November 14, 2003
Pingen varför ska jag lÀsa recensioner nÀr jag redan Àger eller har spelat dom bÀsta spelen som varje konsol har att erbjuda?
Jag pÄpekar bara att mutorna som Sony och Microsoft betalar ut för att företagen ska utveckla PC spel i multiformat skadar den fÀrdiga produkten.
Svenska Digial Illusions har förstÄtt det hela rÀtt och utvecklar en Battlefield version i stil med Socom till PS2 och ett Battlefield 2 till PC.
Jag tror att dÄ Xbox har begrÀnsningar som inte en PC har sÄ utvecklade Ion Storm grafiken för en Xbox och dÀrför blev det slutgiltiga spelet sÄ dÄligt.
Dessutom sÄ skapade Ion Storm ett konsol FPS och inte ett PC FPS.
Deus Ex:IW Àr bara ett av mÄnga exempel pÄ hur multiformat spel som utvecklas för flera format pÄverkar den slutgiltiga produkten negativt.
Vad jag vet sÄ har bara Square utvecklat tvÄ stycken Final Fantasy spel till PC och inget Chrono Trigger spel.
Final Fantasy spelen till PC var ganska uppskattade Àven om dom var undermÄliga orginal spelen.
Var det Bungie som bad om att Halo skulle slÀppas till Xbox?
Nej, det var Microsoft som ville tjÀna mera pengar.
DÄ jag köpte Kotor pÄ Xbox eftersom jag inte orkade vÀnta pÄ PC versionen sÄ var jag ganska nöjd i alla fall dÄ Bioware vet vad dom sysslar med.
Men PC versionen var en hel del bÀttre Àn konsol versionen.
Jag orkade inte heller vÀnta pÄ PC versionen av Vice City.
Ăven Vice City var betydligt mycket bĂ€ttre pĂ„ PC Ă€n pĂ„ PS2.
Men visst Àr konsoler bra för som inte har rÄd med en dyr dator.
För dom som har rÄd med en bra dator sÄ tycker jag att spel gör sig en hel del bÀttre pÄ en PC.
Speciellt Àr en PC bÀttre för dom som gillar strategi och FPS spel.
Mycket skrivande idag đ
November 14, 2003
Metal Gear Solid till PS2 och Xbox var ju i alla fall mycket lika orginal spelet till PS.
Final Fantasy spelen Àr ju varje gÄng ett nytt spel som bara har stil och namn gemensamt med sina föregÄngare.
Jag tycker i alla fall att Square gör bra spel men jag vet inte om det Àr sÄ mycket nyskapande med Final Fantasy spelen, det enda dom Àndrar nÀr dom skapar ett nytt spel Àr ju story och grafiken.
TvÀrtom det Àr inte nytÀnkande utan Square kör pÄ sÀkra kort.
BÀst av Square spelen Àr enligt mig FF3 och Chrono Trigger pÄ samma plats.
Sedan kommer Front Mission och FF5 pÄ andra plats.
PĂ„ tredje plats kommer Final Fantasy tactics och Vagrant Story.
Listan kan fortsÀtta med FF4 och resten av deras spel.
Dom senare PS/PS2 spelen tycker jag borde rankas för sig.
March 20, 2003
Du pratar fortfarande bara om PC/PS2/XBOX Àven om du Àger ett Nintendo och sÀger att du har spelat tex ZeldaWW som Àr ett spel som Àr "unikt" och i underhÄllande varje sekund.
Nintendo Àr ruskigt duktiga pÄ att skapa "nytt", visst sen kanske spel som Metroid Prime och Mario Sunshine inte Àr sÄ fantastiskt nyskapande men de skapar en helt ny dimension i de serierna.
Jag tycker oxÄ att det Àr trÄkigt att det inte kommer sÄ mÄnga bra/nyskapande spel men dÄ ett "bra" spel har en utvecklingstid pÄ minst 2Är kan man inte förvÀnta sig att det stÄr nya spel man vill ha pÄ hyllan varje vecka.
December 25, 2000
Balor wrote: ViU det Àr svÄrt att veta exakt vad "orginalitet" Àr.
PÄ ett sÀtt Àr Battlefield 1942 en revolution inom online FPS genren.
Battlefield 1942 Àr det första spelet med riktiga fordon i ett online FPS Counterstrike och vissa andra spel experimenterade med fordon innan Battlefield 1942 fullÀndade det hela, men i Counterstrike och dessa andra spel sÄ hade inte fordon nÄgon riktig funktion som dom har i Battlefield 1942.
Fel, Battlefield var inte en revolution, det bygger pÄ ett WII spel, Codename Eagle. Det spelet kom ut flera Är före Battlefield, dock utan att bli nÄgon större succe. DI köpte spelföretager som gjorde det spelet eller motorn. SÄ Battlefield Àr inte nyskapande. Codename Eagle var det, och det floppade hÄrt.
SÄ... kommer du pÄ nÄgot annat spel till PC som slÀppts pÄ senaste som skulle varit nyskapande?
Edit: Och om jag inte minns fel finns det ett annat spel med fordon och allt möjligt, Tribes 2 (1;an kanske ocksÄ hade det, har inte spelat det), som ocksÄ kom ut lÄngt före Battlefield och hade fullt fungerade fordon och flyg.
June 17, 2002
ViU wrote: [quote=Balor]ViU det Àr svÄrt att veta exakt vad "orginalitet" Àr.
PÄ ett sÀtt Àr Battlefield 1942 en revolution inom online FPS genren.
Battlefield 1942 Àr det första spelet med riktiga fordon i ett online FPS Counterstrike och vissa andra spel experimenterade med fordon innan Battlefield 1942 fullÀndade det hela, men i Counterstrike och dessa andra spel sÄ hade inte fordon nÄgon riktig funktion som dom har i Battlefield 1942.
Fel, Battlefield var inte en revolution, det bygger pÄ ett WII spel, Codename Eagle. Det spelet kom ut flera Är före Battlefield, dock utan att bli nÄgon större succe. DI köpte spelföretager som gjorde det spelet eller motorn. SÄ Battlefield Àr inte nyskapande. Codename Eagle var det, och det floppade hÄrt.
SÄ... kommer du pÄ nÄgot annat spel till PC som slÀppts pÄ senaste som skulle varit nyskapande?
Edit: Och om jag inte minns fel finns det ett annat spel med fordon och allt möjligt, Tribes 2 (1;an kanske ocksÄ hade det, har inte spelat det), som ocksÄ kom ut lÄngt före Battlefield och hade fullt fungerade fordon och flyg.
SÄ rÀtt sÄÄÄ....=)
Allt handlar om marknadsföring... har man dÄlig marknadsföring sÄ floppar spelet...
Sen sjÀlvklart mÄste spelet vara bra oxÄ.. men varken CS eller BF e enligt min mening bra alls... Balansen mellan fordon o handvapen i BF e ju helt jÀvla absurd ju.. har man inget fordon e man sÄ gott som död... visst.. sÄ e det i verkligheten oxÄ.. men va fan. det blir inte ens kul att spela...aja...
August 8, 2003
AngÄnende orginallitet sÄ behöver man vÀl bara sÀga:
Super monkey ball, Animal Crossing, Harvest moon, Pikimin. (sÀkert glömt ett gÀng, samt vet jag inte vad de andra konsolerna har dÄ jag bara har Gamecube)
Man har pÄ senare Är Àven vÄgat satsa pÄ old-school spel sÄ som Viewtiful Joe, Ikaruga mfl. Det törs man inte göra pÄ PC!
SÄ tillÄt mig skratta om du pÄstÄr att PC-marknande pÄ nÄgot sÀtt skulle vara mer originell pÄ nÄgot sÀtt. PÄ PC sÄ FINNS det inte ens spel sÄ som Zelda, Mario, Metroid, Mariokart eller nÄgot som liknar Rare's 3D-platformsspel. Man har försökt med det har fetingfloppat och styrningen har man aldrig kunnat fÄ till bra. PoP Àr vÀl undantaget pÄ senare Är.
January 14, 2002
Jag har lĂ€st igenom alla inlĂ€ggen pĂ„ denna trĂ„d men det stĂ„r sĂ„ jĂ€kla mycket att jag glömt bort mer Ă€n hĂ€lften av det đ
Men iaf sÄ finner jag mer spelglÀdje i att spela pÄ min gamecube (spelar dÄ skies of arcadia, mario, zelda, eternal darkness bland mÄnga andra spel)
Att spela ett spel som t.ex. ut2004 eller farcry kan kanske hÄlla i 1-2 timmar för min del.. sen tycker jag bara det blir trÄkigt. Men nÀr jag satte mig och spelade skies of arcadia första gÄngen satt jag över 14 timmar (!!) utan att stÀnga av gamecuben.. kalla mig koko eller galen men det spelet greppade tag i mig hÄrt. och sÄ har mÄnga andra spel till konsolen gjort som inget annat pc spel nÄnsin har pÄ mig.
June 17, 2002
Quarzi wrote: Jag har lĂ€st igenom alla inlĂ€ggen pĂ„ denna trĂ„d men det stĂ„r sĂ„ jĂ€kla mycket att jag glömt bort mer Ă€n hĂ€lften av det đ
Men iaf sÄ finner jag mer spelglÀdje i att spela pÄ min gamecube (spelar dÄ skies of arcadia, mario, zelda, eternal darkness bland mÄnga andra spel)Att spela ett spel som t.ex. ut2004 eller farcry kan kanske hÄlla i 1-2 timmar för min del.. sen tycker jag bara det blir trÄkigt. Men nÀr jag satte mig och spelade skies of arcadia första gÄngen satt jag över 14 timmar (!!) utan att stÀnga av gamecuben.. kalla mig koko eller galen men det spelet greppade tag i mig hÄrt. och sÄ har mÄnga andra spel till konsolen gjort som inget annat pc spel nÄnsin har pÄ mig.
Det dÀr e precis vad UT2004 gör för mig... hittar jag en sjysst server kan jag sitta hela dagar o spela...=)
December 25, 2000
FloRic wrote: skillnaden mellan PC och Konsol Àr helt enkelt att en konsoll Àr gjord för att spela pÄ, det Àr inte en PC.
Tada, problem solved.
Vilket problem och hur Àr det löst av att du konstaterar att en konsol Àr ungefÀr en pc som de skalat bort allt som inte behövs för spel frÄn.
[Edit: Fyllestavning fixad]
August 8, 2003
chippen; kolla in denna trÄd för nÄgra bra plugins till MW:
http://www.elderscrolls.com/ub.....ost2590755
gör spelet 10x roligare och 100x snyggare, minst đ
August 20, 2001
Jo jag tycker ocksĂ„ att spelen börjar bli ganska trĂ„kiga... Jag vet inte om det Ă€r för att spelen var bĂ€ttre förr eller om det Ă€r för att man börjar bli gammal đ
Ibland nÀr man spelar nÄgot nyare spel som Àr trÄkigt fÄr man bara sÄdan lust att lÀgga in gammla monkey island eller fallout. Och lira sönder dem igen
January 5, 2002
chippen wrote: Jag har hitta det!!!
Ett spel som fÄr mig att vilja fortsÀtta spela, ett spel som biter sig fast i mitt medvetande, ett spel som jag drömmer drömmar om pÄ nÀtterna MORROWIND... ett stort tack till den som nÀmnde det!!
Det var sĂ„ lite đ Ha det sĂ„ kul nu, och bli inte alltför uppslukad đ
March 5, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=rippz]I dom nya spelen handlar allt om vem ska har snyggast grafik typ. Handlingarna och spel skÀnslan försvinner mer o mer
Japp.. EXAKT:.. bara grafik o fysik som mÄste vara pÄ TOPP.. kÀnslan o handlingen o sÄnt skiter dom totalt i.. kÀnner pÄ mig att HL2 kommer ha allt.. men dÀremot DOOM3 kommer typ suga balle...
Tror snarare det Àr tvÀrtom. Tror att Doom3 kommer skrÀmma skiten ur ett flertal hÀr pÄ forumet. HL2 kÀnns ÀndÄ lite övertjatat. Doom3 Àr ju det man lÀngtar mest efter, helt klart.
1 Guest(s)