2x160gib som krashar vid fyllnadsgrad 100gib - varför?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
2x160gib som krashar vid fyllnadsgrad 100gib - varför?
Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 20, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har två stycken Seagate 160gib ATA-diskar som snurrar på samma kanal. De sitter kopplade på samma kanal, dock körs de paralellt som två enheter. I över två år fungerade de helt smärtfritt i min f.d dator, men i.o.m byte till ny burk uppstod följande problem:

Med t. ex 60gib fyllnadsgrad kan de snurra hur länge som helst, men så fort den verkliga fyllnadsgraden överstiger 100gib blir all data på disken oläsbar/korrupt. Windows rekommenderar att en diskcheck skall köras, något som dock inte hjälper. Efter reboot anser Win att disken är oformaterad, och lämnar som enda alternativ att inleda formatering.

Problemet gäller båda diskarna, dock inte den 120gib S-ATA som jag kör OS på. Har testat att byta kablar, operativsystem (win2k pro samt winXP pro) samt drivrutiner till moderkortet i min nuvarande burk utan resultat.

Antingen löser sig problemet snart eller så åker dem ut. Att köra filserver med diskar som rasar till höger och vänster är inget vidare 🙁

CyberDyne
Medlem
Forum Posts: 211
994014
December 21, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Det enda jag kan se som fel är Moderkortet.

Eftersom båda hårddiskarna är identiskt påverkade (väl?), och 100GB inte är någon känd gräns för operativsystemet, om det fanns några begränsningar där, så finns det ju inte så mycket annat det kan vara.

Har du använt SP2 när du haft WindowsXP?

Jag skulle rekommendera att du kontaktar SEAGATE support. Det här problemet är ju väldigt specifikt, och du har ju redan testat flera OS samt kablar mm. Då kan det ju nästan bara handla om någon sorts inkompatibilitet.
Har du tur kan t.ex en firmware-updatering fungera.

Hursomhelst, kolla med Seagate och se om det här är ett känt problem.

En fråga: Fungerar alla 160GB om du bara kör en HDD? Om det gör det skulle jag säga att det helt är moderkortets fel. Testat att updatera BIOS?

Freddesix
Medlem
Forum Posts: 215
994130
December 21, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för ditt svar.

Jag har också beskyllt moderkortet, men jag har testat diskarna tillsammans i en annan burk med samma problem. Dock formaterades de inte på testdatorn.

Sannolikt var det inte SP2 i det XP jag körde, XP var rätt nytt när jag testade det.

Diskarna uppvisar exakt samma symptom, ja. Om 160giggarna funkar med bara en hdd vet jag inte. Kan ta mig tid att testa detta när jag återvänder till servern efter nyår. BIOS var riktigt gammalt när jag först stötte på problemet, men det har uppdaterats två gånger efter det - utan märkbar skillnad.

Jag tar med mig en till 250giggare till servern, varpå 160giggarna skall testas vilt. Seagate skall också få ett mail, tyvärr misstänker jag att diskarna är för gamla för att täckas av deras garanti (båda är inköpta år 2001). 160giggarna skall formateras och testas i en burk som inte har haft med diskarna att göra förut.

Moderkortet i den nuvarande problemburken är ett Abit IS7-E, som är fullt uppdaterad med allt det senaste tillverkaren erbjuder på sin hemsida.

Fler idéer om vad som kan vara källan till problemet mottas tacksamt, även om jag inte tror att vi kommer så mycket längre. Återkommer i januari med ev. lösning, annars åker diskarna enkel resa till miljöåtervinningen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL