June 3, 2001
Har ett underligt fenomen med FPS:en på min dator..
I Unreal Tournament ligger den 100-120 FPS 1280x1024 med allt på max.
I Colin McRae Rally 2 ligger den på 80-120 FPS i 1280x1024 med allt på max.
I F1 2002 ligger den på 50-60 i 1280x1024@75Hz oxå där med allt på max.
I Viper Racing ligger den på 64-66 FPS i 1024x768 med allt på max.. WTH!!
Varför går det inte högre för??
V-synk eller vad det heter är av, skärmen är på 75Hz (?)
Har testat både med Viper Racings egna FPS-mätare (64.1 FPS) och fraps (64-66 FPS).
June 3, 2001
AMD TB 1400@1500
Abit KG7-Raid
512 DDR
GF 4 4200 128 250/446 @ 290/490
Win 2000 Pro
June 17, 2002
JuLmUnD wrote: Är de inte så att de är runt 24 fps ögat kan uppfatta!? De är jag nästan 100 på. Jag menar.. du ser ju inte skillnad på 60 eller 40 fps.
60FPS e det...
Film på bio e 24fps, film eller allat annat på TV e 25 FPS...
Film e 24fps för att det e gränsen där det inte hackar så värst mycket.. men sitter man långt fram i salongen på bio så hackar det satan...
EDIT: O så e det så satans dyrt med Film rullar att filma på så det räcker gott o väl med 24Fps..
October 7, 2002
ThaMole wrote: [quote=JuLmUnD]Är de inte så att de är runt 24 fps ögat kan uppfatta!? De är jag nästan 100 på. Jag menar.. du ser ju inte skillnad på 60 eller 40 fps.
60FPS e det...
Film på bio e 24fps, film eller allat annat på TV e 25 FPS...
Film e 24fps för att det e gränsen där det inte hackar så värst mycket.. men sitter man långt fram i salongen på bio så hackar det f*n...
EDIT: O så e det så satans dyrt med Film rullar att filma på så det räcker gott o väl med 24Fps..
Dessutom är det så att film har "utsuddade bildrutor" - lite av det före och lite det efter den bilden den egentligen visar. (Tittar du på pausad film som rör sig halvsnabbt så har den lite rörelseoskärpa!). Detta gör att ögonen är mer förlåtande än mot datorgrafik, som har skarpa, fina kanter...
June 17, 2002
TERdON wrote: [quote=ThaMole][quote=JuLmUnD]Är de inte så att de är runt 24 fps ögat kan uppfatta!? De är jag nästan 100 på. Jag menar.. du ser ju inte skillnad på 60 eller 40 fps.
60FPS e det...
Film på bio e 24fps, film eller allat annat på TV e 25 FPS...
Film e 24fps för att det e gränsen där det inte hackar så värst mycket.. men sitter man långt fram i salongen på bio så hackar det f*n...
EDIT: O så e det så satans dyrt med Film rullar att filma på så det räcker gott o väl med 24Fps..
Dessutom är det så att film har "utsuddade bildrutor" - lite av det före och lite det efter den bilden den egentligen visar. (Tittar du på pausad film som rör sig halvsnabbt så har den lite rörelseoskärpa!). Detta gör att ögonen är mer förlåtande än mot datorgrafik, som har skarpa, fina kanter...
Japp.. mer kännt som "Motion Blur"...
Det har fakktiskt ögat oxå... Anledningen till att spel hackar i 24fps e att vi ser alla bilderna så skarpa o inte ser var som händer mellan hoppen... Ögat vill ha mera förklarande rutor eftersom objektet var på ett annat ställe nyss o inte inte ger nå spår efter sig...
Hmm.. min teori iaf...=) E ju ingen Rocket Scientist...=)
September 11, 2002
ThaMole wrote: Varför vill du ha mer FPS för??? du kan ändå inte se dom extra FPSen... Hjärnan kan bara bearbata ca 60 FPS iaf så...
så du menar att om jag får 60fps i quake 3 med min dator så ska inte jag bry mig då ögat inte kan se mer än 60 fps.. fps är ett ganska trevligt sätt att se så allt står rätt till med datorn.. o att ligga en bra bit över är ju trevligt så det inte blir nåra otrevliga drops o hackar.... sen kan man ju sätta maxgränsen där man tycker det är lämpligt...
men men det är ju sant det du säger.. o även om nån har övernaturliga ögon o hjärna o kan se fler fps än dig o mig så kan de inte se mer fps än hans/hennes skärms hz... 🙂
2 Guest(s)