April 15, 2003
Tjena!
Har ett litet problem. Jag har alltid kört "vertical sync always off" i och med att min skärm inte klarade 100hz vid 800 x 600. Men för inte så länge sedan fixade jag en fin Samsung syncmaster 900NF (19").
Denna skärmen är en av de bättre (jämfört med min gamla) och därmed klarar den högre uppdateringsfrekvenser.
120Hz - 640 x 480
120Hz - 800 x 600
100Hz - 1024 x 768
etc.
Jag ställer in skärmen på 800 x 600 och väljer 100Hz som uppdateringsfrekvens och sedan sätter jag på vertical sync. När jag sedan startar 1.5 är mina fps stabila på 60-60.3, dvs den rör sig inte, oavsett hur mycket smoke, närkamper etc min dator måste beräkna.
När vertical sync är på off har jag 99-100 fps hela tiden. Men jag skulle gärna vilja ha på vertical sync nu när min skärm klarar av det och samtidigt ha 100fps i cs. Vet någon varför det är så?
fps_max 100
fps_modem 100
v.h. Boris
April 20, 2002
Tycker det är lite konstigt det här med fps.
Jag har winXP, en 17'-skärm som går i 60Hz och V-sync off. Har stabilt 99-100 fps även med massor av fiender runt mig och mitt i en rökboll. Vet inte hur det kan vara så men så är det.
Känns ju rätt bra...:D
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 15, 2003
när jag har v-sync off så har jag 99-100 fps. Men fps är precis samma sak som Hz, uppdateringar per sekund. Så även om din dator klarar av att visa 100 bilder per sekund så klarar din skärm endast av 60 bilder per sekund.
Så den visar att du har 100 fps i cs, men du ser endast 60 fps av dem 😉
April 20, 2002
n0sham3 wrote: när jag har v-sync off så har jag 99-100 fps. Men fps är precis samma sak som Hz, uppdateringar per sekund. Så även om din dator klarar av att visa 100 bilder per sekund så klarar din skärm endast av 60 bilder per sekund.
Så den visar att du har 100 fps i cs, men du ser endast 60 fps av dem 😉
Men då ska man ju inte egentligen bry sig eftersom man som människa ändå inte kan uppfatta så många bilder per sekund....:D
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
January 23, 2003
Som en annan sa tidigare, använd ReForce (RefreshForce), länk:
http://www.pagehosting.co.uk/rf/
men ställ in hertzen rätt och använd rätt drivers! 😛
May 17, 2002
Jo man skall bry sig! Om skärmen kör 60Hz och graffet skickar ca 100fps, kommer det att bli horisontella linjer lite då och då på skärmen eftersom den uppdaterar lite "fel"...
Om man då har v-sync på så slipper man detta. Det är ALLTID bättre att ha v-sync på OM grafikkortet klarar av att skicka lika många fps som Skärmens Hz...
Det är alltså bättre att ha v-sync med 60Hz och 60fps istället för 60Hz och 100fps....
April 20, 2002
airman wrote: Jo man skall bry sig! Om skärmen kör 60Hz och graffet skickar ca 100fps, kommer det att bli horisontella linjer lite då och då på skärmen eftersom den uppdaterar lite "fel"...
Om man då har v-sync på så slipper man detta. Det är ALLTID bättre att ha v-sync på OM grafikkortet klarar av att skicka lika många fps som Skärmens Hz...
Det är alltså bättre att ha v-sync med 60Hz och 60fps istället för 60Hz och 100fps....
Konstigt att du tror det blir linjer på skärmen, kanske du borde köpa ny skärm istället? Jag får inga synliga horisontella linjer när jag spelar CS.
Spelar alltid utan v-sync juh.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)