December 6, 2006
Tjo
Tänkte köra igång och ha Vista på en av mina raptors och XP på den andra genom att använda VistaBootPro.
Om jag då väljer att använda XP en dag.. kommer den andra raptorn stå och snurra under hela den dagen helt i onödan isåfall ?
Kommer jag att se Vista alt. XP hårddisken i Den här datorn medans jag använder någon av dom ?
Sedan om någon kan snabbt förklara hur jag installerar Dualboot så det fungerar 🙂 XP är installerat nu och Vista ska installeras på den andra i dagsläget..
September 1, 2002
opA87 wrote:
Om jag då väljer att använda XP en dag.. kommer den andra raptorn stå och snurra under hela den dagen helt i onödan isåfall ?Kommer jag att se Vista alt. XP hårddisken i Den här datorn medans jag använder någon av dom ?
Det är klart att den kommer snurra hela dagen då ström-kontakten är i och datorn sätter igång den vid uppstart.
Ja du kommer att se respektive systemhårddiskar i de bägge OS:en.
I Vista kommer kanske XP-raptorn att lägga sig i vänteläge om du inte använder den.
June 11, 2001
Disken kommer ganska säkert att stängas av efter 20 minuters inaktivitet, vilket är standard, men kommer ibland att gå igång pga vissa sökningar etc.
För att slippa se respetive disk så kan du välja att inte tilldela någon bokstav till dom i deras konkurerade OS.
För att slippa bootproblem mellan dom så kan du installera respetive os när den andra disken är fysiskt bortkopplad från moderkortet. Därefter får du använda bios inbyggda boot-meny (oftast F8) där du kan välja att boota från annan enhet. Detta gör att operativsystemet inte känner till varandra.
December 6, 2006
Sebbe wrote: För att slippa se respetive disk så kan du välja att inte tilldela någon bokstav till dom i deras konkurerade OS.
Hur menar du ?
Sebbe wrote: För att slippa bootproblem mellan dom så kan du installera respetive os när den andra disken är fysiskt bortkopplad från moderkortet. Därefter får du använda bios inbyggda boot-meny (oftast F8) där du kan välja att boota från annan enhet. Detta gör att operativsystemet inte känner till varandra.
Det var såhär jag gjorde från början.. XP har varit installerat på den ena raptorn och när jag satte i den andra raptorn för att installera Vista drog jag ur XP-raptorn.
Men sedan efteråt när jag bootar med båda diskarna ikopplade på moderkortet väljer den att boota Vista automatiskt.
1 Guest(s)