December 29, 2004
Jalle64 wrote: Jag skulle helt klart valt alt.2 eftersom minnet är så j.vla billigt, om nu han får tag i en San Diego prolle vill säga 😛
Nya krävande spel= snabbt graffe med mycket minne + 1 gig eller mer på internminnessidan 😛
Ska han inte klocka mycket finns det ingen anledning.
Och budgeten var på 12.5k max, annars kunde han bara fläska på med en FX60 och dual XTX.
April 13, 2004
hypno toad wrote: [quote=Jalle64]Jag skulle helt klart valt alt.2 eftersom minnet är så j.vla billigt, om nu han får tag i en San Diego prolle vill säga 😛
Nya krävande spel= snabbt graffe med mycket minne + 1 gig eller mer på internminnessidan 😛
Ska han inte klocka mycket finns det ingen anledning.
Och budgeten var på 12.5k max, annars kunde han bara fläska på med en FX60 och dual XTX.
Ok, men jag skulle säga tvärt om om han skulle klocka, då skulle han ta en 3200+, men om inte klocka då ta en 3700+ vilket ju är detsamma som en opteron 148, minne kan han alltid lägga till en sticka senare 😛
2'an..
1Gb ram & AMD 3700+, och det med tyngden på att det är en San Diego med 1MB L2..
Det är för nuvarande inte speciellt viktigt med 1GB+ RAM..Kostar mer än det smakar.
Om vi blickar ett halvår/år framåt så kanske det kan vara behövligt, men då är det ju bara att komplettera med 1GB till, minen är inte direkt svindyra..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 29, 2004
1mb i cache ger inte så mycket, du kommer inte märka skillnaden mellan dom dära 200mhz pch 512kben. En 2gb kommer märkas som fan, speciellt när man gör flera saker och störtar saker.
Ska han kompletera med 1gb till måste han köpa en 1gb nu = ingen DC. För 4dimms är det sista man vill fastna med.
HELT klart nr1.
Enda anledningen för 3700 är att dom klockar som en operon (för att operons är SD), 3000+ 24/7 är inte ovanligt med dom. På en 3200 är dom det.
Finns ingen skillnad att köpa en 3500 eller 4000 (eller 3700 för den delen) då den extra multin inte ger så mycket om man inte ska klocka hårt.
För övrigt ändrade jag mig till X2 3800.
hypno toad wrote: 1mb i cache ger inte så mycket, du kommer inte märka skillnaden mellan dom dära 200mhz pch 512kben. En 2gb kommer märkas som fan, speciellt när man gör flera saker och störtar saker.
Ska han kompletera med 1gb till måste han köpa en 1gb nu = ingen DC. För 4dimms är det sista man vill fastna med.
HELT klart nr1.
Enda anledningen för 3700 är att dom klockar som en operon (för att operons är SD), 3000+ 24/7 är inte ovanligt med dom. På en 3200 är dom det.
Finns ingen skillnad att köpa en 3500 eller 4000 (eller 3700 för den delen) då den extra multin inte ger så mycket om man inte ska klocka hårt.
Kan bara meddela att jag själv ser ganska märkbar skillnad mellan 3200+@2,5 och min Opteron 146@2,5, (vilken är i princip detsamma som 3700+ i default.)
Jag testade för skojs skull med 2GB RAM (Gamla riggen med 3200+) och kan meddela att där märktes inte någon skillnad som jag skulle betala extra för, endast aningen kortare laddningstid av banor på en del spel.
*Edit*
Jag tolkar ordet "lillebror" som en ung kille, typ runt max 12-13 år, vilket gör att jag antar att det inte är frågan om några extrema multitaskingövningar som är aktuella på den burken.
Skulle fallet inte vara det, så kan kanske 2GB RAM givetvis komma till användning.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 13, 2004
hypno toad wrote: 1mb i cache ger inte så mycket, du kommer inte märka skillnaden mellan dom dära 200mhz pch 512kben. En 2gb kommer märkas som fan, speciellt när man gör flera saker och störtar saker.
HELT klart nr1.
Det där med dualcore gör högst 5% så det gör inget om man tar en 1GB sticka först 😛
December 3, 2004
Det är ju alltid värt att fundera inför framtiden när det gäller datorköp, man vill ju gärna att den ska hålla ett tag!
Ska du inte klocka så hade jag valt en 3800+ X2, skiljer bara 800:- mellan en 3700+ och en sådan, och den är betydligt mer framtidssäker eftersom det är en X2. Ska du klocka så ta en Opteron men då kostar det lite till.
Annars hade jag valt 1, du kan ju lätt klocka en 3200+ och 2gb minne är bra till spel och applikationer, betydligt stabilare i spel och Fps hoppar inte inte lika mycket.
Cezar wrote: Bättre CPU gör att datorn blir kraftfullare. Snabbare startup, mer möjligheter osv. RAM märks mer i program och spel men jag tror skillnaderna är minimala men tycker endå du ska bygga på en stadig grund och sedan köpa till stickor i framtiden (det är inte alls dyrt).
Det är nog ramen ska du se som påverkar en windows startup mest 😉
Inte bara Cpu´n.
January 20, 2002
ForEvo wrote: Det är ju alltid värt att fundera inför framtiden när det gäller datorköp, man vill ju gärna att den ska hålla ett tag!
Ska du inte klocka så hade jag valt en 3800+ X2, skiljer bara 800:- mellan en 3700+ och en sådan, och den är betydligt mer framtidssäker eftersom det är en X2. Ska du klocka så ta en Opteron men då kostar det lite till.
Annars hade jag valt 1, du kan ju lätt klocka en 3200+ och 2gb minne är bra till spel och applikationer, betydligt stabilare i spel och Fps hoppar inte inte lika mycket.
[quote=Cezar]Bättre CPU gör att datorn blir kraftfullare. Snabbare startup, mer möjligheter osv. RAM märks mer i program och spel men jag tror skillnaderna är minimala men tycker endå du ska bygga på en stadig grund och sedan köpa till stickor i framtiden (det är inte alls dyrt).
Det är nog ramen ska du se som påverkar en windows startup mest 😉
Inte bara Cpu´n.
Märkte en avsevärd skillnad när jag höjjde FSBn på min CPU samt aktiverade Dual-core.
January 8, 2001
har väldigt svårt att se att välja 2 gig ram istf 1 gig skulle snabba upp uppstarten ens en millisekund...
enda gången du har nytta av 1 gb+ minne är juh om operativet för tillfället skulle få för sig att allokera mer än 1gb(eller i realiteten kanske ~750mb), annars är det lite som att frakta matkassarna i en lastbil, visst det finns utrymme över, men inte går det fortare för det 😉
och jag skulle vilja se det system som tar såna mängder minne vid uppstart.
Och jag skulle oxå rekomendera en X2 istf en singelcore. speciellt om du nu multitaskar som en galning som någon föreslog tidigare, då fyller en dualcore i de flesta fallen större funktion än mer minne...
Och som jag har argumenterat om som en galning i en annan tråd... när du måste ha mer än 1Gb minne för att kunna använda datorn då är förmodligen komponenterna du har i övrigt så föråldrade så att det är dags att uppgradera ändå... så köp du en x2 med 1 gb ram
December 29, 2004
Jag har 1gb och spelar inte så värst extremt mycket, mest BF2 när det beger sig, och det tar inte lång tid innan den börjar swappa på disken. Och så enorm skönt med 2gb.
Skillnaden mellan 3200 och 3700 ÄR liten.
Och köper man 3700 kan man lika gärna lägga lite till för en betydligt bättre X2 3800. Den är inte bara 5% bättre, betydligt bättre faktiskt, + att den har nått som kallas mutitasking. Bara idag har mycket börjat stödja dual core.
Om det som ni säger, att sattsa på CPUn nu och minnerna sen ska funka måste han köra med 1gb sticka nu, för 4dimms vet alla som kan lite om A64 att det inte är nått bra. Och inte få dual channel är inte heller så värst kul.
För övrigt gör minnes speed och latenser väldigt lite på A64, köp billigaste PC3200 ist för att bränna pengar på PC4400, då han inte ens tjänar nått på det.
Ang vad ni "upplever" är inte objektivt, sen spelar mycket annat in.
December 31, 2001
Vad ska han använda datorn till ?
Antar att det är att spela med så 2GB i ram är inte fel, han slipper då lite små hack i BF2 som försvann direkt jag uppgraderade från 1gb till 2gb.
Minimum för dagens spel i mina ögon är 1GB så jag skulle nog valt systemet med 2GB då jag har kännt att jag har haft användning för den extra gb ram.
January 20, 2002
Death On Wings wrote: Vad ska han använda datorn till ?
Antar att det är att spela med så 2GB i ram är inte fel, han slipper då lite små hack i BF2 som försvann direkt jag uppgraderade från 1gb till 2gb.Minimum för dagens spel i mina ögon är 1GB så jag skulle nog valt systemet med 2GB då jag har kännt att jag har haft användning för den extra gb ram.
Jo men det är skillnad på minnen & minnen.
Du kan köpa billiga minneskort för sammanlagda 1500kr och få 2gb eller köpa 2x512mb för 2500kr.
December 31, 2001
Cezar wrote: [quote=Death On Wings]Vad ska han använda datorn till ?
Antar att det är att spela med så 2GB i ram är inte fel, han slipper då lite små hack i BF2 som försvann direkt jag uppgraderade från 1gb till 2gb.Minimum för dagens spel i mina ögon är 1GB så jag skulle nog valt systemet med 2GB då jag har kännt att jag har haft användning för den extra gb ram.
Jo men det är skillnad på minnen & minnen.
Du kan köpa billiga minneskort för sammanlagda 1500kr och få 2gb eller köpa 2x512mb för 2500kr.
Vad spelar det för roll om han inte ska klocka vilka minnen det är ?
Hastigheten mellan märkena är så obefintliga så det finns inte.
2 Guest(s)