May 8, 2001
Idag är det kanske inte så många spel/motorer som stödjer flera kärnor men det kommer fler och fler så frågan är är väl hur länge du ska ha processorn innan du byter? Har inte så bra koll men Crysis och Unreal III kommer att stödja flera kärnor. Unreal engine kommer det nog att göras en del spel på kan man gissa. Dessutom är det mkt trevligare att använda en dual core till annat än att bara spela. Svara snabbare och slöare ner mer sällan. Jag skulle aldrig köpa en single core. Däremot är det en interessant fråga om man ska köpa en dual- eller quad-core vid nästa uppgradering vilket blir innan årsskiftet för min del. Lutar faktiskt åt en dualcore för min del.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
June 11, 2001
Man kan fråga sig om den snabbare singeln är snabbare, visst på pappret kanske och i vissa syntetiska tester, men för att se någon skillnad så är det i så fall frågan om 1000-2000 enheter i skillnad. En processor som är 300 snabbare är ingen skillnad förutom i 3DMARK eller SuperPi.
En annan detalj, som speciellt syns i vista, är att dualcore är stabilare då systemet, antivirus, brandvägg etc. kan köra i den ena coren och spelen får en helt egen core. Det ger mycket bättre stabilitet, speciellt på spel som bara behöver en kärna.
Jag ser skillnaden här då man tex har ett defragprogram eller backupprogram eller antivirus som försöker hantera hela hårddisken samtidigt som man spelar. Men en core så blir det extremt slött, med dual core blir det mycket bättre flyt då ett sådant program kör i bakgrunden.
Dessutom är det lättare att bli av med virus då du kan låsa en process till en kärna och sedan kasta ut den utan att datorn blir så slö att den fastnar. Dessutom så är det lättare att uptäcka virus som bara befinner sig i en kärna om man kör virustestet i den andra eller i båda kärnorna.
1 Guest(s)