August 7, 2001
Jag var hos en kompis för att formatera hans HD. jag använde mig av partitionmagic 4 i dosläge (pqmagict). Hårddisken är 38 gb. När jag valde att partitionera den till 38 gb så stod det: "Warning, partition crosses the 1024 cylinder boundary and it may not be bootable" men vi fortsatte i alla fall för att min hårddisk hemma är 40 gb och en partition. Vi startade om med en startdiskett och började installera windows xp. När den dos baserade delen av installationsprogrammet är färdig ombedes man att starta om datorn utan att vare sig startdiskett elller cdromen är i enheten. När datorn bootar står det "Insert system disk" (BIOS inställningarna för boot sequence är rätt). Nu är frågan... Vad är fel? Han hårddisk var 6 gb. förut och anledningen till att vi använde partition magic är att vanliga dos kommandot (Windows Millenium startdiskett) format c: format c: /q fungerade inte heller. det stod "Recording bad clusters" det låste sig på 31% 5 ggr. han hade även prövat detta en månad tidigare med samma resultat. Är det fel på hårddisken eftersom att formateringen stannar på 31%? Partition magic formaterade utan problem (det tog 3 timmar, ATA 100 7200 rpm, skumt) Windows installations program sa inte heller något. Snälla hjälp oss.
1 Guest(s)