June 18, 2004
Tjena!
Jag var med en vänn i Farsta C i Sthlm. Han skulle köpa Half Life 2. Det visade sig vara billigast på OnOff, så han bestämde sig för att han skulle köpa spelet där. (Detta hände för drygt en vecka sedan, och är helt en sann historia som kan anses vara objektiv).
Händelseförloppet:
1) Vi går in till OnOff och tar ett exemplar. Vi ställer oss i kassan.
2) Det är våran tur och personen i kassan, ca 25 år, man och svensk, frågar: "Hur gammal är du?" till min vänn. "Jag är 17" svarar min vänn... lite frågande.
3) "Det är 18-årsgräns på detta spel. Det finns en lapp vid spelen där det står..." (Jag kan berättade att jag inte har sett den lappen efter att ha varit där eftråt).
4) Jag och min kompis börjar garva och båda frågar samtidigt (nästan i kör): "Skojar du eller?" "Nej" blev svaret.
5) "Ok, men då går vi upp till Game och köper det istället då" sade jag så att båda hörde tydligt. Det märktes att han i kassan blev lite irriterad.
6) "Aja, det är en förlorad försäljning för er så..." säger min vänn till personen i kassan.
Nu kommer det värsta av allt, som är så kul så det inte är sant!
7) "Vi klarar oss utan era pengar ändå..." säger personen i kassan samtidigt som vi börjar gå mot utgången.
Det finns ett ord för denna incident: HAHAHAHAHA!
Frågeställningar:
1) Det finns inga åldergränser på spel, endast rekomendationer. Det är konstigt att OnOff trotsar det här och fjantar till allt när vi fyller 18 om fyra månader båda två.
2) Personen i kassan... snälla! Vilket stort skämt den personen är. Funderar på att prata med chefen... så han ryker
Aja, det var allt jag hade att berätta. Vad tycker ni om detta? Föressten så medger jag att vi var lite "uppkäftiga" men det var mer peek´s och inte meningen att tjafsa vilket han förstod.
Tack och hej!
June 23, 2002
Jävligt fånigt om det nu stämmer om det inte finns nån åldersgräns!
Men om det är åldersgräns gjorde han helt rätt, visst jag tycker fortfarande det är fånigt men då skötte han sitt jobb annars inte.
Jag fattade det som om det inte var åldersgräns utan en rekomendation bara.
December 12, 2004
Finns inga åldersgränser på spel, enbart rekommendationer. Så de som säljer gör fel, men självklart är det bra att butiker tar sitt ansvar.
När jag jobbade i TV-spels butik på 90-talet så kom en mamma in med sin 5-7 årige son som skulle köpa Mortal Kombat.
- Detta spelet är det mycket våld i, de rekommenderar 15 år på detta, sade jag till mamman.
- Jo men det är detta spelet han vill ha, svarade hon.
Det finns föräldrar och sedan finns det "föräldrar".
July 4, 2003
mrosen wrote: Finns inga åldersgränser på spel, enbart rekommendationer. Så de som säljer gör fel, men självklart är det bra att butiker tar sitt ansvar.
När jag jobbade i TV-spels butik på 90-talet så kom en mamma in med sin 5-7 årige son som skulle köpa Mortal Kombat.
- Detta spelet är det mycket våld i, de rekommenderar 15 år på detta, sade jag till mamman.
- Jo men det är detta spelet han vill ha, svarade hon.
Det finns föräldrar och sedan finns det "föräldrar".
Liknande när jag praoa hos webhallen, det var precis efter postal 2 blev "känt" ifrån tv och alla ville köpa det. Såg en pappa som köpte spelet till sin son då. Usch, föräldrarna måste ta mer ansvar.
December 15, 2003
Där tyckte jag att kassasnubben skötte sig riktigt bra! Visst, man kan tycka att det är löjligt då ni var 17 år men man måste dra gränsen någonstans, en 18 åring får köra jetflygplan medan en som är 17 år och 11 månader måste vänta en månad. Sånt är livet.
Annars så var det ju bra att försäljaren verkligen följde rekommendationen istället för att bara sälja och sälja.
December 12, 2004
Akatosh wrote: Där tyckte jag att kassasnubben skötte sig riktigt bra! Visst, man kan tycka att det är löjligt då ni var 17 år men man måste dra gränsen någonstans, en 18 åring får köra jetflygplan medan en som är 17 år och 11 månader måste vänta en månad. Sånt är livet.
Annars så var det ju bra att försäljaren verkligen följde rekommendationen istället för att bara sälja och sälja.
Snälla, knacka INTE på min dörr när du är ute och predikar!
March 11, 2003
mrosen wrote: [quote=Akatosh]Där tyckte jag att kassasnubben skötte sig riktigt bra! Visst, man kan tycka att det är löjligt då ni var 17 år men man måste dra gränsen någonstans, en 18 åring får köra jetflygplan medan en som är 17 år och 11 månader måste vänta en månad. Sånt är livet.
Snälla, knacka INTE på min dörr när du är ute och predikar!
Akatosh har ju rätt. Är det en policy som butiken har, så skall man inte bryta mot den. Sen är det inte mer med det.
July 4, 2003
fastbullit wrote: spel bildar vanföreställningar för människor under arton.. 🙄
hl2 var ju inte direkt skrämmande eller groteskt heller jag skulle satt gränsen på en 11-12 år om man ens ska ha någon gräns
Nja, iom att man kan hugga av zombies på mitten och sånt skulle jag lagt gränsen på 15.
August 16, 2002
mrosen wrote:
heh jag lirade fan mortal kombat när jag var i den åldern.. o inte fan har jag blivit mer våldsam liksom...
men iaf, jag tycker att det bara är fjantigt att inte låta folk köpa spel...
April 20, 2002
Eftersom de förmodligen har bestämt att de inte ska sälja spel rekommenderade till folk över 18 och kassören inte gjorde det, vad var det för dumt han gjorde?
Det sättet som ni agerade på är ju mycket mer skrattretande. Om OnOff väljer att inte sälja något med åldersgräns(även om det endast är just i OnOff-butiker) så lär de ju inte direkt gå under för att de missar er som kunder.
Jag tror heller inte att OnOff vill ha personer som uppför sig som er som kunder.
Skrattandet skulle ju vara riktat mot er istället för denna kassör då det var ni som betedde er som barnungar. Väx upp och vänta tills ni har åldern inne för att köpa saker.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)