August 6, 2001
Beställde nyligen en 120mm fanduct från gtek å blev ganksa förvånad när jag upptäckte att måttet 120mm var det yttre måttet. Det inre var typ bara 100mm. Skitvärdelöst tycker jag. Skulle komplettera min 120 papst i fronten, men nu borde man ju tappa ganksa mycket lyftflöde om fläkten går utanför ducten Är det nån som har några tips ideer å synpunkter på detta. Finns det nån annanstans man kan köpa fanducts med "ärliga" mått?
August 6, 2001
Jag fick svar nu från Gtek och jag blev inte alls nöjd:
"Du tappar inte speciellt mkt luftflöde eftersom merparten av luften som
kommer från fläktar härstammar från mitten av fläkten. Ytterkanterna pumpar
inte lika mkt luft."
Tycker det lät aslöjligt så jag svarade tillbaka så här:
"Jag vill inte låta uppkäftig men det där låter ju HELT otroligt. Det måste ju vara precis tvärtom mot vad du säger. Fenorna är ju mycket bredare längst ut plus att ju längre ut på fläkten man kommer ju större blir omkretsen på fläkten. Detta medför i sin tur att den yttre delen rör sig längre på ett varv än den inre (alltså rör sig i högre hastighet). Dessutom så kan ju själva centrum i fläkten inte blåsa något alls... Så hur kan du försvara ett påstående som det?"
Vad tror ni har jag eller han rätt? Tjafsar jag i onödan? Och åter igen... finns det inget ställe som säljer fanducts med riktiga mått?
August 6, 2001
Killen på Gtek gav sig... Svaret jag fick senast:
"Efter att ha diskuterat detta direkt med Carl Mixon på PCMODS så får jag ge
mig, du har givetvis helt rätt. Eftersom 1cm är utanför fläkten (vilket är
en 12:e del) så "förlorar" du sannolikt minst 10% av luftflödet om du
använder dessa fan ducts.
Du kan kontakta PCMODS direkt på [email]carlmixon@pcmods.com[/email] och diskutera det med
dem."
Man blir ju sugen på att dra igång en diskussion om varför i h*****e dom gjort fanductarna så men vem fan ids...
Är det någon som vet var man får tag på rätt storlekar annars...?
2 Guest(s)