Vi fick inte köpa Half Life 2!|Page 2|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vi fick inte köpa Half Life 2!
Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
sp_UserOfflineSmall Offline
806378
December 26, 2004 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=mrosen] När jag jobbade i TV-spels butik på 90-talet så kom en mamma in med sin 5-7 årige son som skulle köpa Mortal Kombat.

heh jag lirade fan mortal kombat när jag var i den åldern.. o inte fan har jag blivit mer våldsam liksom...

men iaf, jag tycker att det bara är fjantigt att inte låta folk köpa spel...

Sen så får alla ungar inte samma uppfostran som dig heller.
Säg att en pojke (eller flicka, för att vara "rättvis") med problem i hemmet, som inte fått lära sig rätt och fel, har adhd eller liknande får tag på våldsamt spel t.ex Mortal Kombat. Han får tag på spelet och vill testa på sakerna i spelet på riktigt, tyvärr blir en annan liten kille på dagis/skola motsvarande måltavla för detta.

Är det fortfarande fel av säljaren om han kan motverka detta indirekt?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
806555
December 27, 2004 - 2:08 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Eftersom de förmodligen har bestämt att de inte ska sälja spel rekommenderade till folk över 18 och kassören inte gjorde det, vad var det för dumt han gjorde?

Det sättet som ni agerade på är ju mycket mer skrattretande. Om OnOff väljer att inte sälja något med åldersgräns(även om det endast är just i OnOff-butiker) så lär de ju inte direkt gå under för att de missar er som kunder.
Jag tror heller inte att OnOff vill ha personer som uppför sig som er som kunder.

Skrattandet skulle ju vara riktat mot er istället för denna kassör då det var ni som betedde er som barnungar. Väx upp och vänta tills ni har åldern inne för att köpa saker.

Word. Samma tanke, lite fulare ord, för min del.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
806569
December 27, 2004 - 3:08 am
sp_Permalink sp_Print

Alltid lika skoj med folk som postar sina berättelser om hur idiotiska människor de stött på för att sakta men säkert upptäcka vem den verkliga fåntratten i dramat var..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
806649
December 27, 2004 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Alltid lika skoj med folk som postar sina berättelser om hur idiotiska människor de stött på för att sakta men säkert upptäcka vem den verkliga fåntratten i dramat var..

Egna erfarenheter? 🙂

Nessos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
806716
December 27, 2004 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är intressant att läsa alla personliga påhopp... Meningen med tråden var att diskutera om en åldersgräns borde finnas för spel eller inte. Uppenbarligen var jag otydlig, och kanske lade ner för mycket krut på att skriva om personen i kassan. Dessutom verkar en del personer här inte förstå att vi pratade "med glimten i ögat" till honom i kassan...

Tycker ni det borde finnas åldergräns på spel?

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
806733
December 27, 2004 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja.

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
806768
December 27, 2004 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Rekomendationer borde finnas, sen är det upp till föräldrarna att bestämma vad ens barn ska få spela.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
806784
December 27, 2004 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

GatriC wrote: Rekomendationer borde finnas, sen är det upp till föräldrarna att bestämma vad ens barn ska få spela.

Skulle tycka precis likadant....om nu dagens föräldrar tog sitt ansvar. Tyvärr är det inte så längre. Visst har det alltid funnits föräldrar som inte tagit sitt ansvar att uppforstra sina ungar men det har bara blivit värre och värre. En lagstiftning vore det enda rätta och den ska vara satt till föräldrarnas nackdel.

Som någon skrev, ifall ett barn med psykiska störningar får tag i ett våldsamt spel som han/hon sitter och spelar i familjens hem för att sedan gå ut och göra något brutalt mot någon annan så ska det falla tillbaks på föräldrarna. Nu för tiden har ju föräldrarna inte något ansvar för sina barns gärningar.

Efter att ha jobbat på ungdomsgård i flera år med misshandlar och knivöverfall har jag sett mycket som inte skulle funnits om det inte varit för våldsfilm och våldsspel.

Spel och filmer ska inte förbjudas, och vi kan inte heller hålla dem borta helt från barn, men vi måste i alla fall göra vårt bästa och sätta en tydlig gräns för att så få barn som möjligt påverkas.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
808222
December 29, 2004 - 2:01 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker jag helt klart att vi ska ha.
Kontrollen ska ligga i händerna på föräldrarna, precis som det gör med film.
Det var ju också den enda vettiga poäng som "moralpanikarna" hade här för ett tag sedan, så det kan ju förhoppningsvis på tyst på den debatten.

Tough luck att ni inte fick köpa, men så blir det ju alltid.
Skulle detta vara universellt tror jag inte ni skulle ha några större problem med att få det "utköpt" av era föräldrar dock, så det är ju ingen större uppoffring.

Skulle ju kräva att vi fick mer "svenskanpassade" åldersgränser dock om det ska genomföras. De sätts väl i andra länder (USA?, UK?) Vi har ju som sagt inga 18-årsgränser på film, så det är ju rätt tveksamt att HL2 skulle ha en 18-årsgräns med svenska ögon sett.

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
808303
December 29, 2004 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

I Sverige är gränserna, eller rekomendationerna, satta av PEGI.
Jag tror att alla spel i Europa får sina gränser av PEGI.
Det finns svenskar som jobbar där så det är inte i USA eller UK som alla gränser på spel sätts.

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
808569
December 29, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: Där tyckte jag att kassasnubben skötte sig riktigt bra! Visst, man kan tycka att det är löjligt då ni var 17 år men man måste dra gränsen någonstans, en 18 åring får köra jetflygplan medan en som är 17 år och 11 månader måste vänta en månad. Sånt är livet.

Annars så var det ju bra att försäljaren verkligen följde rekommendationen istället för att bara sälja och sälja.

Grejen är ju den att dem har ingen rätt att göra så.
Det finns inget som heter 18års gräns på spel. Endast rekommendation från ESRB/PEGI.

" Half-Life 2 Sierra Entertainment (Vivendi Universal)
Mature (17+) Blood,Intense Violence "

Jag hade gått till butikschefen direkt, bara av ren principsak.

Dimension Zero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 362
808743
December 29, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Idioter...aja deras förlust

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
808787
December 29, 2004 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Falcon wrote: [quote=Akatosh]Där tyckte jag att kassasnubben skötte sig riktigt bra! Visst, man kan tycka att det är löjligt då ni var 17 år men man måste dra gränsen någonstans, en 18 åring får köra jetflygplan medan en som är 17 år och 11 månader måste vänta en månad. Sånt är livet.

Annars så var det ju bra att försäljaren verkligen följde rekommendationen istället för att bara sälja och sälja.

Grejen är ju den att dem har ingen rätt att göra så.
Det finns inget som heter 18års gräns på spel. Endast rekommendation från ESRB/PEGI.

" Half-Life 2 Sierra Entertainment (Vivendi Universal)
Mature (17+) Blood,Intense Violence "

Jag hade gått till butikschefen direkt, bara av ren principsak.

Eh, det är faktiskt så att enligt svensk lag så får en försäljare själv bestämma vem han/hon vill sälja en vara till. Om tex snubben i kassan på MacDonalds inte vill sälja en burgare till dig så får du gå hungrig. Sen kan man ju gå vidare till domstol men där underlättar det om du tex är neger (så det är nån diskriminering inblandad) än om du är 17 år och vill köpa ett barnförbjudet spel som försäljaren inte vill sälja till dig, där kan jag garantera att du får stå för rättegångskostnaderna.

Sen kan man ju av ren obstinatgrej gå och demonstrera för den egenmäktiga rätten att få spela vuxenspel, dock så tror jag personligen att butikschefen hade försökt att släta ut så du lugnade ner dig (kanske föreslagit att målsman "köper ut")och sen garvat åt dig i fikarummet.

A1200
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
809755
December 30, 2004 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte också HL2 på elgiganten. Dock är jag lite äldre än 18. 🙂

På mitt exemplar (DVD) står det klart och tydligt 18+ på både framsidan och baksidan. :bok: Man måste vara blind för att missa det. 🙄

Försäljaren gjorde helt rätt. [-X [-o<

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
809914
December 31, 2004 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är skillnad på spel som man dödar människor och aliens.
GTA är ett klockrent exempel på ett spel som borde vara 18+, där man kör över människor, dödar, skjuter, langar droger, stjäl bilar ETC...med andra ord, ALLT som man inte ska göra.

När det mer gäller HL² så är ju huvudfienden aliens.
Jag tycker inte det är samma sak, jag relaterar inte aliens till något i verkligheten, det känns mer dataspel, men sätter man in människor som i GTA så blir allt mer relaterat till verkligheten och man kan bli crazy i huvet av allt de där dödandet.

Lite konstigt men så tycker jag.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
810011
December 31, 2004 - 2:20 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker ni är löjliga som kommer här och gnäller, och inte går till butikschefen. Är inne på falcons linje där.
Jag hade förmodligen accepterat det och köpt nån annanstans, inte gnällt här.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
810063
December 31, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote:

Du har möjligtvis inte missat att verkligen spela HL2? 🙄
Eller spelade du kanske med grus i ögonen? 😀

Det är inga utomjordingar i Halflife2 vad jag vet, och jag har spelat igenom det flera gånger. Det är en del robotar men sen är motståndet bara människor. :blink:

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Yarre
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 63
810225
December 31, 2004 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: [quote=Collateral]

Det är inga utomjordingar i Halflife2 vad jag vet, och jag har spelat igenom det flera gånger. Det är en del robotar men sen är motståndet bara människor. :blink:

Finns inget bevisat att Combine är människor, snarare tvärtom men det vill jag inte gå in på för att det är spoiler.

P3 800 mhz med geforce 2 gts, #a-L <-- arctic-legion* , plz ask for pracc :) or just idle there...

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
810236
December 31, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Yarre wrote: [quote=Tintin][quote=Collateral]

Finns inget bevisat att Combine är människor, snarare tvärtom men det vill jag inte gå in på för att det är spoiler.

Har för mig att i tåg-stationen i början så var det några människor som skulle gå med frivilligt i "Metrocops", de soldaterna som härjar vid staden.
Sen har vi Barney, han är ju människa och kom med som undercover nisse hos dem.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
810381
December 31, 2004 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag har inte spelat HL2, men HL (1) var ju aliens mesta dels... :/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 80
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL