February 17, 2004
Märkte idag när jag kopplade in min nya cpufläkt att det endast finns 1 kontakt för chassifläkt. Alltså har jag ingen kontakt ver för chassifläktar. Är det ett skämt eller jag som har missat någon kontakt på mobot? Ska tilläggas att jag även tittat i manualen efter fler kontakter, men icke. Finns det mobos med fler än 1 och finns det några med 3st (1 till cpu, 2x chassifläktar). Har ju Cpufläktskontakten på 4 pins, men det finns väl inga chassifläktar med 4pins kontakter?
Mobot, se profil.
/Dani
May 23, 2006
Nej men det ska gå att använda en 3pins kontakt i den. Kolla moderkortsmanualen. De flesta moderkort brukar ha fler kontakter för fläktar. Det brukar dock medfölja adapters till de flesta fläktar man köper. För att kunna koppla fläkten till en vanlig 4-pins molex från nätagget. Finns det flera alternativ på adaptern så är den gula kabeln i molexen +12V, och den röda +5V. Du kan dock inte styra fläkten från windows, utan den kommer att gå i 100% om du kopplat till den gula.
Ifall det inte finns någon adapter så kan man göra en fuling. Den röda kabeln från fläkten kopplar du till en gul eller röd(Beroende på vilken hastighet du vill ha) på en molex. De andra två kan du jorda(svart kabel på molex). Hur du kopplar är upp till dig. Vill du klippa kablarna och surra ihop dem så funkar det. Det är dock ganska oåterkallerligt. Dvs gjort är gjort.
October 16, 2004
3-pin y-kabel eller någon 3>4pin adapter?
April 14, 2004
Dani wrote: Märkte idag när jag kopplade in min nya cpufläkt att det endast finns 1 kontakt för chassifläkt. Alltså har jag ingen kontakt ver för chassifläktar. Är det ett skämt eller jag som har missat någon kontakt på mobot? Ska tilläggas att jag även tittat i manualen efter fler kontakter, men icke. Finns det mobos med fler än 1 och finns det några med 3st (1 till cpu, 2x chassifläktar). Har ju Cpufläktskontakten på 4 pins, men det finns väl inga chassifläktar med 4pins kontakter?
Mobot, se profil.
/Dani
Jag har köpt sån här jag för jag har ett nytt moderkort ett Asrock o jag hade oxå bara 2 Fan uttag, jag var van vid mitt Shuffle sen förut som fanns 3 st på kortet. Men köp en sån här multiconnector
1 Guest(s)