January 12, 2006
Hej
Jag kör vista 32-bit och har 2x1 Gb DDR2 (800 MHz) -minne.
Datorn är en AMD Athlon x2 5000+ , ATI 1900gt. Inget märkvärdigt men OK.
Jag har en sticka med 1 Gb liggandes från en kasserad dator.
Jag har lite svårt att får rätsida på detta med single channel eller dual channel.
Ibland är minnesanvändningen lite väl stor, när jag har många fönster samtidigt som jag bränner en skiva mm. Den där sista (tredje) Gb'en skulle nog vara bra.
Hur mycket hastighet förlorar jag i praktiken med single channel?
/tacksam för svar 😀
I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.
January 12, 2006
Shikar wrote: Hastigheten du förlorar är nog försumbar jämfört med fördelen av att ha en hel gig mer i RAM.
OK. Troligtvis är det så. Jag har letat efter tester om detta på nätet och det finns sådana gjorda men några klara svar ger de ej tycker jag.
Det borde ju vara många som är i sitsen ocm att köra dual eller single channel tycker jag. ?
"Alla" bärbara datorer har väl single channel vad jag förstår.
March 7, 2009
http://www.devhardware.com/c/a.....l-Channel/
Där ser du att dualchannel påverkar, mmen troligtvis är det så att en extra GB ram är bättre om det nuvarande inte ger tillräckligt med plats.
October 10, 2002
Hmmm... devhardware har nog lite fel. Dualchannel är att köra en bredare buss, inte att man kan köra data tillika åt båda hållen.
Dualchannel är lite som att lägga raid0 på hårdskivor. Du kan i princip skuffa dubbelt med data iom att du har dubbla bussar som hanterar samma datamängd.
I vista kan jag gott tänka mig att 1 GB extra minne ger mera än dualchannel i de flesta fall. Iom att om fysiska minnet är fullt kommer OS att böra köra över data till swap-filen, och en hårddisk med söktid på 10+ ms och max överföringshastigheter på 100MB/s är när som hälst single-channel minne snabbare (i terorin maxhastighet på 6,4GB/s, med nästintil ingen söktid)
January 12, 2006
Jag kan meddella för de intresserade att det blev bättre med 3 Gb -och därmed single channel.
Ingen skillnad märks i vanlig desktopanvändning men spel och andra "tunga" grejor blev bättre. Dvs de laddar snabbare och verkar lite kvickare överlag. 🙂
1 Guest(s)