TMSPPSS - CC Renegade - Så här ska MP se ut!|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
TMSPPSS - CC Renegade - Så här ska MP se ut!
Kenchu
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 19, 2003 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Under alla dessa år som jag spelat First person shooters har jag aldrig stött på något som C&C Renegade. Aldrig tidigare har jag skådat ett sådant teambased spel, ett sådant genialiskt spelupplägg, eller en sådan storhet som C&C Renegade erbjuder.

För er som inte vet vad C&C Renegade är har jag skrivit det här stycket. C&C Renegade tillhör serien av de kända C&C-spelen (Command and conquer), som alla är utvecklade av Westwood. Alla C&C-spel hade, tills Renegade släpptes, varit strategispel, men detta blev det ändring på. Ändringen var, som ni fattar, Renegade, ett FPS-spel i C&C universumet. Inte bara fanns så gott som alla units kvar från C&C-Spelen (fordon, stridsklasser), utan även byggnaderna, som används till att bygga just fordon och gubbar. Eller nu ljuger jag lite, då man inte bygger soldater, utan ändrar klass, till, bara för att dra några exempel, flamertroops, engineers, snipers mm, som alla har sina för- och nackdelar. Kort och gott kan man säga att C&C Renegade är ett Full-3D C&C-game, där du är en soldat, som har möjligheten till att gå ut och in u byggnader, bygga fordon och ändra klasser.

När jag först spelade C&C Renegade online blev jag helt hänförd. Ja, starka känslor av nostalgi väcktes inom mig, vilka påminde mig om det första C&C-spelet. Allt var som förut - Byggnaderna, fordonen, skriken, bara att allt var i 3D. Det är ett av skälen till varför jag gillar C&C Renegade så mycket, den här känslan av Retro som vilar över spelet. Hur som helst...
I mulitplayer finns det två baser, GDIs och NODs. Du hamnar på någon av arméernas sida, och strider för dem. Spelet går ut på att förstöra fiendens bas, vilket betyder att även fast du fraggar 120 personer betyder det inte att du vinner, då spelet inte går ut på detta (dock får du ju pengar för det, men...). För att förstöra fiendens bas finns det tre sätt:

1. Förstöra byggnad för byggnad utifrån med heavy artillery.
2. Spränga varje byggnad innefrån, genom att infiltrera dem och placera C4 sprängämne på kontrollterminalen.
3. Placera en Nuclear Strike Beacon/Ion Cannon Beacon på pedistalen i Hand of Nod/GDI Barracks.

Om någon skulle placera C4 eller en Beacon blir det en jävla fart på ens team. Man hör hur en röst säger "Warning, Nucelar Bomb/GDI Sattelite approching", och panik utrbryts. Man kutar runt för att hitta Beaconen, så att man kan desarmera denna. Precis innan en atombomb sprängs/GDI Sattelite avfyrar sin laser, börjar sirener tjuta. Mycket tufft. Förstärker känslan som fan. 🙂

När någon av arméerna har sprängt fiendens bas är spelet över, och en ny match påbörjas.

Arméerna, GDI och NOD, skiljer sig från varandra genom sina skilda fordon och units, och självklart ser de även olika ut. Dock har lagen likadana byggnader, eller då menar jag att de har olika byggnader, men som fyller samma funktion. Tex Hand of NOD motsvarar GDIs GDI Barracks. Men principerna är ändå de samma - Lagen har lika byggnader som fyller samma funktion. Båda arméerna har en fordonsfabrik, en pengafabrik (för att förenkla det lite :P), en barrack, ett kärnkraftverk och försvarskanoner av olika slag.

Som känt från de föregående spelen är (dock inte it Red Alert) Tiberium pengakällen, vilka Harvesters samlar och dumpar i pengafabriken (Tiberium Refinery). Så länge som The Tiberium Refinery är funktionsduglig får man kontinuerligt in Credits, vilka man använder för att köpa till sig nya vapen, fordon och liknande, vilket man kan göra i vilken Friendly Budling som helst. När Harvestern kommer tillbaka och lämnar allt Tiberium får man drygt +400 Credits. Av det här skälet är det viktigt att försvara Harvestern. Om Tiberium Refinery skulle bli sönderskjutet av fienden upphör den ständiga inkomsten.

Som du säkert redan tänkt på skulle det vara väldigt smart att i så fall skjuta ner The Tiberium Refinery först av allt. Men även de andra byggnaderna fyller funktiner som är viktiga att veta om. Barrackerna gör det möjligt att köpa till sig de bästa vapnerna, fodronsfabriken gör, som man borde fatta, fordon, och powerplantet gör så att försvaren fungerar som de ska. Förstörelse av byggnaderna resulterar i att man inte kan få bättre vapen, inte kan köpa fordon och att försvaret inte fungerar. Så, att börja med powerplant eller base defences är inte alls en dålig början, och sedan gå djupare in i fiendens bas för att förstöra de kvarstående byggnaderna.

Tja, jag tror jag väl har berättat om allt det jag vill berätta om. För att samman fatta allt:

C&C Renegade är ett djävulskt roligt First Person Shooter utspelat i C&C-Världen, där arméerna GDI och NOD strider mot varandra.

Oj, glömde säga att TMSPPSS står för Totalt-Mega-Samarbete-På-Public-Servers-spel. 🙂

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
372787
July 19, 2003 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter ju nedrans skoj.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
372790
July 19, 2003 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

C&C: Renegade ? Var inte det där spelet som floppade rejält pga av förseningar ?

Har jag inte helt fel så sågades det av alla spelrecencenter.
Länge sedan jag testade det och har för mig att det var uruselt (Min uppfattning)

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
372827
July 19, 2003 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker det suger balle...

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
372857
July 19, 2003 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

grafiken var inte heller nåt att häpnas över, nä det var westwoods enda skitspel från westwood.

Kenchu
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
373006
July 19, 2003 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha... oj, här blir man ägd. 🙂

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
373029
July 19, 2003 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Skit i det....tycker du spelet är roligt, grattis, spela det.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
373375
July 20, 2003 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Dr_spackel wrote: C&C: Renegade ? Var inte det där spelet som floppade rejält pga av förseningar ?

Har jag inte helt fel så sågades det av alla spelrecencenter.
Länge sedan jag testade det och har för mig att det var uruselt (Min uppfattning)

mm... det var det...

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
374312
July 21, 2003 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jäkligt bra spelide men det floppade ju som sagt...

Lobo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
378069
July 26, 2003 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag som tyckte det första renegade som jag var med och betatestade var skitkul att spela, fast jag bara hade modem på den tiden.
När man hade fullt på speed som for man ju som en skållad råtta i 120.
Det var ju action i det spelet, synd att det försvann, de kunde ha haft det kvar som ett gratisspel eftersom dé redan hade utvecklat det.

Senaste C&C Renegade har jag inte testat men jag ska nog ta och införskaffa det efter den fina rescension som Kenchu skrivit.

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
378074
July 26, 2003 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

är inte detta spel 2-3år gammalt?

sup3rflyy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
378094
July 26, 2003 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har faktiskt aldrig testat det spelet men som du berättar det verkar det nedrans skojj. Jag har alltid saknat lagandan på public servers

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
378510
July 26, 2003 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förbeställde Renegade efter att ha lirat demot en hel dag. I multiplayer är det hur sköj som helst. I singleplayer är det ganska värdelöst.

Jag är grym med ett artilleri/lätt tank eller en medium tank samt som ingengör. Vi får se om jag blir bättre på närstrider när min nya musmatta kommer.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
378979
July 27, 2003 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

förbestälde ???
det är ju ett skitgammalt spel.

wtf is going on ?

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
379037
July 27, 2003 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Förbeställde det för ett år sen eller när det nu var =) Nu är jag en rätt grym spelare men är inte med i nån klan för det har bara strulat med såna hittils. Spelar inte så ofta nuförtiden heller, går i perioder.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 344
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL