February 10, 2004
Tjena
jag har en 120mm fläkt som sitter inbakad i fronten på min låda, men kontakten på den är en 2pin (hona), och jag skulle vilja ha en 4pins istället, vet någon var man kan få tag på dessa?
jag hittar endast 3 till 4-pins adaptrar när jag googlar runt på olika PC siter.
tacksam för hjälp! 🙂
/Adde
PS. vet inte om detta är rätt formusdel, men hittade ingen mer passande. ds.
February 10, 2004
SuperNova wrote: Finns 4 till 2 pins men då är 2pins kontakten en hona och som jag förstod det behöver du en hane.
exakt ^^
jag kan ju köpa en ny fläkt för de kostar typ lika mkt som adaptern med butikernas påslag 😛 men jag hade hoppats på att slippa skruva ut alla komponenter för att få igång en fläkt 😛
hur gör jag om jag ska göra om den till en 3 eller 4 pins själv när de bara finns 2 sladdar/pinnar?
August 16, 2003
på en 3pin kontakt har du + - och varvtalsmätare. varvtalsmätaren behövs inte för att fläkten skall snurra.
i en 4 pin kontakt som jag antar menas är en molex där använder fläkten bara 2 pinnar av dom 4.
så där kan du välja hur många volt fläkten ska få.
gul +12
röd +5
svart - (jord)
gul+svart =12V
gul+röd= 7V
röd + svart = 5V
rätta mig någon om jag har fel, var många år sedan jag höll på att pilla med dessa kontakter.
February 10, 2004
Poontus wrote: på en 3pin kontakt har du + - och varvtalsmätare. varvtalsmätaren behövs inte för att fläkten skall snurra.
i en 4 pin kontakt som jag antar menas är en molex där använder fläkten bara 2 pinnar av dom 4.
så där kan du välja hur många volt fläkten ska få.
gul +12
röd +5
svart - (jord)gul+svart =12V
gul+röd= 7V
röd + svart = 5Vrätta mig någon om jag har fel, var många år sedan jag höll på att pilla med dessa kontakter.
Mina är röd+svart, då borde de ju funka att sätta den på en "3-pins plats" på moderkortet? eller?
1 Guest(s)