April 17, 2001
Hejsan,
Min nya dator vägrar att installera de spel som kräver DirectX 8.0
och 8.1.
Installationen börjar bra, men efter ett tag så låser sig datorn under installationen, med svart skärm eller med spelets installationsmeny. Där sitter det fast, endast omstart hjälper. Ingen installation når längre än till 50%. Inga övriga program är laddade (Systray tomt).
Abit KT7A
Geforce 4 MX 440
Soundblaster 1024 Live
Win98 SE
Orginaldrivrutiner som följde med korten.
Vad kan det bero på?
April 17, 2001
Jag har provat installera om allt från nyformaterad disk med samma knäppa resultat! Enligt manualen för grafikkortet finns det stöd för DirectX8.1, som enligt microsoft skall vara bakåtkompatibelt med tidigare versioner.
Kan det vara ljudkortet eller dess drivare som spökar?
Att det skiter sig redan under installation och endast för spel,verkar mysko.
/stubbe
September 11, 2002
hmm.. ja låter ju konstigt men vad menas med detta? "Furthermore DirectX 8 support is not present and like the original MX440 it has only support for DirectX 7.1." om ett nv18 på http://www.amdworld.co.uk/nv18msi.htm
vad betyder det i såna fall?
February 12, 2002
DirectX 8.1 störder då mitt gamla gamla..... gamla Rage 3D kort som är 4,5 år gammalt!!
Jag kan både köra och installera DirectX 8 program och spel.
Vad de menar med "Furthermore DirectX 8 support is not present and like the original MX440 it has only support for DirectX 7.1." är bara att kortet inte har stöd för DirectX 8's Futures. Vilket medför att DirectX 8 effeketer inte går (eller kommer att köras väldigt slött) med ditt kort :blink:
April 17, 2001
Fortfarande problem!
Det trilskas fortfarande efter följande åtgärder:
Nya drivrutiner och servicepackar installerade,
VIA Service Pack 4.45v (Senaste från deras hemsida)
SBL w9xup.exe för Live! 1024 (Senaste från deras hemsida)
Gainward Win98(291.80).exe (Senaste från deras hemsida)
Det hjälpte inte, vägrar fortfarande installera spel som kräver DirectX 8.0 och högre!
Man kan hålla sig för skratt!
/Stubbe
April 17, 2001
Hej!
Problemet är löst! 🙂
Jag har bytt ut ljudkortet till ett SBL PCI128. Då blev det fart på laddning av programmen som krävde DirectX 8.1!!
Knepigt att ett ljudkort (SBL Live! 1024) kunde ställa till med så mycket strul, även med dess senaste drivare.
Nu är allt OK. Hoppas att denna info kan hjälpa någon annan med liknande problem, (installera eller köra spel under Win98SE svensk version)!
Det gamla ljudkortet fungerar perfekt i en annan dator, dock utan spel, där blev det samma symtom vid installation av spel, då hände där samma sak!!
/Stubbe
2 Guest(s)