March 12, 2008
Om ganska precist en månad ska jag köpa separata datordelar och btgga ihop en. Min budget för hårdvaran ligger väl på sisådär 12 tusen, om man inte hittar något riktigt kap.
Datorn kommer att användas till vanligt internetbruk, bildredigering och spel, gamla så som nya spel. Jag kommer att köra vista 64bit.
Nu undrar jag vilken processor som är det bästa köpet, en 2 eller 4 kärnig intelprocessor. Kommer båda att klara allt jag vill göra med datorn eller är vissa program inte kompatibla med quadprocessorer och fungerar inte alls?
January 19, 2003
I dagsläget så fungerar dual-cores bättre till spel pga den högre klockfrekvensen. Väldigt få spel är optimerade för fler kärnor. Quad är att rekommendera om du planerar att koda filmer eller multitaska mycket.
Om jag skulle köpa en processor i dag skulle jag nog köpa en E8400
//Jimmy
March 12, 2008
Imlal wrote: I dagsläget så fungerar dual-cores bättre till spel pga den högre klockfrekvensen. Väldigt få spel är optimerade för fler kärnor. Quad är att rekommendera om du planerar att koda filmer eller multitaska mycket.
Om jag skulle köpa en processor i dag skulle jag nog köpa en E8400
//Jimmy
Men om jag hitter en quad för ett rimligt pris med bra GHz, ska jag då köpa det framför en dualcore?
March 12, 2008
csm101 wrote: Är jag fel ue om jag påstår att man idag är mindre beroende av CPU vid spel än GPU? DVS en bra dual och en bra quad märker man inte skillnad på om man har ett bra GPU...
Då skulle alltså en Quad passa mig bättre eftersom att jag lägger sisådär 3000 på grafikkort.
August 11, 2005
Är det som är grejen, har du en nyare CPU kommer du inte märka av någon brist på processorkraft (såvida du inte sysslar med tex rendering eller dylikt som kan utnyttja fyra kärnor).
I vanligt användande kommer du aldrig märka skillnad såvida det inte rör sig om seriös multitasking...
March 12, 2008
csm101 wrote: Är det som är grejen, har du en nyare CPU kommer du inte märka av någon brist på processorkraft (såvida du inte sysslar med tex rendering eller dylikt som kan utnyttja fyra kärnor).
I vanligt användande kommer du aldrig märka skillnad såvida det inte rör sig om seriös multitasking...
Så en dualcore is the way to go.
Btw så inom fem år kommer det att finnas 64kärniga processorer.. vad ska man med en sån till?
2 Guest(s)