June 27, 2002
Är den HD ready så måste den klara hdtv via komponent så alltså får du alltså nytta av Xbox 360s höga upplösning på vissa spel då. Men snälla köp inte någon Plasma de är ju så dåliga, köp en LCD om du nu måste köpa en platt tv just nu, och inte kan vänta 2år på en bättre teknik som kommer vara billig då.
May 6, 2002
D3mpa wrote: Ett alternativ till smala TV-apparater är ju bildprojektstv farsan har en 62" tummare s¨ån och den är endast 18 cm tjock, men sne å andra sidan så kostade den lite.....
BakprojektionsTV even, tyvärr brukar dom vara rätt risiga i bilden, finns undantag iof. Då är nästan projektor ett bättre alternativ.
February 23, 2004
padda wrote: [quote=D3mpa]Ett alternativ till smala TV-apparater är ju bildprojektstv farsan har en 62" tummare s¨ån och den är endast 18 cm tjock, men sne å andra sidan så kostade den lite.....
BakprojektionsTV even, tyvärr brukar dom vara rätt risiga i bilden, finns undantag iof. Då är nästan projektor ett bättre alternativ.
Ja, fast det "största" problemet är lampan på projektorer/bakprojektionstv:n. De har en relativt kort brinntid (har ej siffror på det i skallen nu tyvärr), men sen när lampan pajat, kostar det från "bara" ett antal hundringar till en braaa bit över tusen...). Alltså blir det dyrt. En lcd är ett mkt bättre val idag, brinntiden är ca 3ggr bättre än hos en vanlig crt-tv (räknat att man tittar 10h/dag, skiljer från apparat till apparat med). Sen så är en lcd mkt ljusstarkare, bättre bild, en massa bildförbättringsfilter, hdtv etc. Listan kan göras lång. De har dessutom sjunkt en hel del i pris under året och trenden håller fortfarande i sig rätt bra.
En nackdel är ju då att man får ha en redigt fet plånka om man vill ha en väggtv i storlekarna som en projektor projicerar... Men å andra sidan, hur "bra" är det egentligen att ha en så stor skärm då man bor i lägenhet/villa/radhus (som inte har stoooora rum, dvs. större än medel)? Det ska bli till att man har ett antal meter till skärmen för att du dels ska ser en finare bild, samt att du inte ska behöver flytta blicken hela tiden då du inte ser hela skärmen "översiktligt".
Så jag rekommenderar en lcd-tv. Har kikat på tv:n ett bra tag och lcd är det som gäller nu, "billiga", mkt bra bild på många av dem (har även sett "noname-apparater" med riktigt bra bild). Plasma är inget att ha i jämförelse med lcd.
November 22, 2001
N1ko wrote: har hittat en LCD 23-tummare för bara 6990:- Den är inte HD-ready men den har en upplösning på 1366x768 pixlar.. det är väl bra upplösning? men ingen hd.
Jag betalade 9500 för min 32" som är hd-ready.
En iVision från inet.se.
Kanske värt att lägga till en slant?
September 16, 2002
Json_81 wrote: [quote=N1ko]har hittat en LCD 23-tummare för bara 6990:- Den är inte HD-ready men den har en upplösning på 1366x768 pixlar.. det är väl bra upplösning? men ingen hd.
En iVision från inet.se.
Synd att den inte har HDMI bara.
February 23, 2004
Kizo wrote: [quote=Json_81][quote=N1ko]har hittat en LCD 23-tummare för bara 6990:- Den är inte HD-ready men den har en upplösning på 1366x768 pixlar.. det är väl bra upplösning? men ingen hd.
En iVision från inet.se.
Synd att den inte har HDMI bara.
Kizo
Ja, fast har den DVI så är det inget större problem då du då iaf har en typ av digital anslutning.
Json_81:
Jag vet ej vad iVision har för lcd:n, men den jag kan rekommendera i 32" klassen är Philips 32PF5320, kostar ca 11-12000kr (finns på Elgiganten/Siba/Onoff...). Jag hade inte köpt någon på nätet ifall jag inte sett bilden innan, för man kan ju bli besviken. Sen så har Siba en 32" Hyundai som hade bra kvalle på bilden, deras Limitied Label helt ok den med (btw, om jag minns rätt kostar Hyunadien 32" 9000kr). Som jag skrev ovan någonstans så beror kvallen på bilden även på vilken signal tv:n får. För om man visar analog-tv i den (och det är en billigare apparat som inte har en massa bildförbättringsfunktioner) så blir det inte så mkt snyggare än hos en crt-tv. Men när man kollar på samma lcd när de kör filmklipp med hd-kvalle eller dvd-film, så blir det en jäkla skillnad.
Det beror ju på, tycker du att det är bra bild på tv:n (kolla inte bara på analog-tv utan på dvd etc.) och den har de funktioner du tycker att du behöver, så finns det ingen större mening med att välja en dyrare.
Val av lcd beror ju sen på vad man har för behov. Philipsen ovan har en massa bildförbättringsfunktioner, ljussensor etc. (ifall man har lcd:n placerad i ett rum med fönster och solen skiner in så att det blänker skärmen, så kommer detta inte ske, då skärmens ljussensor kompenserar och gör skärmen mörkare bl.a. För att man skall se bättre.
Men som sagt, klarar man sig utan en massa funktioner etc. Så funkar en billigare lcd kanon. En till grej är att de billigare väggtv:na har tjock skärm samt en ganska ful design. Själv tycker jag inte att Limited Label som säljs på Siba har en så snygg design, men bilden är helt ok, och billig är den, så liksom, det beror ju på vad man ställer för krav på sin tv. Hyundaien btw har helt ok design, bild etc. + att den är billig. Dock saknar den en hel del som Philipsen har.
Så det man först bör bestämma sig för är skärmstorlek, sen maxpris man kan tänkas lägga ut och sen hur viktigt det är med tv:ns design samt vilka funktioner man kan/inte kan vara utan, eller vilka man vill ha. Sen är det "bara" att börja leta.
November 22, 2001
Den har dvi, det e ju samma sak som hdmi fast utan ljud i kabeln.
Jag köpte den i butiken, var nere och tittade på den ett par gånger innan jag bestämde mig.
Har kört lite dvd-film och divx, tycker bilden är riktigt bra.
I priset ingick både bordsställ och väggfäste.
February 23, 2004
Json_81 wrote: Den har dvi, det e ju samma sak som hdmi fast utan ljud i kabeln.
Jag köpte den i butiken, var nere och tittade på den ett par gånger innan jag bestämde mig.
Har kört lite dvd-film och divx, tycker bilden är riktigt bra.
I priset ingick både bordsställ och väggfäste.
Okej, det låter ju kanon. Trodde du köpte den via nätet, sorry... Billigt dessutom, för väggfäste är inte billigt, fast bordsställ är standard på de flesta. Ja, det är ju det som jag skrev. Att det finns fynd att hitta, allt beror på vad man har för krav, sen så kostar det ju även att det skall stå något känt märke på tv:n, men vad spelar det för roll ifall det står typ Hyundai istället för Sony t.ex. Om Hyundaien har lika bra eller bättre bild?
October 28, 2002
Sony kostar mer eller mindre alltid mer än vad det smakar. Man betalar utav helvete för deras varumärke... alla över 30+ har dessutom ngn starkt inpräntad tro att så fort det är Sony så är det topp.
Funderar själv på vad man ska köpa till boxen... tycker inte flat är värt pengarna än så jag har tittat lite på projektor...
Vad tror ni är bäst köp?
March 2, 2005
har kollat på olika LCD skärmar nu och ser att olika har olika ms.. vissa har 25 ms, vissa 16, 8 ms osv.. är det samma som en datorskärm då? 25 ms blir massa eftersläpnigar? och 8 ms e bra då? den jag kollar på är en 26" LCD-tv, har 16 ms och är HD-ready, har en upplösning på 1366x768 pixlar.. hur låter det? kostar 9890 :- tycker det var en av de billigare..
October 28, 2002
Jag är inte särskilt kunnig på detta n1ko så få ngn annan att bekräfta innan du tror mig;
Ja, det är samma och man vill inte spela på en skärm med 25ms. Det bör väl ligga runt 12 eller så kanske för tt kännas ok? 16 går säkert fint det med.
Vid riktigt låg ms som 8, 4 osv har man många gånger gjort avkal på andra kvaliteer, kontrast etc, eftersom MS har blivit en "mätsiffra" vid köp för de flesta gör tillverkarna allt för att få ned den.
En fråga sen; Är det bara flat-tv som har HDTV? Vanliga "tjocka" funkar det inte på eller vad?
June 6, 2005
Om man köper en projektor så får man klart mest för pengarna. Man skall inte tänka på att lampan snart kommer att behöva bytas i projektorn.
en projektorlampas genomsnitts brinntid är 2000h dvs 83 hela dygn. Så om du inte har planerat att spela superdupermycket varje dag så är en projektor ett hett tips.
Förresten, om en tv är HD-READY, betyder det väl inte automatiskt att den kan visa upplösningar som t.ex. 720p ? att tv'n är hd-ready betyder väl att den är kapabel till att skala ner hd sändningar till vanlig tv upplösning..?
rätta mig om jag har fel 🙂
1 Guest(s)