December 6, 2006
Hur är det med minnesmängden, är det onödigt att ha för mycket om man inte använder några större mängder ?
Såg ett test på ett 12Gb kit från Corsair där de står följande:
"It's all about tailoring your needs, because if you install 12GB of DDR3 and your workload never utilizes more than 4-5GB, then the unused memory becomes a penalty for data strobes through the system."
.. jag vet inte direkt hur många Gb jag använder.. men de kan inte vara särskilt många.
Det som är på gång är en rejält stark i7 processor på ett X58 moderkort med Win 7 Ultimate x64.. och är då ett 12Gb-kit för mycket ?
Räcker det med 6Gb ?
Datorn ska användas till surfande, film, spel.. samt lite fotoredigerande men dock är inte fotoredigerandet prioriterat.
Vad tycker ni ?
March 10, 2003
Kört 8gb i min rigg länge nu och verkar vara min sweetspot, mer än jag använder men ändå inte för mycket. För normala användare brukar 4gb räcka som standard.
Sedan 6gb är ju inte direkt paritet. Bara 1366 som använder trippelkanal. Så för alla andra gäller jämna tal så som 4 8 & 12.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 6, 2006
Snorch;1260687 wrote: För de sysslor du anger är det onödigt med 12GB. Du lär uppleva datorn snabbare om du istället lägger pengar på en SSD tex.
Det är ordnat ! 🙂
Ctrl;1260692 wrote: Kört 8gb i min rigg länge nu och verkar vara min sweetspot, mer än jag använder men ändå inte för mycket. För normala användare brukar 4gb räcka som standard.
Sedan 6gb är ju inte direkt paritet. Bara 1366 som använder trippelkanal. Så för alla andra gäller jämna tal så som 4 8 & 12.
Det är just en 1366-rigg 😛
Så 3x2Gb räcker tycker ni ?
Då kör vi det 🙂
August 16, 2003
onödigt och onödigt, jag sitter på 8GB och det är väl inte ovanligt att se att det står free 0MB
på brorsans dator som har Widnows på mekaniska hårddiskar (dock Raid 0) där tycker jag mig märka skillnad på när RAMet för cachande tar slut, på min dator med SSD så har jag dock inte märkt av det på samma sätt.
så det beror väl lite på om du vill unna dig att kunna cacha mer eller inte, jag hade inte snålat med bara 6GB men det är jag det 🙂
March 10, 2003
1366 känns inte alls värt pengarna nu när 1155 (Sandy) kommit och prestarar ungefär lika eller bättre.
Edit: Tja normalkör man bara burken behövs inte mer, men börjar man köra tyngre saker så käkar man snabbt upp minnet.
För att inte tala om vad Virtuella burkar gör med minnet.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 6, 2006
Poontus;1260741 wrote: onödigt och onödigt, jag sitter på 8GB och det är väl inte ovanligt att se att det står free 0MB
på brorsans dator som har Widnows på mekaniska hårddiskar (dock Raid 0) där tycker jag mig märka skillnad på när RAMet för cachande tar slut, på min dator med SSD så har jag dock inte märkt av det på samma sätt.
så det beror väl lite på om du vill unna dig att kunna cacha mer eller inte, jag hade inte snålat med bara 6GB men det är jag det 🙂
Det finns alltid tid att ångra sig och köpa till 6Gb extra ! 🙂
Ctrl;1260754 wrote: 1366 känns inte alls värt pengarna nu när 1155 (Sandy) kommit och prestarar ungefär lika eller bättre.
Edit: Tja normalkör man bara burken behövs inte mer, men börjar man köra tyngre saker så käkar man snabbt upp minnet.
För att inte tala om vad Virtuella burkar gör med minnet.
Det jag märkt är att Sandy presterar sjukt bra när den är totalt överklockad á 4,9GHz enligt Sweclockers test.. men som standardklock är den inte så sjukt bra som den blivit utmärkt som. Kollar man standardklocks så ser jag ingen SUUPERskillnad emot t.ex i7 870 o.s.v... men jag håller med dig.. Sandy presterar men inte med sådan skillnad som extreme edition´s processorer gjorde en gång i tiden när man jämförde EE mot "det andra" segmentet av processorer.
Det är den åsikten jag har...
March 10, 2003
Hur tänker du nu? Du kan kolla både NH's test och SweC test. SweC har ju t.ex. ett test med samma mhz, och där prestarar nya Sandy bättre per mhz.
Jag kollad då på 2600K och hur den prestarar, mest pga att den har HT som ger lite extra i tunga saker.
För 3000kr kanske det är lite väl för din del ? Sedan så är ju 1366 en väldigt dyr plattform när det finns motsvarade prestanda på en billigare
så som 1156 i7 870 som du själv nämner. Så varför du snöat in dig på en så förlegad plattfrom som 1366 förstår jag inte.
December 6, 2006
Jodå, har sett båda testerna och för 3000 kr är 2600K en fantastisk processor 🙂
Men nu är läget som det är.. datorn är redan beställd och på väg.. körde på Mean´s tips med 6GB och SSD.
( Även fast jag redan hade 2st SSD i kundvagnen innan Mean sa det.. men hans tips om 6GB blev de iallafall :] )
1 Guest(s)