October 26, 2002
fan vad jag börjar tröttna på alla tråkiga spel som finns... jag vet inte vad jag gör för fel..jag lyckas inte hitta några spel som jag verkligen vill spel... ni vet hur det är man spelar nån timme sen lägger man det på hyllan för att man inte finner någon anledning till att fortsätta... nu lirar jag diablo 2 lite ibland i hopp om att hitta några saker som ska förgylla spelet igen...men det kommer ju aldrig hända... snälla ge mig nått förlagpå ett spel som man faktiskt vill fortsätta spela...
January 31, 2003
May 28, 2003
Samma här... Man har väntat länge på FarCry, splinter cell, BF:V, UT2004 etc, men inget spel är roligt. Undra hur det kommer att bli med HL2 och Doom 3, om det kommer att slå igenom.
Fast cs är jävligt roligt på public fortfarande. Och NFSU är ett av det bästa spelen fortfarande för det va lite utmaning när man körde på hard. Man blev liksom så jävla förbannad för att man inte klarade, och samtidigt mer taggad på att slå skiten ur motståndarna =)
June 17, 2002
rippz wrote: I dom nya spelen handlar allt om vem ska har snyggast grafik typ. Handlingarna och spel skänslan försvinner mer o mer
Japp.. EXAKT:.. bara grafik o fysik som måste vara på TOPP.. känslan o handlingen o sånt skiter dom totalt i.. känner på mig att HL2 kommer ha allt.. men däremot DOOM3 kommer typ suga balle...
November 14, 2003
Jag började tro att det var någonting fel på mig som kände så :cy:
Tack och lov så finns det andra förtappade själar där ute :square:
Det känns exakt samma för mig numera.
Det är så svårt att spela klart spel. 🙁
"Back in the days" med Baldur's Gate så kunde man sitta hela dagen fram tills natten och spela.
Numera så spelar man och bara blir frustrerad och tycker att det är tråkigt. :arg:
När Star Wars: Knights of the Old Republic kom så var det som om Baldur's Gate kom tillbaka igen 🙂
Tills jag hade varvat Kotor flera gånger om 🙁
Men det finns hopp! Ett nytt Kotor spel är under utveckling 🙂
Känslan man känner är att spelet är så tråkigt att man inte orkar fortsätta spela, det känns som om man ska somna :z:
Call of Duty och Max Payne 2 flöt på fint så man glömde bort allting annat och bara spelade.
Rise of Nations är ett annat bra, hyffsat nytt spel med samma effekt som Age of Empires brukade ha att man bara glömmer allting och njuter av spelet.
Många av dom nyare spelen är bara så tråkiga att man inte orkar spela dom, det finns ingen känsla i spelet eller någonting som säger dig att du ska fortsätta spela.
November 14, 2003
Konsol spel utvecklas mest för allmänheten, utvecklarna struntar mycket i kvalitén på spelen då dom i alla fall säljer.
PC spel som Baldur's Gate är mer för en mindre skala fin kännare numera.
Varför tror du att stora företag som EA släpper sina spel på alla format?
Det är för att tjäna så mycket pengar som möjligt, detta gör att utvecklarna gör sämre spel då alla konsolerna är olika.
Hur kul är det föresten att spela ett FPS spel på en konsol?
Alla grafikkort gör att spelen utvecklas grafiskt mycket, men grafiken har också blivit väldigt viktig vilket kan minska tiden utvecklarna lägger ner på spelkänslan.
Jag tycker i alla fall att spel är mycket roligare och bättre på en PC än på en konsol.
November 14, 2003
Pim_ jag äger en Nintendo 8 bitars konsol, SNES och en N64 och dessutom en Gamecube.
Vad jag vet så räknas dessa som Nintendo konsoler.
Jag har dessutom en Xbox, PS2 och en Dreamcast.
Denna tråds mening är att diskutera hur spelen blir sämre, till skillnad från en tid tillbaka då man mer sällan råkade ut för dåliga spel och generellt så var det fler bra spel som kom än dåliga.
Jag äger en massa PS2, Xbox, Camube spel som jag älskar att spela, men saker och ting har ju börjat att bli mycket om att göra flashiga bilder och fina omslag på spelet, men sen när man spelar spelet så är det egentligen inget kul alls.
Bara för att nämna några av dom nyare spelen som jag nyligen har spelat och har gillat.
Final Fantasy ( FF 8-10)
Star Wars Rogue Leader: Rebel Strike
Harvest Moon: A Wonderful Life
Panzer Dragoon Orta
Ninja Gaiden
F-Zero
Zelda: Wind Waker
Skies of Arcadia
Grand Theft Auto
Keep in mind att detta inte är alla spel jag har spelat, bara en liten lista på några stycken spel som jag nyligen har spelat och gillat.
Jag står i alla fall fast vid min åsikt att många av spelen som släpps idag på konsoler är usla, och inte bara på konsoler utan även på PC.
Du kan inte bara gå in i en affär och ta vilket spel som helst och hoppas att det är ett bra spel.
Före du köper ett spel så måste du efterforska om spelet och läsa reviews om spelet i tidningar, på Internet o.s.v, om du inte vill råka ut för dåliga spel.
March 4, 2003
Kan inte hålla med dig, du har en helt klart fel uppfattning om vad som pågår i konsolbranschen.
Det är här som de originella spelen släpps, inte PC (med få undantag).
Jag kan inte rabbla upp alla de spel som skiljer sig från varandra och varför.
Jag förstår t.ex inte varför du drar upp FPS-delen. Bilspel och beat em´up liras så mycket bättre på konsol så var det är bäst att lira någonstans är onödigt att diskutera.
Edit: Tog bort oresonabelt resonemang 😉
November 14, 2003
Hur originella kan konsol spelen vara när dom kopierar allt bra som PC spels branschen kommer på?
Många av dom nya spelen som släpps på PC och blir en succé kopieras sedan till konsol marknaden för att tjäna mera pengar på dom, dessa spel blir aldrig lika bra som orginal spelen.
Det är först och främst när PC spels branschen kommer på någonting bra som konsol branschen kopierar det och skapar usla konsol kloner av spelen.
Jag ser inte att PC spelen lånar från konsol spel?
Vad jag vet så finns det inget Zelda spel på PC eller något Chrono Trigger spel till PC.
TV-spelsutvecklarna kommer på många bra idéer som dom utvecklar vidare till spel som Harvest Moon, Ninja Gaiden o.s.v men dom lånar i andra spel mycket från PC spelen.
TV spels branschen har inte tillräckligt många bra idéer för att PC spelen ska låna från konsol spel, men konsol spelen lånar från PC spel eftersom det utvecklas kreativa och fräsha spel där som dom tycker är värda att kopiera till billiga kopior av orginal spelet, för att tjäna så mycket som möjligt.
Titta bara på Baldur's Gate: Dark Alliance spelen, vilken förolämpning mot orginal spelen till PC!
Men hur orginella på idéer är konsol marknaden då dom på idé fronten kopierar nästan alla bra idéer som PC spels marknaden kommer på?
Everquest har sedan länge varit ett PC spel.
Sony har börjat släppa och vidare utvecklar en massa konsol kopior på Everquest som bara är usla kloner.
Far Cry kopieras nu till Xbox efter dess succé, förmodligen kommer spelet inte ens att komma nära orginalet.
Doom 3 är ett annat PC spel som kopieras till Xbox efter att Microsoft har gjort upp med Id Software.
Grand Theft Auto är en annan PC spels serie som kopierades till PS2 efter dess succé på PC.
Om inte Sony hade gjort upp med Rockstar Games så hade aldrig dom nya Grand Theft Auto spelen släppts först på PS2 om ens någon av dom hade kommit till PS2.
Dom nya Grand Theft Auto spelen (GTA3, Vice City) är i alla fall mycket bättre nu när dom har släppts på PC än dom någonsin var på PS2.
Knights of the Old Republic utvecklades av Bioware som skapade Baldur's Gate spelen.
Om inte Microsoft hade än en gång gjort upp med Bioware så hade Knights of the Old Republic först och främst utvecklats för PC om det ens någonsin hade kommit till Xbox.
Detta var bara några exempel på hur orginella idéer konsol spelsutvecklarna har då dom kopierar allting bra som PC spels marknaden kommer på.
Det finns självklart många andra bra exempel jag skulle kunna ta upp, men dessa jag tog upp får räcka nu.
Att bilspel är bättre med en handkontroll än med ett tangentbord tror jag att dom flesta kan hålla med om.
Vad du glömmer är att man kan oftast också använda i bilspel till PC en ratt eller en handkontroll.
Om man använder en joystick till flygspel på en PS2 så skulle det förmodligen också fungera bra.
Hur bra fungerar riktiga flygspel med en handkontroll?
Inget vidare kan jag säga dig.
Förstår du hur du resonerar?
Om man köper en ratt till sin PC så är den bättre att spela bilspel på än med en handkontroll på en PS2.
Kort och gott sagt..
Konsol marknaden utvecklar nya och fräsha spel i sin egen genre,
men så fort PC marknaden kommer på någonting bra så utvecklas det klonade kopior av PC spelen till konsoler.
Ett bra exempel på detta är det första Deus Ex spelet som blev ett av dom bästa spelen genom tiderna.
När Ion Storm utvecklade nästa Deus Ex spel för både PC och Xbox så blev det en besvikelse för alla, detta beror självklart på att spelet utvecklas för flera format.
PC marknaden kopierar inte idéer från konsol marknaden, vilket gör PC spels utvecklarna mer kreativa då dom utvecklar sina egna idéer.
Jag vet inte på vilket sätt du menar att konsol marknaden är mer orginell än PC marknaden, båda utvecklar nya fräsha spel även om konsol marknaden tycker om att knycka bra idéer fråm PC spelen.
December 25, 2000
Mycket som du säger Balor håller jag helt och full med om, men jag tycker du överdriver PC genrens orginalitet. Konsolgenren har varit liten ända tills ganska nyligen, då är det självklart att pengarna satsas på PC. Men tänk efter, hur många orginella titlar har det släppts till PC de senaste två åren?
Nuförtiden finns pengarna att tjäna innom konsolbranchen, så det blir den som får pengar till orginella spel som inte säkert är storsäljare men ändå kommer att sälja mer än samma spel till PC.
Åter till topic, jag har funderat mycket på varför nya spel har svårt att fånga också mitt intresse. Och jag tror att det bland annat har att göra med att moderna spel är för avancerade. Eftersom utvecklarna inte längre behöver oroa sig för processorkraft och minne trycker de in mänger och åter mängder av detaljer som inte alls gör något för speluppevelsen utan bara gör att det blir svårare att ta till sig spelet.
Ta som exempel, alla tiders transportspel, Transport Tycoon. När det spelet kom fanns inte 1Ghz och minst 128 MB ram, så utvecklaren kunde inte ta med massa onödigt krafs utan bara det vitalaste, och han kunde göra dessa delar bättre än om han skulle måste gjort många andra saker bra. Jag har återigen letat upp min cd som innehåller detta underbara spel och timme efter timme mal jag ner i det. Känns aldrig som det blir tråkigt.
Så mindre datorkraft till alla!
January 5, 2002
Har du lirat Morrowind? Vissa älskar det, andra hatar det, men jag kan ju säga att jag fastnade för det riktigt ordentligt. Sån jävla inlevelse! Problemet är att kartan är förbannat stor och att det tar ett jävla tag att ta sig från ett ställe till nästa. Ibland är det väldigt långtråkigt, men man har ändå alltid den här "bara fem minuter till"-känslan om och om igen.
March 4, 2003
Balor, men du drar ju upp kassa konverteringar. Självklart är spel som är optimerade är diverse spelplattformar inte någon höjdare att flytta fram och tillbaka.
De allra bästa spelen konverteras aldrig.
Jag tror du har fått ögat på fel del av konsolmarknaden, läs lite recensioner, titta på de spelförpackningar som inte ser så flashiga ut. Då kommer du att märka att det inte är kopierat skit med undermåligt innehåll.
Jag ser inte att PC spelen lånar från konsol spel?
Vad jag vet så finns det inget Zelda spel på PC eller något Chrono Trigger spel till PC.
Varken Nintendo eller Square lägger någon tid vid PC-marknaden efterson det är så lönande där de är. Försök har gjorts att sälja rollspel som Chrono Trigger men trots att kvalitén har hållt lika hög klass på konsol så väljer PC-spelare på grund av utbudet hellre ett blodigt shoot em´up eller en hyperrelalistiskt flygsimulator.
Två världar, var och en har sitt och det behöver inte blandas.
Exemplen du drar upp om konvertierng (inte kopiering). Det är inte de respektive konsoltillverkarnas som bönar och ber för en halvtaskig konvertering fjord av ytterligare ett företag. Det är PC-spelutvecklarna som vill tjäna mer kosing.
Ang GTA; blanda inte in personliga åsikter utan försök att hålla det objektivt. Du kanske hellre gillar att sikta med musen, jag kanske hellre vill glida fram på stan med analaga knappar och spakar. Vad du eller jag tycker om respektive spel är oväsentligt.
Ang: KOTOR; Var spelet så dåligt att din spelupplevelse blev lidande pga konverteringen? Varför missgynna dem som inte har råd med en dyr dator uppleva vacker grafik i ett välgjort spel? Jag förstår inte det negativa iom konverteringen.
Kontrolldiskutionen: Nu jämförde jag plattformarna rakt av, utan extra tillbehör som ratt och joystick. Du behöver knappast säga att det är bättre med ratt än utan, men ändå gör du det. Köper man en ratt till konsol kommer man ändå billigare undan. Vad jag menar är att du måste jämföra på lika villkor: Utan ratt är det konsol som gäller, med ratt båda två. Bättre försök för att hylla datorn tack.
När Ion Storm utvecklade nästa Deus Ex spel för både PC och Xbox så blev det en besvikelse för alla, detta beror självklart på att spelet utvecklas för flera format.
Det kallas girighet när man släpper ett ofärdigt spel o hopp om att tjäna pengar på det. Dåliga spel är inga andras fel än utvecklarna, de tog sig vatten överhuvudet, de är inte så duktiga helt enkelt.
Edit: Stavfel.
November 14, 2003
ViU det är svårt att veta exakt vad "orginalitet" är.
På ett sätt är Battlefield 1942 en revolution inom online FPS genren.
Battlefield 1942 är det första spelet med riktiga fordon i ett online FPS Counterstrike och vissa andra spel experimenterade med fordon innan Battlefield 1942 fulländade det hela, men i Counterstrike och dessa andra spel så hade inte fordon någon riktig funktion som dom har i Battlefield 1942.
Är inte vad Digital Illusions åstakommit med Battlefield 1942 en sorts "revolution" inom dess genre och öppnar portarna för helt nya spel idéer och förändrar vårt sätt att spela online FPS spel på? Jo det tycker jag.
Precis som Baldur's Gate var en revolution inom sin genre eller Wolfenstein 3D och Doom för sin tid.
Jag tycker att man kan kalla Battlefield 1942 för ett spel med originalitet.
Men på samma gång är ju Battlefield 1942 bara ett WWII spel precis som alla sina föregångare.
Beroende på hur man resonerar så finns det massa originella spel för PC eller praktiskt taget inga alls.
Ett gammalt koncept kan man förnya precis som Knights of the Old Republic som har gjorts för att gillas av dom som gillade Bioware's tidigare spel, så på sätt och viss är även Knights of the Old en start för en ny tid av RPG spel.
Sen Knights of the Old Republic kom ut så har kraven höjts för RPG spel.
Miljöerna ska vara levande, det ska vara många människor, och framför allt vackert.
Så jag kan tyvärr inte hålla med dig.
Jag tycker att PC marknaden är originell med ständigt nya idéer.
Hur många nya originella konsol spel har nyligen kommit ut?
Final Fantasy, Chrono Cross, Harvest Moon, Zelda, Metroid Prime alla dessa spel är ju egentligen uppföljare på äldre titlar som var originella för sin tid, nu är dom ju använda koncept även om det är bra spel.
Snyde, jo jag har lirat Morrowind.
Jag tycker att Morrowind är ett riktigt bra spel.
Det stör mig också lite grann att kartan är så stor.
Man hinner ju omöjligt göra allting, eller hitta allting på den stora kartan.
I Gothic 2 som är likt Morrowind 2 så har dom gjort en mindre värld så att det är svårare att missa någonting.
Det som är bra med Morrowind är att man inte måste göra allting som finns med i spelet.
Jag tycker att Metroid Prime är ett bra spel men jag tappar lusten att fortsätta spela det då det finns så många olika rum man ska leta igenom hela tiden, jag tycker att dom borde ha gjort det lättare att veta åt vilket håll man ska gå.
March 4, 2003
Menar du att uppföljare inte kan vara originella eller nyskapande?
Var inte Metal Gear Solid till PS nyskapande?
Eller är det bara när man går från 2D till 3D som uppföljare kan bli nyskapande?
Nej, det beror helt enkelt på om utvecklarna så är såpass djärva att de vågar gå ifrån originalkonceptet i serien och försöka sig på någon nytt.
Detta har bl.a Square visat under en längre tid i sina Final Fantasy-spel, genom att hela tiden utveckla och hitta nya vinklar spelsystemet.
2 Guest(s)