March 5, 2005
liinus8 wrote: [quote=Redzo]Kort NEJ.
Dessutom kan XP inte ens använda mer än 3GB.
är det någon som vet hur mycket vista kan använda?
Vista kan använda mer än du har plats för eller pengar i plånboken 🙂
Skämt åsido så kan vista använda i stort sett hur mycket som helst.
October 25, 2001
WindowsXP har inga som helst problem med att se 4Gb ram-minne. Däremot så kan din hårdvara begränsa att XP bara ser 3Gb. Det beror på att mycket av den sista 1Gb minne allokeras till PCI-enheterna. Som sagt det beror på vad du har för hårdvara helt enkelt.
Själv så sitter jag med ett Tyan Thunder K8WE och 4Gb minne.
February 21, 2004
det står väl 3,12GB i XP. betyder väl ungefär att XP kan använda 3,12GB till en enskild applikation, men att 4gb kan användas till flera applikationer.
4GB ger nog större prestanda förluster för tillfället än vad det är värt i utökat arbetsminne.
hade väntat tills 2x2GB paketen börjar dyka upp. OCZ verkar ha något på gång. kommer kosta skjortan säkert men lär nog vara trevligt när man kör Vista i framtiden.
June 30, 2002
Som de flesta sagt ang om du lär ska märka någon skillnad: Nej.
Ang. Vista och XP så finns det en begränsning i 32-bitars operativsystem som gör att de inte når över 4 GB, detta gäller Vista likväl som XP. Med XP sänktes gränsen till ~3GB med SP2, och det spelar ingen roll om du kör Pro eller Home. Vad som har betydelse är om du bestämmer dig för att gå över till 64-bits OS.
Du kan då välja och vraka, XP Pro64 har väl stöd för 128 GB om jag minns rätt och vad gäller Vista så är det något varierande på de olika varianterna. Typ från 8 till 128 GB och däröver...
Sedan finns det en hel del tekniskt att gräva ner sig i vad gäller 32-bits teknologi och minneskrävande scenarion, om någon vill ta en sådan diskussion kan vi göra det här eller på annan plats. Tyvärr blir det mesta i en sådan här tråd mindre korrekta påståenden, bland annat så stöter du nog på hyfsade problem i 32-bits system av standardtypen om du försöker använda mer än 2 GB till en applikation, inte 3 GB. Jag har inget emot att fortsätta den här diskussionen mera ingående om någon vill och är påläst 😉
March 5, 2005
Lille_Skutt wrote: WindowsXP har inga som helst problem med att se 4Gb ram-minne. Däremot så kan din hårdvara begränsa att XP bara ser 3Gb. Det beror på att mycket av den sista 1Gb minne allokeras till PCI-enheterna. Som sagt det beror på vad du har för hårdvara helt enkelt.
Själv så sitter jag med ett Tyan Thunder K8WE och 4Gb minne.
Helt tvärtom faktiskt. Hårdvara visar rätt minnemängd ( i BIOS) men XP kan inte använda mer än 4GB pga det är en 32bit OS
May 9, 2001
Själv kör jag Win Vista RC 2 (5744) på en dator med en P4 3.6 GHz, 2 gigabyte PC3200 minne och ett ATI X800 XT Platinum Edition.
Jag har Outlook 2007 Beta 2, IE7, Utforskaren, Aero Glass, Sidebar mm igång samtidigt.
Datorn har väl varit påslagen någon timme eller två nu.
Vid detta tillfälle har det gått åt 712 megabyte.
Kör jag lite fler program och datorn får arbeta lite så går det åt nästan 1.4 gigabyte.
Men som sagt, det är ju RC2 jag kör. Men Vista kräver ändå en hel del minne.
Men jag tror nog att 2 gigabyte räcker ett tag. Men om du vill vara lite "framtidssäker" så satsa på 4 gig om du vill.
2 Guest(s)