July 18, 2001
sitter här och drömmer lite om hur det vore med två stycken TFT skärmar på 19" styck. Har nu en CRT 17" som jag kör i 1280*1024 och det känns som lagom upplösning tycker jag. Hur kommer det bli med 1280*1024 på så pass mkt större skärmar? kommer allt bli jättestort? har sett att det inte finns nåra 19" som klarar högre upplösning än så, så det kanske är lagomt ändå?
kikat lite på den här:
http://w3.pcoffice.org/shop/cu.....038;page=1
hur blir det med två färger på ramen runt när man kör dual ?
borde man kanske ta nåra lite billgare 17" å slippa(?) få det så stort (om det nu blir det..)?
jag ska inte spela eller pyssla med häftiga grafikgrejjer nåt nämnvärt så för den sakens skull behöver det inte vara nåra häftiga skärmar..
March 11, 2003
Du kommer inte att lägga märke till kanterna när du väl jobbar.
Skillnaden mellan 17" och 19" är mest att på 19":aren ser inte allt så pluttigt ut. Men har man redan en 17":are, så finns det inte mycket mening att köpa en 19":are.
Skall du inte spela, så hade jag nog köpt två 17":are och vart glad med det.
July 18, 2001
den 17" jag har är en CRT och jag blev sugen på TFT skärm istället.. dels pga att det är goare bild på dom.
"Skillnaden mellan 17" och 19" är mest att på 19":aren ser inte allt så pluttigt ut"
Blir det verkligen pluttigt på en 17" ?
(faktum är att jag oftast använder laptopen med en 15" plattskärm, och jag tycker det är lite taskigt med endast 1024*768 som upplösning...)
May 1, 2005
denstore wrote: Du kommer inte att lägga märke till kanterna när du väl jobbar.
Skillnaden mellan 17" och 19" är mest att på 19":aren ser inte allt så pluttigt ut. Men har man redan en 17":are, så finns det inte mycket mening att köpa en 19":are.
Skall du inte spela, så hade jag nog köpt två 17":are och vart glad med det.
`
Såå puttigt är det väl inte på en 19" tycker jag. Och är inte en 17" ganska liten för spelande?
June 3, 2001
https://www.nordichardware.se/.....23694.html
Det där sitter jag med.
19" + 21"
Det är bara ett problem som existerar..
CRT:n är som ett litet element.
Det blir varmt som faen här.
Edit: Skulle i dagens läge aldrig köpa mindre än 19".
Det blir ju så jäkla litet.
November 23, 2001
Imlal wrote: Om du tycker att det är OK med 1280x1024 på din 17" CRT så är det nog ingen fara att köpa två 17" TFT och köra 1280x1024 på dem. Allting borde bli större på dem, eftersom de har 17" aktiv bildyta medans din gamla CRT har ca 16".
Det skulle jag också rekommendera.
Det är svårt att välja, själv har jag 19" TFT och är nöjd, jag klarar mig bra på upplösning, trots att jag "bytt ner" mig från en 20" CRT som jag körde 1600x1200 på.. Man vänjer sig på 2 dagar...
Men om du ska köra dual skulle jag som sagt rekommendera 2x17" TFT eftersom det bara blir för stort med 2x19" TFT och du ändå får precis lika mycket bildinformation med de olika uppsättningarna.
2x17" TFT är dessutom billigare och lättare att hitta med låga ms (jag vet att det inte är allt, men det är en fingervisning och ganska ofta är det rätt mått att kolla på).
July 4, 2005
jag bytte ner mig från en 19" ctr @ 1600*1200 till en 19 tft @ 1280*1024. vande mig på 10 minuter, och då tåls det att tilläggas att jag är väldigt beroende av utrymmet på skärmen då jag jobbas bla webdesigner. jag tycker det funkar hurbra som helst.
svar på ett annat frågetecken, att ha "små ramar" på skärmana när man kör dual är inte jätte viktigt, jag körde dual på min gamla 21" ctr och en 17" ctr ett tag när jag höll på med ett projekt, det var la säkert 10 cm emmelen (dom stog inte riktigt kant-i-kant) det var inga problem. Det viktigaste om det ska bli "naturligt" är att dom står brevidvarnadra och att det inte skiljer men än sisodär 5-10 grader mellan dom (beroende på hur breda dom är naturligt vis)
March 11, 2003
bAron wrote: jag bytte ner mig från en 19" ctr @ 1600*1200 till en 19 tft @ 1280*1024. vande mig på 10 minuter, och då tåls det att tilläggas att jag är väldigt beroende av utrymmet på skärmen då jag jobbas bla webdesigner. jag tycker det funkar hurbra som helst.
svar på ett annat frågetecken, att ha "små ramar" på skärmana när man kör dual är inte jätte viktigt, jag körde dual på min gamla 21" ctr och en 17" ctr ett tag när jag höll på med ett projekt, det var la säkert 10 cm emmelen (dom stog inte riktigt kant-i-kant) det var inga problem. Det viktigaste om det ska bli "naturligt" är att dom står brevidvarnadra och att det inte skiljer men än sisodär 5-10 grader mellan dom (beroende på hur breda dom är naturligt vis)
Jag instämmer här. En annan sak som jag tycker är viktigt när man jobbar med två skärmar är att de är i någorlunda samma höjd. Det är rätt enerverande när fönstret man flyttar från den ena skärmen till den andra "faller" en halv decimeter. Betydligt mer besvärande än att man har lite kant i mellan.
July 18, 2001
vet själv att jag vande mej från 17tummarntill 1024*768 på en 15" TFT skärm ganska fort, efter att ha klagat på det tidigare...
hmm... känns svårt att få en ide om hur det kommer bli utan att se det "live".. får kanske försöka få tag på nått ställe där man kan se hur det blir.
tack för alla svaren! 🙂
September 12, 2005
Detta kommer falla under kategorin "meningslösa inlägg", men är det bara jag som tycker att det är viktigt med en stor, tung, manlig skärm? Visst, ett fulltower... men folk gapar och säger "oooo" åt gigantiska skärmar snarare än stora chassin 🙂
Jag använder f.ö. en 17" i 1280x1024 och det ger nästan ett 1:1 förhållande (om inte exakt) mot min 21" i 1600x1200. Skitskönt att förpassa irc-klienten etc. (eller när jag gör något konkret, firefox (jag skriver en hel del och behöver fakta, klart lättare att "skriva av" än att memorera :P)) till 17":aren 🙂
--EDIT--
ang. förpassandet av en IRC-klient. Om man använder färgschemat "monokrom" på mIRC så ser det (för den oinvigde) ut som något slags kryptiskt konsolfönster 😎 iofs ser det ännu manligare ut om man SSH:ar in på något med putty... men det händer mer på IRC, så det ser mäktigare ut :bgrin:
November 23, 2001
Ihmrat wrote: Detta kommer falla under kategorin "meningslösa inlägg", men är det bara jag som tycker att det är viktigt med en stor, tung, manlig skärm? Visst, ett fulltower... men folk gapar och säger "oooo" åt gigantiska skärmar snarare än stora chassin 🙂
Jag använder f.ö. en 17" i 1280x1024 och det ger nästan ett 1:1 förhållande (om inte exakt) mot min 21" i 1600x1200. Skitskönt att förpassa irc-klienten etc. (eller när jag gör något konkret, firefox (jag skriver en hel del och behöver fakta, klart lättare att "skriva av" än att memorera :P)) till 17":aren 🙂
--EDIT--
ang. förpassandet av en IRC-klient. Om man använder färgschemat "monokrom" på mIRC så ser det (för den oinvigde) ut som något slags kryptiskt konsolfönster 😎 iofs ser det ännu manligare ut om man SSH:ar in på något med putty... men det händer mer på IRC, så det ser mäktigare ut :bgrin:
Förstår inte vad du menar med 1:1 förhållande? 17"TFT har ju 17" bildyta och en 21" CRT har 19"?
Dessutom: Man SSH:ar ju till sin *NIX-server och kör irssi och centericq..
1 Guest(s)