November 13, 2001
Sitter här med en Seagate 10krpm disk och ett Adaptec kort. Kortet skall klara 160MB/s och disken vet jag inte riktigt. Med en SATA disk får jag 24MB/s med sisoft sandra och SCSI disken verkar inte klara mer än 19MB/s. Det hela känns inte rimligt dels i rena siffror men även det faktum att den på pappret slöare SATA disken är markant snabbare. Vad kan vara fel? En 10krpm SCSI disk bör väl klara betydligt mer än 19MB/s???
November 13, 2001
En Seagate Cheetah 36ES 18046 ned 4MB cache, 10krrpm, 18.2GB. Enligt diagnosprogram skall den ha en söktid på 5.2ms och med tanke på varvtalet ca 40-50% högre överföringshastighet än en 7k2rpm disk. Det hela borde ge markant förbättrad prestanda. Den har föressten Ultra160 gränssnitt. Har även senaste FW som gick att hitta.
June 7, 2005
Kan du ge exakta modellnamnet?
För då det är en 10K RPM disk ska den i alla fall ha snabbbare access tid, dock är jag lite osäker på om överföringshastigheten endast kommer matcha eller smått överträffa dagens bästa SATA diskar.
Samt med sisoft sandra resultat menar du då det slutgiltiga resultatet den genererar längst upp eller värdena i rapport rutan?
November 13, 2001
Körde WinBench nu och får ännu konstigare resultat. Sata disken ger ca 60MB/s och en söktid på 8,4ms. SCSI disken får 19MB/s (igen?!) och ung. samma söktid. Sata disken är en Hitachi Deskstar 160GB, heter väl 7k250 eller något sådant. Det hela känns orimligt.
[EDIT] Sökte lite till och enligt många tester så är 36GB modellen slöare än en WD Raptor 36GB 10krpm sata disk. Den disken skall enligt tester vara precis lite snabbare än min 7k2rpm disk, men med väldigt liten marginal. Vilket kanske betyder att man 7k2rpm disk piskar en gammal 10krpm SCSI disk? Dock känns 19MB/s för lite ändå.
March 11, 2003
gilgo wrote: Körde WinBench nu och får ännu konstigare resultat. Sata disken ger ca 60MB/s och en söktid på 8,4ms. SCSI disken får 19MB/s (igen?!) och ung. samma söktid. Sata disken är en Hitachi Deskstar 160GB, heter väl 7k250 eller något sådant. Det hela känns orimligt.
[EDIT] Sökte lite till och enligt många tester så är 36GB modellen slöare än en WD Raptor 36GB 10krpm sata disk. Den disken skall enligt tester vara precis lite snabbare än min 7k2rpm disk, men med väldigt liten marginal. Vilket kanske betyder att man 7k2rpm disk piskar en gammal 10krpm SCSI disk? Dock känns 19MB/s för lite ändå.
Det är för lite. Det är nog något fel.
May 29, 2001
Du kanske hittar något här:
http://faq.storagereview.com/t.....siProblems
Kolla kablen, scsi kablar är extremt känsliga och bara man råkar klämma kabeln så kan den bli förstörd och du får en massa konstiga fel.
Ska du köra i U160 så måste din kabel vara partvinnad, dvs att ledarna är flätade kring varandra.
En annan sak som kan sänka prestandan är om du kopplar in en långsammare enhet på samma kabel tex en cd-rom eller tape backup.
En annan sak som du kan testa är att gå in i scsi bios och nollställa det, om du skulle har råkat fippla till några inställningar.
Kolla byglingarna på disken så att den inte körs som SE (single ended) för då får du bara 20MB/s som mest.
June 7, 2005
1 Guest(s)