2 diskar till 1!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
2 diskar till 1!
D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 7, 2008 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja,

Har en 200gb och en 300gb som jag vill ska bli till 1 disk.

När det blivit 500 gb vill jag sedan ha en systempartion med 25gb och en annan partion på 50gb för installs så det blir en stor 425gb partion kvar.

Är detta möjligt?

Använder för övrigt Windows XP!

tack,

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1179764
February 7, 2008 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

nej det är nog inte möjligt...

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1179777
February 8, 2008 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det är möjligt, om du har båda diskarna som t.ex. SATA så har 99% av alla SATA-chipset stöd för RAID. Den typ av RAID som du vill ha är JBOD.

Det andra alternativet som är lättare är att partionera 200GB till 25+50+125 Gb. Installera windows på 25Gb. När du sedan kommer in i Windows så skapar du en 300Gb på 300Gb-disken. Sedan kan du i Diskhanteraren (Högerklick på "Den här datorn" > Hantera > Diskhanteraren) välja de två paritionerna (125+300) och skapa en dynamisk disk.

Det du ska veta är att all data försvinner på den stora partitionen om en av diskarna kraschar.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1179799
February 8, 2008 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svar=)

Kanske bäst att köpa en 500gb helt enkelt:/

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
1179800
February 8, 2008 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är ditt syfte med att slå samman diskarna?

Om du inte har några krav på ökad prestanda mot enkla diskar så kan du lika gärna köra dom var för sig.

Om du vill ha 25GB + 50GB + 425GB så skulle jag rekommendera följande:
Partitionera den snabbaste disken enligt: 25 + 50 + resten
sen monterar du den andra disken som en mapp i "resten"-partitionen på första disken. Detta gör du från Datorhantering - Lagring - Diskhantering i XP t.ex.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1179824
February 8, 2008 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Tack för svar=)

Kanske bäst att köpa en 500gb helt enkelt:/

Ja, du kommer inte att få en hastighetsökning och dessutom kommer data lättare försvinna på diskarna, dvs om en hdd lägger av 😕

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
1179867
February 8, 2008 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

crotale wrote: Vad är ditt syfte med att slå samman diskarna?

Om du inte har några krav på ökad prestanda mot enkla diskar så kan du lika gärna köra dom var för sig.

Om du vill ha 25GB + 50GB + 425GB så skulle jag rekommendera följande:
Partitionera den snabbaste disken enligt: 25 + 50 + resten
sen monterar du den andra disken som en mapp i "resten"-partitionen på första disken. Detta gör du från Datorhantering - Lagring - Diskhantering i XP t.ex.

Anledningen är att jag tycker för många partioner för lagring är för jobbigt, känns som om allting ligger helt slarvigt.

Om jag tex har 200gb som jag sparar mapp1 i men får inte mer plats där så jag måste göra en mapp1 på 300gb men egentligen bara kräver 5gb extra plats men om jag tar och sparar all innehåll i mapp1 på 300gb så får inte mapp2 plats i 200gb.

Ja, jag hoppas du förstår vad jag vill komma till:P

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
1179875
February 8, 2008 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Anledningen är att jag tycker för många partioner för lagring är för jobbigt, känns som om allting ligger helt slarvigt.

Om jag tex har 200gb som jag sparar mapp1 i men får inte mer plats där så jag måste göra en mapp1 på 300gb men egentligen bara kräver 5gb extra plats men om jag tar och sparar all innehåll i mapp1 på 300gb så får inte mapp2 plats i 200gb.

Ja, jag hoppas du förstår vad jag vill komma till:P

Absolut, det är inte klockrent och det finns begränsningar... JBOD är i så fall ett alternativ men det är dock långt ifrån säkert, som nämndes ovan.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1180570
February 13, 2008 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Till att börja med kan jag säga att din 25 GB partition för windows just bara kommer att räcka till windows självt. Inga andra program. För detta krävs ungefär ytteligare 32-128 GB.

Tänk även på att dom två GB som windows tar upp är en råinstallation. Därefter så krävs ytterligare ungefär 3-6 GB för drivrutiner och grunduppsättningar.

Din swapfil kräver åtminstånde 2 GB och hibernate-filen som sparar ramminnet till disk så att du kan forstätta nästa gång som om inget hänt kräver samma storlek som ditt ramminne.

Dessutom bör swapfilen för prestanda vara mellan 2-8GB stor, gärna statisk storlek. Annars kommer disken fragmentering att göra systemet till ett slashas.

Ytterligare kräver internet explorer att det finns utrymme för att spara dom sidor du besöker för att det skall vara användbart + eventuelle cookies. Detta kräver minst 500MB - 1GB.

Tänk även på att spel etc gärna drar ganska mycket hårddisk.

Sedan har du dom loggfiler och uppdateringar som finns som är ytterligare ungefär 10GB samt annan information om händelser, rapporter och annat du inte tänker på som gärna kostar ca 10 GB samt alla dom *.tmp filer som blir kvar lite var stans.

I grunden så skulle jag rekomendera att en partition för windows skall vara minst 64 GB, skall den dessutom klara av dina andra program så skall den vara 128GB-256GB.

Jag rekomenderar att du lägger en 128GB partition till windows, och restarande utrymme till installationspartitionen på 200GB HDD, och sedan så lägger du en stor parition på 300GB disken och sedan du installerat så högerklickar du på Mina dokument på startmenyn och väljer egenskaper och ändrar platsen den skall vara på.

Då kommer alla dina personliga filer att sparas på 300GB disken.

Jag har bara windows på min systempartition samt drivrutiner och filer som måste vara på partitionen. Jag slänger ändå ut mellan 30 och 60 GB data varje vecka som är rena skräpfiler.

Tänk även på att för lite utrymme kan ge trojaner etc. möjlighet att blokera din disk.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 242
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL