionen mellan spelarna som blir väldigt påtaglig i sådana spel. Men man kan inte förneka att målet för de flesta är att få den där rustningen/yxan etc även om de gillar samspelet. Det blir repetitivt ganska snabbt. Senaste exemplet är väl rankingsystemet i BF2 som ofta leder till att det ligger medpacks och ammopacks utspridda över banan istället för att fokusera på lagspelet. Sådana här spel driver folk till att uppnå olika mål även om det blir repetitivt och motverkar gameplay. Tyvärr blir det ofta väldigt uppenbart.

denstore wrote: Folk vill ha saker de kan leva sig in i

Precis, och det var väl lite åt det hållet jag tänkte också med skillnaden att jag tror att man blir mer och mer avtrubbad och därmed blir det svårare för tillverkarna att tillfredsställa publiken, speciellt när utvecklarna mer eller mindre fått slut på fantasi. De senaste åren har det egentligen bara varit ett spel som för mig verkligen lyckats framkalla verklig spelglädge och inlevelse, nämligen PoP: Sands of Time. Det var annorlunda, hade vackra miljöer, en bra story som dessutom blev påtaglig då den påverkade gameplay, ett enkelt men fullt tillräckligt stridssystem (till skillnad från många andra spel som stoltserar med "1000 unika moves"). Ytterst få utvecklare lyckas idag få med och binda samman dessa element och samtigigt göra det nyskapande.

denstore wrote: Vem orkar flyga i två timmar, för att släppa en fjärt över Berlin, och sedan flyga hem igen?

Du såg inte kontroll idag? :bgrin: 40000 européer.

denstore
Member
Medlem
968653
October 25, 2005 - 5:16 am
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote:
Hur mycket handling hade t.ex. Wolf 3D? Nu var det ju ett tag sen men såvitt jag kan minnas så var det nya och roliga där att gå omkring med en puffra och skjuta nazis, något som inte skulle räcka långt idag. Ändå var det då omåttligt populärt, men publiken tröttnar. Mariospelen har aldrig heller haft någon nämnvärd handling, ändå har de varit bland de mest populära spelen genom tiderna. Detta för att nämna några. Sedan finns det ju t.ex. zeldaspelen, final fantasy som är raka motsatsen. Spel är inte helt beroende av story, utan av "känsla" vare sig den kommer från storyn, omgivningen eller bägge delarna.

Jag säger inte att handling måste vara bra. Den kan vara förvånandsvärt banal, om spelidén är ny eller orginell, men det är ju precis där som speltillverkarna misslyckas idag. Bara för att Wolfenstein eller Mario var mer eller mindre meningslösa i handlingen, så tror man att folk inte bryr sig om det. Det förstår inte att det är ganska ofta handlingen, och viljan att se hur det skall gå, som gör att man står ut med repetetiva.
Jag håller med dig om att spel inte måste ha en bra handling, men det hjälper och det stjälper. Ta Doom3 som ett exempel. De hade kunnat göra betydligt mer av det spelet än vad de gjorde. Tyvärr tror visst spelutvecklare världen över att det enda folk vill ha är ett mäktigt intro, och sedan aktion hela tiden. Det är gott om känsla och miljö i Doom3, men det är ingen bra story, och därför blir det bara tråkigt som fan i längden. Man bryr sig knappt om hur det går, när det enda som händer är att man kommer till ytterligare en bana med trånga utrymmen, och monster utan någon som helst kommunikation.
Jämför med t.ex. Farcry. Vad var skillnaden? De hade kunnat vara precis lika tråkigt, men ändå lyckades de hålla intresset vid liv genom spelet. Hur lyckades de? Jo, de gav vakterna lite dialog, och vräkte inte monster över en hela tiden. Vips blev människorna lite mer mänskliga och monstren lite mer skräckinjagande. Man tröttnade inte, och ville helt enkelt se hur det skulle gå, och spelade färdigt. Självklart blev det lite ett antiklimax då man klarade det, men det är nästan så att det hör till i datorspel idag. Men det är ju precis som att läsa böcker. Folk som gillar deckare bryr sig inte så mycket om hur det slutar. De vet att mördaren kommer att avslöjas o.s.v. Det viktiga är att man inte ser det som självklart eller att det rent av är tråkigt på vägen dit.
Du nämner MMORPG. Det är precis därför jag inte spelar dem. De har ingen handling. Ungefär lika spännande som att läsa börsnoteringarna. Sure, många kanske gillar det, då de kanske är mer intresserade av sitt eget ego än storyn, men för gamla rollspelare så är det bara skittråkigt. WoW var ungefär lika upphetsande som en reklamkatalog från IKEA för en uteliggare. Visst, det fanns grejer han ville ha, men det känns nog lite meningslöst om han varken har pengar eller lägenhet.

Boomhauer wrote:
Du såg inte kontroll idag? :bgrin: 40000 européer.

Nix, jag missade visst det, men det är ändå inget som förvånar mig. Miljoner människor följer ligafotboll, och det är inte mycket mer spännande.....;)

Hauk
Member
Medlem
968780
October 25, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag håller med dig ang. piratkopieringen nu när jag förstår vad du menar. Känner igen mig själv mycket väl. Gäller inte bara spel utan även musik t ex. Förr när man köpte 2-3 skivor om året så lyssnade man på dem ett tag... och gillade dom. Nu när man får 2-3 om dagen och har ett musikbibliotek på 20 000 låtar eller så, är det inte samma sak direkt... "den stora massan" musik brukar filtreras, och det slutar med kanske 5 eller så album man lyssnar på mycket under ett år.

Blir väl samma med spelen?

Tror inte Nintendo kommer göra en ny PowerGlove eller VirtualBoy direkt. Men, time will tell. Nintendos kontroll handlar väl snarare för mig om ett enklare sätt att styra; Enklare att sikta i FPS etc. Sen tror jag det tillför, men vi får väl se.

Sen Boomhauer, det är knappast slut på grejjer man kan göra. Man har bara slutat försöka komma på det utan kör uteslutande med befintliga koncept.

CS är ju en extra tråkig historia... ju mer miljoner dom pumpade in ju sämre blev det.

Sims t ex var ju ett helt nytt koncept som idag är en enorm succe. Jag gillar verkligen sims och tycker det är kanonspel. Tyvärr har det blivit lite väl inriktat på tjejer, relationer och sådant numer, men det är fortfarande bra. (För mig var det ett race i att få min Sim så framgångsrik som möjligt :P).

Mario har en utmärkt story, för man vill hela tiden veta vad som händer när man dödar bowser etc, räddar prinsessan eller whatever. En story behöver inte vara lång och invecklad, men den skall skapa engagemang. Den skall få en att vilja spela färdigt.

Sen MMORPG, måste de gå ut på samma ask som alla andra? Måste det vara en enda kamp för att levla? Kan man verkligen inte komma på någon annan spelstruktur för spel som konstant utspelar sig online? Klart man kan.

Doom3 är ju en enda lång hollywood film. En fet biljakt i början, massa repetetivt pang pang i mitten, flika in några "djupa" scener här och där och avsluta med en fet explosion. Sen kommer någon och gör ett exakt likadant spel men kallar det Quake 4. yay...

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
968815
October 25, 2005 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker själv att Quake 1 är roligare än 2:an och 3:an. Dock inte många som spelar Quake 1 längre. Samma gäller för Hitman serien.

rippz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 347
969135
October 26, 2005 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Jag instämmer helt! Spelindustrin har börjat handla om vem som kan göra snyggast spel verkar det som. Fick mitt exemplar av quake 4 för nån dag sen. Spelade 1-2 timmar, stängde av o drog på q3ra3. Så mycket roligare fastän jag lirat det i 3 år

ene
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 261
969783
October 27, 2005 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst så mycket av de sisa inläggen men, Det är precis likadant med spelindustrin som det var förr i tiden.
Precis som det är med allt tekniskt.
Inte fan visste man.. kanske inte ens kunde ana att det skulle finnas tv apparater eller datorer. Man hade det bra då utan allt sånt.
Vi vet ju... Antar att det kommer komma ut en massa otroliga saker inom det tekniska.

Som när man spelade Mario bros för första gången. Inte fan trodde man att Spelen skulle kunna se ut som dom gör idag. Inte jag i alla fall..

Men som jag såg att någon annan hade skrivit. Man var nöjd med grafiken då. Och min mening är att jag hoppas allt detta med grafikutvecklingen stannar. Jag är nöjd med grafiken i de flesta spel. Det har jag varit länge nu.

Hoppas det är någon som fattar det.

Länge leve NES

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 349
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL