November 9, 2002
tänkte skaffa två plattskärmar istället för mina 21"jätteCRT...
eftersom ja ska ha två så spelar ju priset dubbel roll
i en lokal butik hitta ja en 20" som e ganska betydligt billigare än 22"
hur stor skillnad är 1680x1050 på 20" resp 22"?
ja vet att 1600x1200 på en 19" crt är i minsta laget för mig, men ja har hört att en 19" crt har mindre bildyta än en 19" lct. Rätt?
September 1, 2002
Man får fråga sig vad som är viktigast, storlek på bildyta eller skärpa/detaljrikedom. Olika saker är viktigt för olika människor.
Själv har jag en 19" med 1280x1024 native (ej bredbild) till min stationära dator.
Den bärbara har en 15" med 1440x900 i bredbild.
Visst är det skönt med stor bild, men sitter man så nära skärmen som man gör på datorer föredrar jag personligen högre upplösning framför större bildyta.
Till exempel så ser kantutjämnad text väldigt mycket bättre ut, den blir mer lättläst (ingen suddighet men ändå väldigt mjuka tecken) i jämförelse med 19-tummaren.
Högupplöst grafik ser helt enkelt mer naturlig ut. Det syns inte att det är en bildskärm man tittar på, på samma sätt. Lite svårt att förklara.
Hade jag stått inför ditt val hade jag tagit den mindre skärmen, dels för att smådetaljer ser mycket skarpare och bättre ut, men också för att jag tycker det är lättare att få en överblick på mindre skärmar när man sitter nära då ögonens fokusområde inte är så stort.
En större skärm ser klart mer imponerande ut, det blir mer maffigt i film och spel. Men efter egen erfarenhet med mina skärmar föredrar jag den med högre upplösning och detaljrikedom / cm^2.
Människors ögon och synupplevelse är dock väldigt olika. Vad som känns bäst för mig behöver nödvändigtvis överrensstämma med dig.
Mitt förslag är också att prova innan du bestämmer dig.
November 9, 2002
ja har nu 2st av den ja länka till i första inlägget...
ja e medveten om att dyrare skär,mar me bättre paneler har bättre färgåtergivning etc, men ja e ganska nöjd me dom här 🙂
upplösningen vs storleken e helt ok tycker ja... nästan större än va 1600x1200 va på mina 21" crt... eller så va bara dom så gammla o suddiga 😛
1 Guest(s)