September 18, 2002
Någon som igentligen vet var ordet 'gibb' härstammar ifrån? Alltså en kill i FirstPersonShooter spel.
Ordet 'frag' skall tydligen komma från amerikanska armen och betyda något om att man blir skjuten av friendly fire. dvs dödad av en team player... Någon som vet om det stämmer?
/haze
July 2, 2001
Jag kan vara ute och sväva, men när Quake kom så speculerades det i ordet "GIBB". Jag har svagt för mig att det var en av ID-software som kom med ordet GIBB. Har för mig att hemma på dennes persons bondgård så kallade man något för GIBB när man slaktade höns eller dyl.
Men som sagt, detta måste jag ha läst på http://www.stomped.com eller liknande site -96 eller -97 så minnet kan vara fel.
May 6, 2002
Det uppkom i Quake 1 ja. När man skjuter någon med tex Rocket Launcher så flyger det ju massa delar av personen i fråga, typ "köttbitar" 🙂 Jag är rätt säker på att en sådan "köttbit" (i 3d) kallas för gib. Gib på Engelska betyder ju kil.. vet inte om det har något med saken att göra.
July 2, 2001
padda wrote: Det uppkom i Quake 1 ja. När man skjuter någon med tex Rocket Launcher så flyger det ju massa delar av personen i fråga, typ "köttbitar" 🙂 Jag är rätt säker på att en sådan "köttbit" (i 3d) kallas för gib. Gib på Engelska betyder ju kil.. vet inte om det har något med saken att göra.
Padda har helt rätt. Ordet GIBB kommer från Quake1, men orsaken till ordet läser ni i min post ovan 🙂
1 Guest(s)