November 1, 2006
Hallå på er där ute!
Det är så att jag ska köpa en ny dator men jag funderar på om man skulle ha en 36GiB S-ATA150 Westerna Digital Raptor att installera operativsystemet och drivrutiner och liknande på och sedan lägga spel och övrigt på en Seagate Barracuda 320GiB.
Vad tror ni om detta?
May 2, 2006
Ja Raptor diskarna är klart och märkbart snabbare än de "vanliga" på 7200rpm. Köp dock minst en på 74GB alt 150GB (den senaste mest prisvärd). Då kan du skapa en separat partition där du även får plats att lägga spel på. Att ex ladda Battlefield 2 går klart snabbare om det är installerat på en raptor disk.
March 15, 2002
Contiz wrote: Jo angående partition, uppnår man samma prestanda då som om man skulle använda 2 seperata hårddiskar ellerman tappar lite på grund av att det trots allt är samma hårddisk som arbetar?
Beror på vad du gör. Att överföra filer mellan 2 partitioner på samma disk brukar oftast gå väldigt segt. Själv så kör jag med en 36Gb raptor som systemdisk. Den räcker bra till operativsystem, spel program osv. De två andra diskarna lagrar jag filer på. Partitionerar man upp en disk i 2 partitioner så bör man inte använda bägge partitionerna samtidigt.
July 21, 2003
Jag har systemet, dvs windows med alla dess drivrutiner på en 36Gb raptor. Alla program som inte är drivrutiner dvs även brandvägg, antivirus etc än installerade på en annan 150Gb raptor vilket snabbar upp tiden det tar från loginskärmen tills allt är laddat betydligt. Swapfilen ligger på ytterligare en 150Gb raptor (den är fixerad till en statisk storlek för att undvika fragmentering) och där lagrar jag även saker som musik och bilder, dvs sådant som inte kräver åtkomst så ofta. Eventuella övriga saker ligger på vanliga RAID-kopplade IDE-diskar.
För första gången så har jag en dator som i stort sett aldrig är slö, inte ens vid mycket diskaccess.
Du fråga om det är värt pengarna och jag tycker det. För min egen del så är det nästa fråga om att stå ut då jag sysslar en hel del med videoredigering och bildbehandling. Nu slipper jag vänta på ett system som känns som det fastnat i den segaste sirap.
Den första raptorn jag skaffade var en mycket trevlig bekantskap som jag inte ångrar. Men som sägs här ovan så blir de mer prisvärda i större storlekar.
November 1, 2006
Jo det är så att jag har 2 datorer och som jag tolkar det från kommentarerna ovan så kan det vara bra att ha endast en 150GiB raptor på den ena(grymma datorn) datorn som jag kan lägga operativsystem, drivrutiner och spel på och då använda den till at just spela på. Sedan använda den andre till lagring av diverse övriga filer och att göra arbeten och liknande på.
1 Guest(s)