October 16, 2003
Hejsan!
fråga som topic lyder:
Vad är bäst, 2 st 1024 mb corsair valueselect (400 mhz) eller 2 * 512 mb corsair TWINX1024-3200C2PT (400mhx).
Vänligen svara ur flera synvinklar, ur spelprestanda förstår ja att det andra (TWINX1024-3200C2PT) minnet troligen presterar bättre, men vinner man ngn fördel med att ha 2 gb minne istället för 1 gb??
/Rickard
March 5, 2002
BloodMan wrote: spelar du Battlefield 2 så är 2GB jättebra då spelet verkar dra nytta av mer än 1gb. Men spelar du inte så värst krävande spel eller gör något annat som kräver mer än 1GB så är det ju inte lönt då är 1gb kvalitets minne mycket bra idag.
Kvalitétsminne? Vad är det? Är det ett BÄTTRE minne bara för att det heter något annat? Skitsnack. "Kvalitétminnen" har man ENDAST till att överklocka. Klockar du inte fsb(minnet), så fungerar det MINST lika bra att köpa det billigaste som finns på hela jäkla marknaden, med samma hastighet och latenser. (finns egentligen ingen anledning till att köra cas2 på a64 om man inte klockar heller).
Jag hade LÄTT tagit 2GB, helt utan tvekan. Du kommer ångra dig annars.
March 5, 2002
Ralle_81 wrote: Hejsan!
Kan det funka om man blandar 2 st 1024 mb value select (corsair) med 2 st 512 mb (CMX-3200C2PT)
båda minnes paren kommer sitta i dual channel.
Kommer det funka eftersom dom har olika latenser o så (dock samma fsb, 400 mhz)
/Rickard
Kör du med de långsammare latenserna på minnena så kommer det att fungera.
July 18, 2003
Luxh wrote: Lätt 2GB value. Jag anser att C2'orna är lika "budget" de, minna klockar skitdåligt 🙁
Timings märker man bara i resultat från benchprogram.
Med ett av de Corsair 3200c2 körde jag memtest utan problem i 250 i fsb utan problem, det var dock med mitt Abit AN7. Har inte testat i min nuvarande vad de fixar.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
August 28, 2004
Fackamato wrote: [quote=BloodMan]spelar du Battlefield 2 så är 2GB jättebra då spelet verkar dra nytta av mer än 1gb. Men spelar du inte så värst krävande spel eller gör något annat som kräver mer än 1GB så är det ju inte lönt då är 1gb kvalitets minne mycket bra idag.
Kvalitétsminne? Vad är det? Är det ett BÄTTRE minne bara för att det heter något annat? Skitsnack. "Kvalitétminnen" har man ENDAST till att överklocka. Klockar du inte fsb(minnet), så fungerar det MINST lika bra att köpa det billigaste som finns på hela jäkla marknaden, med samma hastighet och latenser. (finns egentligen ingen anledning till att köra cas2 på a64 om man inte klockar heller).
Ja, för det spelar ingen roll om man väljer en AMD på 3000 Mhz eller en P4 på 3000 Mhz. Lika snabba ändå.
Eller om ett nVidia och Ati är klockade likadant med likadana timings så blir det heller ingen skillnad.
Det blir STOR skillnad om man använder dyra minnen. Jag skulle dock tagit 2 GB ram över 1 GB kvalité.
March 5, 2002
Lodisen wrote: [quote=Fackamato][quote=BloodMan]spelar du Battlefield 2 så är 2GB jättebra då spelet verkar dra nytta av mer än 1gb. Men spelar du inte så värst krävande spel eller gör något annat som kräver mer än 1GB så är det ju inte lönt då är 1gb kvalitets minne mycket bra idag.
Ja, för det spelar ingen roll om man väljer en AMD på 3000 Mhz eller en P4 på 3000 Mhz. Lika snabba ändå.
Eller om ett nVidia och Ati är klockade likadant med likadana timings så blir det heller ingen skillnad.
Det blir STOR skillnad om man använder dyra minnen. Jag skulle dock tagit 2 GB ram över 1 GB kvalité.
Nej. Det blir ingen skillnad alls om man använder dyra minnen. Vilken planet är du ifrån? 2GB för 1000kr i cas 2.5-3-3-8 är exakt lika snabbt som 2GB för 2000kr i cas 2.5-3-3-8 (400mhz, pc3200). Jag tror inte trådskaparen bryr sig om 200 poäng extra i pcmark2005 eller sisoft sandra, när han inte kommer märka någon som helst skillnad i just annat än syntetiska tester.
August 28, 2004
Fackamato wrote: [quote=Lodisen][quote=Fackamato][quote=BloodMan]spelar du Battlefield 2 så är 2GB jättebra då spelet verkar dra nytta av mer än 1gb. Men spelar du inte så värst krävande spel eller gör något annat som kräver mer än 1GB så är det ju inte lönt då är 1gb kvalitets minne mycket bra idag.
Nej. Det blir ingen skillnad alls om man använder dyra minnen. Vilken planet är du ifrån? 2GB för 1000kr i cas 2.5-3-3-8 är exakt lika snabbt som 2GB för 2000kr i cas 2.5-3-3-8 (400mhz, pc3200). Jag tror inte trådskaparen bryr sig om 200 poäng extra i pcmark2005 eller sisoft sandra, när han inte kommer märka någon som helst skillnad i just annat än syntetiska tester.
Ptja, bättre stickor brukar ha lägre timings? Sedan de andra KANSKE håller längre. :eye:
Hmm
February 12, 2003
*blitz* wrote: [quote=Luxh]Lätt 2GB value. Jag anser att C2'orna är lika "budget" de, minna klockar skitdåligt 🙁
Timings märker man bara i resultat från benchprogram.
Med ett av de Corsair 3200c2 körde jag memtest utan problem i 250 i fsb utan problem, det var dock med mitt Abit AN7. Har inte testat i min nuvarande vad de fixar.
Jo, men det var väl med typ 3-17-32-916?
Hade själv ett par C2'or, dock av olika revisioner.
Ena stickan gjorde 220 mhz i 2-2-2-5, faktiskt, tror det var en sticka med TCCD.
Den andra däremot, den pallade inte ens 200 i 2-2-2, utan 2-3-2-6 fick det bli, och det klarade den till 215 mhz, ungefär.
Så man märker ingen skillnad allt, förutom i syntetiska tester mellan olika timings, och 2GB VS är klart att föredra framför 1GB kassa C2'or.
October 16, 2003
beror väl på vad man skall använda d till, ja e ingen gamerfantast som sitter dygnet runt framför ett spel, utan anv datorn till mer vanliga saker, slösurfande, kolla film, lite videoinspelning o sånt....så ja har no mer nytta av 2 gb HP minne (som i mitt exempel) än 1 gb corsair minne med låga latenser....bryr mig inte ett skit om syntetiska tester, finns d ngt mer löjligt (min åsikt iaf)
/Rickard
2 Guest(s)