October 28, 2004
Nån som har sett till det här i Sverige? Har det testats?
Finns för rimligt pris på computerhq.com men frakten blir på sisådär en 800 spänn.. 😮
http://www.memory-configurator.....CPE-K.html
http://www.computerhq.com/OCZ_.....43467.html
Jag ska bygga en DAW (musikdator) och behöver mycket minne (minst 2GB pga enorma samplingsbanker). Och snabbt ska det gå också...
Nån som har nåt annat tips annars?
Tack på förhand!
JohnDee
October 28, 2004
Tack för tipset!
Men de där har "bara" 2.5-3-3-6 om man kör en AMD. Eller gällde det bara innan Venice och San Diego-kärnorna dök upp?
Blir skillnaden markant?
Hade tänkt köpa en 3200+ Venice tills priset på X2orna sjunkit lite.
Kan man komma ner till (ungefär) samma latency som OCZ-minnena om man drar på lite spänning, tro? Och isåfall, vilket moderkort ska man ha?
Jag hade "bestämt mig" för ett Asus K8T800 pro, men det var mest för att det har AGP och inte var så dyrt, och för att jag gillar Asus.
/JohnDee
April 29, 2004
Skillnaden blir inte så stor, du bör ändå inte klocka burken om du ha den till jobb tycker jag. Du kan ju köpa 2 såna kit från komplett för ett OCZ (och köra XP64 på burken om ditt ljudkort har drivisar för XP 64 iaf). Med Venice kommer du att kunna köra TR1 med 4 dualbankminnen som, det gör mest skillnad enligt Aces iaf.
Edit: Jag har tjackat ett MSI Neo2 Plat 54 demoex från komplett för 695 riksdaler och en 3200 Venice, kan rapportera hur den funkar med mina Ballistix 1 GB-stickor (CAS3 DDR PC4000) om 2 dagar ca.
October 28, 2004
Mja, drivisar till mitt DSP24-kort kan man nog glömma.
Hoontech är inte direkt kända för att släppa drivrutiner i tid, eller ens fungerande sådana.
Hursomhelst. Jag hade inte tänkt klocka orimligt mycket, men även om jag bara drar upp lite grann så måste det ju ändå vara bättre med minnen med bra timings..
Tack för era kommentarer så här långt. Hoppas det blir fler.
/JohnDee
April 29, 2004
Det gick snabbare än vad jag trodde.
I everests minnesbench (har inga program för just benching) har jag 42,6 ns latens, 6630 MB read och 2600 MB skriv. Detta i CAS 3-4-4-10. Kör min Venice 2 GHZ i 2,5 GHz på 1.45, minnet på 2.9.
Just det CPU-tempen ligger på 1 grad över moderkortets temp (när jag kör memtest iaf), jag kör en Zalman Godzilla (7700 ALCU) på ca 1200 varv.
Någon får väl testa minnen med mer extrema timings och se vad de får.
1 Guest(s)