March 13, 2008
Som topic lyder, har kollat olika program och upptäckt att alla voltvärden stämmer, förutom för +12volten. De andra, 5.0v och 3.3v ligger rätt till, även fast dem skiftar en smula, men det har jag hört att det inte gör något. Men blir bara aningen fundersam när jag ser att min 12v ligger på 0,4v-3.0v etc. beroende på om jag stressar CPU'n eller inte. Agget är ett Corsair HX520W. Inte för att jag har upplevt något problem, men lika bra att fråga här så att jag kan sova gott.
mvh
November 4, 2001
Skulle 12V linan ligga på 0.4 till 3V skulle datorn inte fungera... Antar att du går efter något program? dessa brukar sällan visa tillförlitliga resultat. Mät med multimeter om du vill vara säker.
"Vanliga" agg brukar ha +/-5% på 12V medan de "bättre" har +/-3%.
För 5% innebär det att 12V kan ligga mellan 11.4 och 12.6V
För 3% innebär det att 12V kan ligga mellan 11.64 och 12.36V
March 13, 2008
SuperNova wrote: Skulle 12V linan ligga på 0.4 till 3V skulle datorn inte fungera... Antar att du går efter något program? dessa brukar sällan visa tillförlitliga resultat. Mät med multimeter om du vill vara säker.
"Vanliga" agg brukar ha +/-5% på 12V medan de "bättre" har +/-3%.
För 5% innebär det att 12V kan ligga mellan 11.4 och 12.6V
För 3% innebär det att 12V kan ligga mellan 11.64 och 12.36V
Ja, har kikat i Everest Ultimate och HW-Monitor. Skumt, tack för informationen i alla fall.
February 3, 2003
Som SuperNova säger så använd alltid en multimeter om du ska kolla spänningar (om du vill tillförlitliga resultat i alla fall).
Ett exempel var min 12V-lina som rapporterades droppa en hel del när jag körde lite processor-intensiva applikationer. Men multimetern visade att den nästan inte droppade alls.
1 Guest(s)