July 31, 2006
Jag ska bestäla en ny dator på dell men kan inte välja om jag ska ha 2*1024 MB eller 4*512 MB minne? Båda lösningar kostar lika mycket.
2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x512MB) Minne
2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024MB) Minne
Vad är bäst?
Tacksam för svar, jag kan för lite om sånt här..
June 11, 2001
2x1024 är självklart bättre om det är samma pris. Det största problemet är att datorn kommer från DELL. (Även kända som HELL.)
Du kan uppgradera en DELL, men det kommer att kosta eftersom det inte går med standardkomponenter, viket gör att dom kommer att göra det för onödigt dyra pengar.
July 9, 2006
June 11, 2001
Stripz wrote: dell datorer går att upgradera med vanliga delar
Har sätt andra resultat där det säger *poff* då man slår på maskinen då deras powerkontakter sitter lite annorlunda. Ganska säkert så går hårddiskar/CD/DVD bra, men minnen samt vissa kort kan få problem.
Såg ett resultat och har även läst om det i flera böcker att DELL:s nätagg inte passar på "vanliga" ATX-moderkort och vv, då kontakten visserligen är samma men dom olika pinnarna är annorlunda placerade. Många märkestillverkare gör på detta sättet och det går inte alltid att lista ut vilken del som dom fifflat med.
August 7, 2003
Minnen är väl f-n standard även i Dell-burkar iaf? 🙂
men nätagg brukar vara special-versioner... vissa diskar är inte standard (Dell har bland annat fått en special-raptor på 80 Gb som ingen annan fick vad jag vet)... floppys kan vara konstiga har jag varit med om (strömkontakter vända åt fel håll #!¤¤%!!! -> blå rök) Moderkort som är special utan möjlighet tanka ned nya drivrutiner, specialla firmwares för DVDer och annat junk...
men minnen... de är nog standard iaf
July 9, 2006
July 9, 2006
January 10, 2005
tympanon wrote: Arre, är det bra eller dåligt? eftersom du skriver chans och inte risk kombinerat med min dåliga kunskap i ämnet.
Det är dåligt, eftersom minnena kommer gå i lägre klock. Mitt minne i denna fråga är lite suddigt, men när jag skälv skulle byta från 1gb till 2gb så blev jag rådd att ta 2x1024mb. Kan ha vart så att detta fenomen bara förekommer med Amd 64 cpu's men är inte säker. Någon annan med bättre kunskap kanske vet vad jag snackar om 🙂
December 31, 2001
Arre wrote: [quote=tympanon]Arre, är det bra eller dåligt? eftersom du skriver chans och inte risk kombinerat med min dåliga kunskap i ämnet.
Det är dåligt, eftersom minnena kommer gå i lägre klock. Mitt minne i denna fråga är lite suddigt, men när jag skälv skulle byta från 1gb till 2gb så blev jag rådd att ta 2x1024mb. Kan ha vart så att detta fenomen bara förekommer med Amd 64 cpu's men är inte säker. Någon annan med bättre kunskap kanske vet vad jag snackar om 🙂
Beror vilken AMD64 du har, har du de senare modellerna så ska det inte vara några problem att köra 4x512, har själv kört det utan nedsatt frekvens.
1 Guest(s)