November 14, 2003
Warcraft III är enligt mig och många andra ett väldigt tråkigt strategi spel men folk dras till Blizzards spel och kanske gillar Warcraft III lite grann utan att veta om något bättre RTS strategi spel det bästa RTS strategi spelet som finns enligt min åsikt är Rise of Nations och Age of Empires 2.
Om du tycker att Warcraft III är tråkigt som så många andra så tycker jag verkligen att du ska ta och prova Rise of Nations eller Age of Empires.
July 27, 2004
Combat Mission: Afrika Korps är min senaste favorit. Lika bra som föregångaren CMBB.
/Olle
December 31, 2001
Warcraft är ett enormt dåligt strategi spel, blivit för mycket RPG i det. Stor del just strategin försvinner tack vare allt skit med RPG hjältar.
Starcraft är enligt mig det bästa som någonsin släppts och warhammer kommer nog bli lika bra.
Sen har vi ju total Annihalation
Svårt att hitta spel som utspelar sig i nutid förutom just C&C spelen.
July 27, 2004
Death On Wings wrote: Warcraft är ett enormt dåligt strategi spel, blivit för mycket RPG i det. ...
Starcraft är enligt mig det bästa som någonsin släppts ...
Jag är av avvikande mening.
Tycker varken Warcraft eller Starcraft (liksom Close Assault) är särskilt bra strategispel.
Det är på tok för mycket som hänger på att vara snabb med musen och tangentbordet och detaljstyra enheter, snarare än att vara duktig på att planera och tänka.
Det hade blivit mer strategi om spelet gått i ett mer realistiskt tempo (mycket långsammare att bygga och producera enheter), men då hade det blivit ganska trist och tagit alltför lång tid att spela.
Bästa lösningen för strategispel, enligt mej, är det omgångsbaserade We-Go systemet. Spelet pausas under tiden som alla spelare planerar och ger order, sedan körs det framåt en runda i någorlunda realtid och man får se hur de givna orderna påverkat spelet.
Jag stötte först på systemet i reglerna till Johnny Reb och Command Decision. Senare har det överförts till dataspelsvärlden i och med Combat Mission.
/Olle
December 31, 2001
Olle P wrote: [quote=Death On Wings]Warcraft är ett enormt dåligt strategi spel, blivit för mycket RPG i det. ...
Starcraft är enligt mig det bästa som någonsin släppts ...
Jag är av avvikande mening.
Tycker varken Warcraft eller Starcraft (liksom Close Assault) är särskilt bra strategispel.
Det är på tok för mycket som hänger på att vara snabb med musen och tangentbordet och detaljstyra enheter, snarare än att vara duktig på att planera och tänka.
Det hade blivit mer strategi om spelet gått i ett mer realistiskt tempo (mycket långsammare att bygga och producera enheter), men då hade det blivit ganska trist och tagit alltför lång tid att spela.
Bästa lösningen för strategispel, enligt mej, är det omgångsbaserade We-Go systemet. Spelet pausas under tiden som alla spelare planerar och ger order, sedan körs det framåt en runda i någorlunda realtid och man får se hur de givna orderna påverkat spelet.
Jag stötte först på systemet i reglerna till Johnny Reb och Command Decision. Senare har det överförts till dataspelsvärlden i och med Combat Mission.
/Olle
Jovist, men strategi spel ska hänga på att man är snabb enligt mig.
July 27, 2004
Death On Wings wrote: Jovist, men strategi spel ska hänga på att man är snabb enligt mig.
Spel som mest bygger på snabbhet hamnar under kategorin "action".
I bästa fall kan de även sorteras in under "taktik".
"Taktik är kunskapen om hur man vinner ett slag. Strategi är kunskapen om hur man med en serie slag vinner ett krig."
/Olle
2 Guest(s)