January 23, 2002
Vet inte om detta är rätt del å posta i men så här är det.
För några veckor sedan så upptäckte jag att vissa spel inte ville starta längre, t.ex. Battlefield och några andra.
Jag installerade nya drivrutiner och höll på men inget hjälpte så jag formaterade datorn.
Efter det så har jag inte installerat några spel förrens idag då jag blev sugen på att spela Hitman 2.
Installerade det, försökte starta, han läser lite från skivan och sen händer inget mer.
Kolla om det fanns patch till spelet men det fanns inte, tänkte att det var ju så som spelen gjorde innan jag formaterade så jag installerade Battlefield 1942 för å testa med det och det gör precis likadant.
Startbilden kommer, han läser lite från skivan och sen är man ute i windows igen.
Jag har provat i min andra CD-läsare.
Är alltså ett flertal spel som gör så.
Jag hade ATI Catalyst 4.3, testade 4.4 men det hjälpte inte.
Program som går igång när datorn startas, men som jag testat att stänga av innan jag startar spelen, är Norton Internet Security 2003 (Antivirus & Firewall), MBM5, DesktopSidebar, NO-IP och ljudkortets program.
Min dator består av:
Gigabyte GA-8IEXP (Rev 1.2) (Senaste BIOS:en)
P4 @ 2.6Ghz
1024 MB RAM
ATI Radeon 9700 Pro (Catalyst 4.4)
SB Audigy LS (Senaste drivrutinerna)
Sen lite annat som diskar och sånt men som inte ska påverka ett spel vad jag vet.
Program som jag installerat sen formateringen som kanske kan påverka systemet:
Clone CD
Nero 6
Lite Codecs, standardsakerna
Norton Internet Security 2003
Norton Ghost 2003
MBM5
Intel Application Accelerator
Desktop Sidebar
Catalyst 4.3 och 4.4
Har ni några idéer?
En fråga jag kan flika in här, kan man avinstallera ATI's drivrutiner för att installera ännu tidigare version än den jag installerade efter formateringen?
Vill göra det bara för att testa.
January 11, 2003
jag hade också lite problem som typ kan liknas detta... de flesta spelen vägrade starta, de typ sökte efter skivan och sedan inget mer... Hos mig var det DX9 som inte var riktigt rätt istallerat... testa iaf köra "dxdiag" från start menyn - kör...
Gå igenom alla testerna där o se så att det funkar. Om nått e fel så installera om drivrutinerna till kortet sedan DX igen o testa...
PS. Cata 4.3 har givit mig och en annan vän lite problem i vissa spel, har ej testat 4.4 än. 4.2 verkar vara den vettigaste just nu (om inte 4.4 funkar felfritt)
March 11, 2004
Skulle kunna tänka mej att CloneCD kan bidra till problemen.
Vet inte hur det e med just spelen du har problem med, men för
nåt år sen kom det spel som absolut inte funkade om man hade
clonecd installerat. Och för vissa hjälpte det inte ens att avinstallera
clone.Utan dom fick formatera, sen strunta i att inst. clone och då
funkade spelen igen.
Värt ett försök kanske.
Ps. Har du ett program som rensar upp bland resterna av dina catalyst
installationer, så kör det. Resterna kan ibland ställa till problem, inte dom
problemen du har men bra om det görs
January 23, 2002
Min dator är klockad, men bara processorn.
Original är 2.26 Ghz och jag kör den i 2.6Ghz.
Nu är det så att jag har formaterat datorn och inte installerat nånting mer än drivrutiner till hårdvaran och ändå funkar inte spelen, de gör precis likadant.
Först provade jag med Catalyst 3.7, funka inte, slängde i Catalyst 3.10, funka inte heller.
Och 3.10 ska räcka för att köra både Battlefield och Hitman 2 ju.
Jag har installerat Intel Application Accelerator också.
Jag har ett TV-kort i datorn också men jag har spelat spel sen jag köpte det så jag kan inte tro att det skulle vara orsaken.
Jag har DirectX 9.0b, funderar på att formatera igen och inte installera 9.0b utan bara vanliga DX9.
Vad tror ni om det?
Jag kan köra Direct3D-testerna i dxdiag utan problem.
HJÄLP MIG!
January 23, 2002
Formaterade igen, installerade DirectX 9, inte 9b.
Catalyst 3.10
Drivrutinerna till Raiden på moderkortet och inget annat.
Inte en enda drivrutin eller program för övrigt, windows var helt rent.
Ändå funkar inte spelen.
Ska kolla i BIOS och se om jag hittar något där som kan vara fel.
Kan det vara så att grafikkortet på något skumt sätt gått sönder så att det blir så här?
January 23, 2002
Ja, jag har senaste DirectX 9 och de senaste drivrutinerna till grafikkortet 🙁
Edit: Men va fan, döda mig långsamt någon.
Nu när jag satt här å mecka så råka jag sabba drivrutinerna till grafikkortet så jag installera Catalyst 4.4 igen, då börja BF Vietnam att funka helt plötsligt, men Hitman 2 är fortfarande dött, installerar BF 1942 just nu för att testa det.
Hatar allt vad datorer heter just nu, likadant i skolan idag när vi labbade, det funkade inte och sen utan någon egentlig anledning så funka det helt plötsligt, fast då gällde det lite saker med klustring i Win 2000 Server och inte spel i Win XP. :arg:
1 Guest(s)