19 TFT spelskärm, extremt kräsen|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
19 TFT spelskärm, extremt kräsen
Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2006 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Hej å hå, javet som sagt att de finns ca 30 andra trådar som tar upp ämnet men jag tycker inte de har den frågan jag har.

Jo som topic nu säger så spelas en del :), och har haft CRT sen den dagen jag föddes. Men nu har min senaste skärm börjat och flimra förj*vligt, fast de har och andra sidan tjänat mig extremt bra. Allefall så kommer först å främst skärmen användas till spel (mycket), sedan lite film på kvällarna kanske.

Och lockelsen för en TFT skärm är ganska given, och att den förhoppningsvis kommer väga runt 10kg mindre en vad den som har nu :P, blev en del släpande när man skulle till DH summer också. Har ett chieftec chassi på 16kg också :/, aja nog om de.

Har dock en del små frågor när de gäller TFT också:
1. Ska man sträva efter en så ljus skärm så mycket eller? Själv så tycker jag inte om när skärmen är för ljus. Och hur ska man veta vad t ex 92cd/m2 lyser om man inte är bra på sånt :/

2. Har de fixat de där med att de blir större mellanrum mellan punkterna på 19" än på 17" på TFT än?

3. Är det bra och ha extremt bra kontrast när man spelar eller räcker det med hyffsat? Ska man sikta på 1:1000?

4. Om man har en 19" skärm är det så att man inte kan ha mer än 1280x1024 i upplösning på den?

Hm jag är lite borta på några bitar som ni ser 😕

Som jag också nämnt i topic så är jag extremt kräsen och vill inte lägga pengar på något halvdant. Vill att TFT ska likna så mycket så möjligt min CRT så möjligt, samma "klarhet" och sånt som en CRT har kärt 🙂

Har kollat på några skärmar, men kom gärna med förslag. Får skärmen i 20 år present så de är inte jag som betalar, dock så har väll föräldrarna ett tak på 3500 eller nått men jag kan nog alltid peta in lite till :). Fast jag är dock inte ute efter någon extrem dyrt runt sisådär en 4500.

Samsug 940BF
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=317038
Reveiw: http://reviews-zdnet.com.com/S.....904-2.html
Egna anteckningar: denna skärm har jag kollat på ett tag, har även vart å tittat på den hos en kompis. Men de som stör mig är att den bara får 6,5 i review'n. Fast frågan är om man ska lite på Zdnet :/ och om man kollade närmare på den så får den bara dåligt på ytterligeter som att man inte kommer åt vissa grejer m.m.

Hoppas någon snälling kan hjälpa mig :), har kollat på skärmar sedan våren :/ har dock fastnat lite för 940bf men jag är ingen pro på detta så ge mig en liten knuff åt rätt håll tack 😉

Mvh: Arre

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
1059854
July 17, 2006 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

SJälv har jag denna http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=314537

och spelar mycket spel och glor på film och märker då inte av några eftersläpningar. Och ljusheten kan man ju justera så det äringa problem om man är känslig mot sånt.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1059866
July 17, 2006 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Ang kotrasten så anger den hur lågt deär i mellan svart och vitt. Dvs hög kontrast = svart blir svartare och vitt blir vitare.

And upplösningen så är dotptchen betydligt högre på en 19" @ 1280x1024 än en 17".

Ang ljuset så ställer du in det precis som du vill.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
1059869
July 17, 2006 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Ang kotrasten så anger den hur lågt deär i mellan svart och vitt. Dvs hög kontrast = svart blir svartare och vitt blir vitare.

And upplösningen så är dotptchen betydligt högre på en 19" @ 1280x1024 än en 17".

Hur mycket borde man ha i kontrastvärde som mingräns ? Känns ju dumt att köpa en skärm där svar inte blir riktigt svart osv.

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
1059932
July 17, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Blaxxor wrote: [quote=SuperNova]Ang kotrasten så anger den hur lågt deär i mellan svart och vitt. Dvs hög kontrast = svart blir svartare och vitt blir vitare.

Hur mycket borde man ha i kontrastvärde som mingräns ? Känns ju dumt att köpa en skärm där svar inte blir riktigt svart osv.

Exakt för man vill ju inte att de ska bli solkigt 🙁

Plus att jag såg nu att 940BF bara har 16,2 miljoner färger. Är det bättre att ha 16,7 lr räcker de 16,2? Kan väll tillägga att jag håller på å göra det visuella till en hemsida plus att jag använder photshop endel.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1059983
July 17, 2006 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla FAQ:en 😉
https://www.nordichardware.se/.....22945.html

Konstrast mäts olika av olika tillverkare och går itne riktigt att jämjöra rakt av tyvärr. 700+ borde väl vara önskvärt iaf.
Tyvärr så brukar det innebära att ljusstyrkan är inte den bästa när konstrasten är hög. De två brukar motarbeta varandra.

I färgväg så duger 16.2M färger alldeles utmärkt vid vanligt spelande, men ska du börja arbeta med bilder så märker dut det. Dock inte garanterat att en 16.7M skärm har bättre färgåtergivning än en 16.2M, men i regel så ja.

19" dras med samma upplösning som 17" och det gör att avståndet mellan punkterna är större.

//Andreas

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1060096
July 17, 2006 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla på Benqs lite bättre 19". Om de fyller dina behov har du pengar kvar i plånboken.

FP93G: 6ms, 700:1, DVI-D
FP93GX: 2ms, 700:1, DVI-D

Det verkar inte ingå någon DVI kabel..
Men med det priset kan man köpa en lös.

Själv har jag inte spelat på någon av dessa. Någon som har det?

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
1060254
July 18, 2006 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen hitills :), dock så tittade jag lite närmare på Benq'en fast hittade några review's som sa att de sätt "ghosting" och sånt orkar jag inte dra på mig 😛 men tack en då för tipset 🙂

Tittade vidare och hittade denna ViewSonic VX2025WM (widescreen). Hur mfunkar de med spel igentligen? Dras bilden ut lr ser man vidare? Blir inte det då lite fyskigt om man spelar mot andra?

Skärmen kostar ju lite men what the heck om man nu ändå ska köpa något som skall hålla.

Widescreen har legat och gnakt i bakhuvet sedan en tråd på forumet i våras men jag har alldrig riktigt givigt det en tankeställare :/

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1060280
July 18, 2006 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: Tack för tipsen hitills :), dock så tittade jag lite närmare på Benq'en fast hittade några review's som sa att de sätt "ghosting" och sånt orkar jag inte dra på mig 😛 men tack en då för tipset 🙂

Tittade vidare och hittade denna ViewSonic VX2025WM (widescreen). Hur mfunkar de med spel igentligen? Dras bilden ut lr ser man vidare? Blir inte det då lite fyskigt om man spelar mot andra?

Skärmen kostar ju lite men what the heck om man nu ändå ska köpa något som skall hålla.

Widescreen har legat och gnakt i bakhuvet sedan en tråd på forumet i våras men jag har alldrig riktigt givigt det en tankeställare :/

Orkar du vänta på Viewsonic VX2235wm så är det nog ett bättre alternativ. Tråden om VX2235wm https://www.nordichardware.se/.....41873.html

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
1060296
July 18, 2006 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

denna dära Viewsonic VX2235wm ser ju hur bra ut som hällst 😀 men som sagt om man tex kör fps med widescreen ser man vidare lr blir bilden utdragen? För om den blir utdragen lär de ju se skit fult ut :/. Och om man nu kör med så stor skärm måste man inte då matcha med ett feting grafikkort ang den native'a upplösningen?

Som ni ser så genomsurar mina frågor halva universum 😛

edit: hittade även denna: LG Flatron L1970HR är den nått å hänga i granen tro? Har inte hittat så många reviews, men de som jag hittat säger att den är bra förutom att den inte kan visa liten text bra :/ nått med det gråa som e solkigt lr nått.

http://www.pcmag.com/article2/.....X1K0000530

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
1060909
July 20, 2006 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu fått en inblick i vad jag är ute efter 😎

Skärmen skall ha egenskaperna:

# Enbart till för spel, då jag sparar min CRT för mitt filmtittande/photoshoppande
# 2 ms om det inte finns nått annat som är bättre
# över 700:1 i kontrast
# kvittar om det är 16,2 eller 16,7milj-färger
# inte widescreen

Grejjen vaför jag vill att den bara skall vara för spel är för att det är den skärmen som jag tänker ta med på LAN och annat. Och på LAN spelas de ju 😛 gör allefall jag.

Önskade grejjer men inte ett måste:

@ Höj och sänkbar (då jag är lite lång)
@ Den behöver inte gå att snurra på

Så om inte någon annan vet att något märke kommer att släppa en bättre skärm så köps nog 940bf

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1064724
August 1, 2006 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Konstigt att ingen har gett dig Viewsonic VP 930 som förslag. Det är en äkta MVA med 16,7 miljoner färger och endast 8 ms. Det är mycket snabbt för att vara en MVA panel. TN-paneler på 2-4 ms kan ibland ligga ända upp mot 25 ms medans denna MVA-panel aldrig går över 15 ms. Därför är denna lika snabb i verkligheten som de "snabbare" TN-panelerna. Den har oxå 1000:1 i kontrast och den har dessutom bättre betraktningsvinklar än alla spel-Tn-skärmar. Dessutom har den pivot så du enkelt kan justera skärmen. Detta är nog den skärm som har värdrekord i att vara allround. Mycket bra för allt från spel till fotoredigering. Ska själv köpa en sådan då jag arbetar som fotograf och spelar mycket fps games.

Med denna skärm så kan du slänga din crt efterson VP930 funkar utmärkt till fotoredigering. Hittills hatr responstiden varit MVA-panelernas akilleshäl med 25 ms eller mer. Men denna är i verkligheten ofta (som jag sa tidigare) bättre än många 2-4 ms skärmar på marknaden. Så titta inte bara på de teoretiska värdena utan titta på verkligheten. Skärmen går att få för ca 4000 kr.

Obs de nyaste 2 ms skärmarna håller sig ofta alltid under 10 ms så de är bättre ur just det perspektivet. Fast inte alla andra.

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1066460
August 6, 2006 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur tar man reda på vilken panel man har?

Hittade det .. jag har en S-IPS panel i min skärm, bra - dåligt?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1066695
August 7, 2006 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Från FAQ:en

IPS

+ Färgerna
+ Betraktningsvinkel

- Svärta
- Kontrasten
- Dyra

Det är steget emellan de snabba TN och de mer färgstarka *VA-displayerna.
Men det är generellt som sagt och utveckling har fört dom alla närmare varandra.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 271
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL