January 29, 2007
January 29, 2007
November 23, 2001
Mean Machine wrote: Du måste ha ett moderkort med stöd för 1333MHz-processorer för att över huvud taget kunna starta datorn om du har en 1333MHz-CPU.
Är du säker? Jag gjorde misstaget att i sista sekund beställa en 1333mhz FSB prolle (Core2Duo E6650) till min kompis som bara hade 1066mhz FSB mobo (vilket jag hade missat). Den startade som vanligt men med endast 1865mhz, så visst gick det. Bara att beställa nytt mobo.
Dock kan jag inte lova att det fungerar för dig. Det har med BIOSets CPUID-tabell osv att göra misstänker jag.
February 12, 2003
jarlen wrote: [quote=Mean Machine]Du måste ha ett moderkort med stöd för 1333MHz-processorer för att över huvud taget kunna starta datorn om du har en 1333MHz-CPU.
Är du säker? Jag gjorde misstaget att i sista sekund beställa en 1333mhz FSB prolle (Core2Duo E6650) till min kompis som bara hade 1066mhz FSB mobo (vilket jag hade missat). Den startade som vanligt men med endast 1865mhz, så visst gick det. Bara att beställa nytt mobo.
Dock kan jag inte lova att det fungerar för dig. Det har med BIOSets CPUID-tabell osv att göra misstänker jag.
Det ska inte funka, faktiskt. Men kul att det gjorde det ändå. 🙂
January 29, 2007
January 29, 2007
January 29, 2007
Länk till moderkortet:
http://se.asus.com/products.as.....odelmenu=1
Enligt komplett så ska moderkortet ha stöd för 1333 FSB... 😮
April 13, 2004
Kollat här?
http://support.asus.com/cpusup.....SB%201066)
January 29, 2007
January 29, 2007
September 19, 2002
Grejsimojs wrote: hur mycket prestanda tappar jag procentuellt sett från processorn gissar du? Om det är stor skillnad så är det nog dags ja..
Du tappar en hel del prestanda på det moderkort du har, och med tanke på att kortet har diverse övriga brister(enligt din tråd i felsökning) så kan det ju vara dags att byta moderkort. 😉 Valfritt moderkort med P35chipset från tex Asus eller Gigabyte rekommenderas, bra pris och fungerar ypperligt. Måste du ha ett mATX rekommenderas tex Asus P5K-VM. 🙂
January 29, 2007
TACK tomahawk, då vet jag 😀 Jag har ju förstås inte en aning om vilka moderkort som man ska ha, förutom att du sa att P35 är bra och att det ska vara ATX om man ska överklocka. Skulle du kunna länka till ett riktigt bra moderkort? Vill INTE göra samma misstag igen 😕
Vill absolut max ge 800 kr inkluderat frakt tror jag 🙂
January 29, 2007
Skulle denna kunna vara att rekommendera?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=336475
Är MSI ett dåligt märke eller är det helt okej? Det är ju ett P35.
November 11, 2003
För överklockning med mATX moderkort, kan jag starkt rekommendera Gigabyte GA-G33M-DS2R:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=335584
Helt grymt för att vara ett mATX kort.
med senaste F7 bios finns ytterligare utökad minnesdivider samt stöd för senaste 45nm cpu.
Annars Asus eller Gigabyte ATX P35 kort som redan nämnts.
January 29, 2007
September 19, 2002
Grejsimojs wrote: okejj tack jag ska leta runt på komplett. Om jag har förstått det rätt kvittar det vad det är (förutom märke), bara det är P35?
Generellt sett ja. Rekommenderar dock gigabyte/asus då det är de enda märkena jag monterat i stora mängder och vet av personlig erfarenhet fungerar bra. Andra märken kan givetvis självklart fungera ypperligt ändå, men jag vill inte gärna rekommendera något jag ej har nämnbar erfarenhet av antingen privat eller via jobbet. 😉
Msi-baserade P35-kort har jag bara byggt ett par maskiner med och har inte fått samma kvalitetskänsla från dem, samt att många grossister hävdar att de har haft märkbart högre felfrekvens på deras moderkort. Notera att jag ej säger att de *har* högre felfrekvens, grossister kan ibland överdriva vissa saker för att få sälja dyrare kort. Men generellt sett så gäller det gamla ordspråket "Ingen rök utan eld" även i den här branschen och jag brukar i alla fall hålla det i åtanke.
Specifika kort jag kan nämna som jag kan rekommendera är Asus P5K(Även P5K SE om du inte behöver firewire eller crossfirestödet) samt gigabytekortet i min signatur. Båda korten har jag ägt själv och haft goda erfarenheter av i jobbet, stabila kort som funkat mycket bra utan nämnvärd felfrekvens. 🙂
2 Guest(s)