November 10, 2002
Vad är Cerebral pares?
Cerebral pares (CP) är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar och betyder förlamning genom hjärnskada.
CP är inte en enhetlig diagnos utan ett samlingsbegrepp för en rad olika tillstånd, där den gemensamma nämnaren är ett tidigt förvärvat rörelsehinder beroende på en skada eller utvecklingsrubbning i den ännu omogna hjärnan. Förutom det motoriska handikappet förekommer hos de flesta andra funktionshinder, som ej sällan är det som är mest begränsande för möjligheter till inlärning, psykisk utveckling och framtida livssituation.
De olika CP-syndromen Cerebral pares indelas i tre olika huvudtyper efter dels förhärskande neurologiska symtom dels deras lokalisation i kroppen:
1. Spasticitet innebär ett ökat motstånd, muskelspänning vid passiva rörelser. Muskelsvaghet, samtidig anspänning av böj- och sträckmuskler, andra samordningssvårigheter samt sekundärt uppkomna felställningar av lederna är andra komponenter i de spastiska syndromen.
Hemiplegi innebär symtom i ena sidans arm och ben.
Diplegi innebär symtom i fr a båda benen medan
Tetraplegi innebär betydande engagemang i alla fyra extremiteterna.
2. Dyskinesi betyder dåliga rörelser.
Dystoni ger kraftiga växlingar i muskelspänningen och har gett namnet till det s.k. tonusväxlingssyndromet.
Atetos, den andra typen av dyskinetiskt syndrom visar sig som långsamma, vridande spretande rörelser i extremiteter och bål.
3. Ataxi karakteriseras av skakiga, osäkra rörelser samt dålig balans.
Tycker inte direkt att CP passar in i det här sammanhanget. Har själv en syster som lider av Cerebral Pares. Och det är inte roligt kan jag säga.
Snälla tänk dig för...
March 5, 2002
DarkStormZ wrote: Vad är Cerebral pares?
Cerebral pares (CP) är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar och betyder förlamning genom hjärnskada.
CP är inte en enhetlig diagnos utan ett samlingsbegrepp för en rad olika tillstånd, där den gemensamma nämnaren är ett tidigt förvärvat rörelsehinder beroende på en skada eller utvecklingsrubbning i den ännu omogna hjärnan. Förutom det motoriska handikappet förekommer hos de flesta andra funktionshinder, som ej sällan är det som är mest begränsande för möjligheter till inlärning, psykisk utveckling och framtida livssituation.De olika CP-syndromen Cerebral pares indelas i tre olika huvudtyper efter dels förhärskande neurologiska symtom dels deras lokalisation i kroppen:
1. Spasticitet innebär ett ökat motstånd, muskelspänning vid passiva rörelser. Muskelsvaghet, samtidig anspänning av böj- och sträckmuskler, andra samordningssvårigheter samt sekundärt uppkomna felställningar av lederna är andra komponenter i de spastiska syndromen.
Hemiplegi innebär symtom i ena sidans arm och ben.
Diplegi innebär symtom i fr a båda benen medan
Tetraplegi innebär betydande engagemang i alla fyra extremiteterna.
2. Dyskinesi betyder dåliga rörelser.
Dystoni ger kraftiga växlingar i muskelspänningen och har gett namnet till det s.k. tonusväxlingssyndromet.
Atetos, den andra typen av dyskinetiskt syndrom visar sig som långsamma, vridande spretande rörelser i extremiteter och bål.
3. Ataxi karakteriseras av skakiga, osäkra rörelser samt dålig balans.Tycker inte direkt att CP passar in i det här sammanhanget. Har själv en syster som lider av Cerebral Pares. Och det är inte roligt kan jag säga.
Snälla tänk dig för...
Word, nåt sånt borde klistras.
March 11, 2003
NH|Mimer wrote: Jag hade en lärare (vikarie) som var cp en gång för länge sedan. Hon hade problem att gå riktigt och problem med att prata riktigt. Hon snackade mycket om att vara CP och att många använder ordet CP utan att veta vad det är.
Som i detta fallet. Jag instämmer med vad flera har sagt hitintills.Sluta upp med det här beteendet. Hitintills har jag bara editerat inläggen, men snart börjar jag låsa trådar där man felaktigt använder denna förkortningen.
March 28, 2003
2 Guest(s)