February 26, 2002
Ja så är det. Räkna med att
lägga upp runt 5000 SEK på NV30 för
att spelet skall flyta på fint (runt 50-70 FPS). Den största anledningen är att GeForce4 har alldeles för låg fillrate för att klara av spelet i Ultra-settings (vilket starkt rekommenderas om spelet inte skall se ut som typ Quake2...)
Så rekommenderat:
CPU: P4 1.8 Ghz (2.5-3.0 Ghz ger givetvis bättre prestanda)
GPU: NV30 @ 400 Mhz. GeForce4 går, men var beredda på att dra ner på effekterna. GLÖM 4XFA. Nv30 har 12 renderingspipelines.
RAM: Ca 128 + 256 Mb grafikminne.
June 8, 2001
Id software har dock sagt att dem satsar på att Geforce 3 ska orka med 30fps med alla effekter på. Så det är inte alls omöjligt att du måste ha en kraftfull Geforce 4 för att få bra framerate med alla effekter på.
Själv intresserar jag mig inte så mycket för spelet. Id gör bra motorer, men spel? Näh! 😀
June 18, 2001
On 2002-04-14 10:22, ViU wrote:
Gusher, sluta gapa om hur mycket Doom3 kommer att kräva, jag tror inte ett shit på dina fantasier som du hört av någon kompis. Jag tror på det när ID software säger det, inte före.
Instämmer, den enda jag litar på ang. detta är John Carmack
May 26, 2001
Kan inte folk sluta att spekulera i vilka superdatorer det kommer att krävas för att spela Doom3. I mina ögon finns det tre fakta angående Doom3 vi saknar fortfarande, i följande ordning:
1. När det kommer ut
3. Om det är tillräckligt bra för att överhuvud taget bry sig.
2. Minimikraven
Kan vi reda ut dom två första kan det vara dags att gnälla om att man behöver GeForce67 och Pentium38 3453THz för att köra det.
September 15, 2001
Men asså seriöst..
om det nu skulle va så att det kräver en super dator... VEM skulle då köpa det?
Å om det är sådär supersnygg grafik BORDE dom ju göra gafikmotorn så pass bra att det kan köras på ett Gf3!
Jag mena.. det är inte så j**la många som har ett Gf4 å jag tror inte att ALLA som har ett kommer att rusa iväg å köpa Doom 3 bara fat Dom kan spela det när inte Gf3 ägarna kan D..
September 15, 2001
Men asså seriöst..
om det nu skulle va så att det kräver en super dator... VEM skulle då köpa det?
Å om det är sådär supersnygg grafik BORDE dom ju göra gafikmotorn så pass bra att det kan köras på ett Gf3!
Jag mena.. det är inte så j**la många som har ett Gf4 å jag tror inte att ALLA som har ett kommer att rusa iväg å köpa Doom 3 bara fat Dom kan spela det när inte Gf3 ägarna kan D..
September 6, 2001
det låter ju lixom lite konstigt. om nu doom3 släpps innan NV30, måste man då först gå o tjacka ett nytt grafikkort för 5000 pix o sen spelet? nää jag tror nog ID e lite mer businessminded än så, jag tror dom vill sälja spelet och det i en stor kvantitet. står det då "minimikrav P4 2,5ghz och 256mb videoram" så kan jag garantera dig att dom inte får sålt en jevla kopia.
July 2, 2001
Vad gnäller alla om? Om ni läser Carmacks .plan-filer (finns på bluesnews, shacknews mm) så står det att ett 8500 och G3/G4 kommer att kunna köra DoomIII. Men jag utgår ifrån att det behövs ett R300 eller bättre för att orka med max kvalité i 1024x768. Men vadå, om 1 halvår när man kanske kan köpa NV30-baserade grafikkort så har väl folk uppgraderat sina sunkiga 1-1,5GHz maskiner ändå?
När Quake3 kom så hade jag en maskin på 500MHz med ett TnT2-kort där jag fick mellan 15-45fps. Det gick att spela, men man var ju tvungen att dra ner på kvalitén.
December 26, 2001
Sant folk glömmer bort att Doom3 inte kommer imorgon. När doom3 visades upp på E3 (visst var det E3) så användes ett r300. Alla vet att John är en total nividiot så varför använde han inte gf4 ti4600 om det hade räckt...för att det inte räckte. Sedan kommer doom3 att använda OpenGl 2.0 så gf4 ti4600 kommer inte äns att ha stöd för alla effekter.
Och som 69link sa Quake3 var djävligt system krävande när det kom, och Quake3 blev ju ett stort fiasko för id.... nja inte direkt.
Ett gf4 ti4600 kommer förmodligen att räcka ganska långt men inte till 1024*768 alting max det har ju inte stöd för allting så...
[ Detta Inlägg ändrades av: Voodoozzz den 2002-07-09 13:22 ]
1 Guest(s)