April 20, 2002
Tjenare.
Jag har ett GF4MX440(vet att det inte är det bästa kortet men är man "low on cash" så är man). Jag vill ju ha mycket användning för det + ha två monitorer till datorn.
Nu undrar jag bara om någon som vet en del om sånt här tror att det skulle bli prestandaökning om man köpte ett till likadant kort.
Jag vet, nån kommer säkert säga att jag ska sälja kortet & köpa bättre kort istället, men man kan ju inte få mycket för ett begagnat GF4MX så jag köper nog hellre ett nytt likadant. Och då kan jag fortfarande inte använda två monitorer till det eller hur....
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 1, 2001
On 2002-07-01 02:39, Tintin wrote:
Tjenare.
Jag har ett GF4MX440(vet att det inte är det bästa kortet men är man "low on cash" så är man). Jag vill ju ha mycket användning för det + ha två monitorer till datorn.Nu undrar jag bara om någon som vet en del om sånt här tror att det skulle bli prestandaökning om man köpte ett till likadant kort.
Jag vet, nån kommer säkert säga att jag ska sälja kortet & köpa bättre kort istället, men man kan ju inte få mycket för ett begagnat GF4MX så jag köper nog hellre ett nytt likadant. Och då kan jag fortfarande inte använda två monitorer till det eller hur....
Nja, du skulle inte få bättre prestanda... Men däremot skulle du få lika bra prestanda på båda skärmarna med en sån konfig. Fast som sagt så lär du inte ha dubbla AGP portar. Kanske det finns GF4mx PCI?
April 20, 2002
3d-mark bryr jag mig inte om. Men man vill ju inte att det ska hacka på en av skärmarna.
Nview är det ju på MX440 men tyvärr bara ett uttag till monitorn ju.
Surt.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
Jodå precis som Undac säger är Nview standard på alla GF4 kort även de olika MX modellerna. Men jag har lite svårt att förstå vad du ska använda den andra monitorn till TinTin
Du säger att du vill ha så att det inte hackar på den monitorn. Då tänker du alltså köra spel med dual-monitor stöd eller?
För annars vet jag inte riktigt hur du menar.. .)
Tekniknörd som gillar att träna.
April 20, 2002
Ja, jag hade tänkt att kunna spela spel på båda skärmarna.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
Du kan inte spela två olika spel på de två monitorerna så då är det bara spel med dual-monitor stöd som gäller. Det är dock enbart det primära grafikkortet som jobbar med att rendera själva spelet om jag inte är helt fel på det. Har faktiskt inte tänkt på hur ett spel fungerar med fler monitorer om det används två grafikkort.. Undrar om det går att använda "dual-monitor" stödet i spel om man har två grafikkort.. är tveksam till det faktiskt.
April 20, 2002
Ja, det vet inte jag heller men det var just därför jag skrev den här tråden.
Det är väl därför ni har detta forum, öfr att man ska kunna få svar på sina funderingar? Trodde jag i alla fall.
Men säg till mig om jag gör fel så slutar jag med det.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
On 2002-07-03 21:56, Tintin wrote:
Ja, det vet inte jag heller men det var just därför jag skrev den här tråden.Det är väl därför ni har detta forum, öfr att man ska kunna få svar på sina funderingar? Trodde jag i alla fall.
Men säg till mig om jag gör fel så slutar jag med det.
Du gör helt rätt Tintin!
Forumet är till för att fråga om allt du kan komma på inom datorer och jag ber om ursäkt ifall jag formulerade mitt svar på ett dåligt sätt. Min mening var bara att försöka svara på dina frågor och det lät kanske lite konstigt mest eftersom jag inte var 100% säker själv.
June 22, 2002
nView på mx440 ger följande möjligheter:
* bara bild på en av skärmarna, RELATIVT hög fps.
* kloning: samma bild på båda skärmarna. fps:en sjunker en del. om det ena är en tv måste upplösningen vara <= 1024x768, annars klipps bilden på tvn och bara ett hörn av den visas.
* utökat skrivbord: man kan använda båda skärmarna i windows, men spelar man spel blir spelet på den primära skärmen medan den sekundära skärmen oftast fortsätter som vanligt, som om inget spel var igång. ingen aning om hur fps påverkas, men troligen mycket negativt.
om du vill använda två skärmar, tror jag du måste hitta ett kort som har två skärm-utgångar, vilket jag tror är ganska svårt då de flesta gör kort med en vga och en tv-ut.
rätta mig om jag har fel.
vet någon en "filmspelare" som fungerar med utökat skrivbord? jag vill kunna titta på film på ena tv:n och göra nåt annat på skärmen. win media player klarar inte det.
De flesta nyare kort som släpps kommer med VGA och DVI utgång och då kan du köra med en DVI-till-VGA-adapter för att använda två CRT-monitorer. Jag vet inte hur det är med de olika GF4 MX modellerna men referenskorten från Nvidia använde både DVI och VGA-utgång (även TV-ut).
Alla ATIs kort kör med den uppsättningen, VGA - DVI - TV-ut.
Hur det kan se ut med ATIs Hydravision kan ni se i vår nya grafikkorts recension.
Powercolor Radeon 8500 ViVo
April 20, 2002
Jag hörde att man skule kunna spela CS med dubbla skärmar.....så det går inte då? (eller?)
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)