August 13, 2002
Tjena!
Min fråga är den som står i topic. Är det stor skillnad att spela på 5400 rpm istället för 7200 rpm? Då menar jag om det finns risk för att det börjar hacka pga. att hårddisken är för slö eller om det finns andra saker som kan tyckas störande. Grejen är att jag i den ena datorn har onödigt mycket HDD, så jag hade tänkt att flytta över det utrymmet till min serverburk och ersätta med en 20 GB:are...
Det jag gör med "den bra datorn" är att spela, och det är allt från onlinespel till UT2k4/Far Cry m.m. Så det är inget annat.
August 13, 2002
Det vet jag faktiskt inte. Hur kollar man det?
ATA-33 hårddiskar måste vara väldigt gamla så jag förusätter att det är ATA-100.
Om du kan och vill så får du gärna berätta om hur det skulle gå att spela på en 5400 rpm ATA-100 respektive ATA-33. Om det är stor skillnad osv.
September 1, 2002
Laggar p.g.a. slö hårddisk? Vad har nätverkslatencyn med hur snabb hårddisken är att göra?
Sålänge du har plats med all speldata i ditt RAM-minne så blir skillnaden med en lägre spinnande HDD bara att laddningstiderna blir något längre.
Men det beror också på hur spelet laddar data, allting på en gång (precaching, vanligtvis med loadingscreen osv) eller om det laddar lite då och då beroende på vart man befinner sig i spelvärlden (som t.ex. i Dungeon Siege). I det senare fallet kan möjligtvis hårddisksnabbheten (men även hur pass fragmenterad hårddisken är) spela rätt så stor roll i hur spelet presenteras.
2 Guest(s)